Bitteliten Startet 16.August.2004 Del på Facebook Startet 16.August.2004 Jeg har hørt at det er kjekt med startkabler i båten, og på www.maritim.no fant jeg noen som kanskje var lange nok. Dog er de ikke "sikre" for elektronikken ombord. Dette er særlig viktig ettersom jeg skal ha en datastyrt motor i nye båten (Volvo Penta D6 310). Er det noen som vet hvor jeg kan få tar i "elektronikk sikre" startkabler som er lange nok til å brukes i båten? Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Vurderte startkabler i fjor, men jeg kjøpte en "jumpstarter". Har ikke hatt behov for den selv, men har hjulpet andre senest forrige helg. Mye enklere å bære med for starthjelp enn å strekke 100 meter kabel. Kjøpte min i skjebergkilen marina for ca. 500,- Verdt hver krone! Kan lades både på 12V og 220V. mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Fant denne linken: http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=2...25&pn=518799587 Har sett den til bedre pris, bare å søke litt på nettet og se.... mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Vi har også er slik jumpstart i båten. Har heller aldri fått bruk for den, men den erjo veldig kjekk å ha, vis du skulle være tom for strøm. Jeg er enig i at dette er bedre enn startkabler... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2004 Er jumpstarteren "elektronikk sikker"? Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Tør ikke å si om den er "elektronikk sikker". Der hvor jeg har brukt den er det ikke så mye elektronikk som kan ta skade, men det hadde vært interessant å vite. Har ikke papirene på den her hjemme, så du får nesten ringe og sjekke med leverandør hvis den er av interesse. mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Er jumpstarteren "elektronikk sikker"? Aldri brukt sånn jumpstarter men for å sikre seg mot de farlige spenningspeakene ved tilkobling skru av alle hovedbrytere før tilkobling av kabler ,skru på hovedstømbryter etter at kablene er koblet til så er den sikker uansett .............etter start ta vekk minus kabel først ...NB anbefaler sort (minus) rett til motorblokk for å sikre mot knist ved frakobling av kabel (knallgass) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
TommyJ00 Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Jumpstarteren har egen av/på bryter så det skulle vel ikke være noe problem da. Setter på polene, setter bryteren på 1 og starter. Slår av bryteren på jumpstarter og kobler fra mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Hei Jeg har brukt startboosteren et par ganger på bilen (MB C-220) et par ganger uten at bilens elektronikk har tatt skade av det. Vil ikke tro at elektronikken på båten mindre robust enn den på bilen. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
citroen Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Er jumpstarteren "elektronikk sikker"? Innen bilberging nå bruker vi kun slike jumpstartere for å forhindre at elektronikken, særlig i nyere kjøretøy skal gå føyka. Har brukt det "100-vis" av ganger, aldri fått problemer i etterkant. (fikk det en gang tidligere med ordinære kabler: DYRT!) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Disse klumpene på startkabelen er samme sak som du finner på nesten alt av "datakabler". Dette er meget enkelt et ferrit rør som er tredd inn på kabelen. Disse finnes i ferdige rør eller som kapper du kan klipse rundt kabelen (ettermonteres). Så det er noe tullete å betale flere hunder kroner ekstra for noe du kan lage selv........... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Arvid_A Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Disse klumpene på startkabelen er samme sak som du finner på nesten alt av "datakabler". Dette er meget enkelt et ferrit rør som er tredd inn på kabelen. Disse finnes i ferdige rør eller som kapper du kan klipse rundt kabelen (ettermonteres). Så det er noe tullete å betale flere hunder kroner ekstra for noe du kan lage selv........... Interessant opplysning! Vet du noe om hvor man kan få kjøpt disse i "løs vekt" ? Er det forskjellige dimensjoner (f.eks. i hht. strømstyrke)? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Har ikke sett disse i salg, men har heller ikke gjort noe forsøk på å finne det ut. Jo større/lengre jo bedre. Dette er vel egentlig jernpulverkjerner som demper spikene i kabelen. Ta et søk på Kvasir og du vil finne en del. Dersom du finner noe er det flott om du legger resultatet inn her......... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
880 Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Glemte en ting, bør plasseres nermest "mottakeren" som muligt. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Das_Boot Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Elfa selger slike. Gå inn på http://www.elfa.se/no/ og søk på ferrit, så får du mye å velge mellom. Elfa har også butikk i Sandakerveien i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Demonterte boksen på en sett elektronikksikre startkabler. Den inneholdt kun en kondensator koblet mellom + og - kabel. Skrev av data på denne kondensatoren. Har de på jobb og ikke hjemme som jeg er nå. De som er interessert i de kan få de ved å ta kontakt eller melde interessen på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Jeg har hørt at det er kjekt med startkabler i båten...Hei BittelitenJeg går ut i fra at du har en ny båt under bygging et sted og det skal stå en Volvo D6 i den. Jeg går også utifra at det elektriske anlegget er laget med adskillt startbatteri og forbruksbatteri(er) og da vil du selv kke ha bruk for startkabler til den nye båten.Dynamoen på D6 er mere enn kraftig nok til å holde liv i startbatteriet ved vanlig kjøring.Jeg har selv ikke startkabler til slikt bruk ombord,så eneste grunnen må være for å hjelpe andre og da er det jo bare å løsne fra polene og feste kablene og da behøver du ikke tenke på 'Volvoen' din. Mvh SOLO Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2004 Hei Bitteliten Jeg går ut i fra at du har en ny båt under bygging et sted og det skal stå en Volvo D6 i den. Jeg går også utifra at det elektriske anlegget er laget med adskillt startbatteri og forbruksbatteri(er) og da vil du selv kke ha bruk for startkabler til den nye båten.Dynamoen på D6 er mere enn kraftig nok til å holde liv i startbatteriet ved vanlig kjøring.Jeg har selv ikke startkabler til slikt bruk ombord,så eneste grunnen må være for å hjelpe andre og da er det jo bare å løsne fra polene og feste kablene og da behøver du ikke tenke på 'Volvoen' din. Mvh SOLO Hei,Jada, jeg har besilt en Nidelv 300 med D6 310 motor. Båten skal ha 3 115Ah batterier. 1 til start og 2 til forbruk. Takk for råd om at startkabler ikke er nødvendig med dette opplegget, det hadde jeg ikke tenkt på. Skal også ha landstrøm med lader, så batteriene får nok sitt da Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Demonterte boksen på en sett elektronikksikre startkabler. Den inneholdt kun en kondensator koblet mellom + og - kabel. Skrev av data på denne kondensatoren. Har de på jobb og ikke hjemme som jeg er nå. De som er interessert i de kan få de ved å ta kontakt eller melde interessen på forumet. Tjaa .... hva med å koble en slik kondensator permanent over batteriet? Hvis dette er alt som skal til, burde jo eget anlegg være sikret både i tilfeller hvor man gir og hvor man mottar startstrøm(?) En slik permanent kondensator burde heller ikke skape noen problemer, såvidt jeg skjønner? Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Demonterte boksen på en sett elektronikksikre startkabler. Den inneholdt kun en kondensator koblet mellom + og - kabel.Spørs vel om du ikke fant en varistor, en spenningsavhengig motstand. Batteriene i seg selv fungerer som kondensatorer, så en ekstra kondensator på kablene gjør neppe noen nytte. Varistorer begynner å lede når spenningen kommer over en gitt grense. Tåler relativt store strømmer i kort tid og avleder(kortslutter) typisk spenningsstøt som kan oppstå når tomme og fulle batterier kobles sammen. Eller når det lyner i nærheten. Varistorer er en av hovedkomponentene i overspennigsvern både for 230V, telefon og datalinjer. Transientskydd TransGuard® fra ELFA Tjaa .... hva med å koble en slik kondensator permanent over batteriet? Hvis dette er alt som skal til, burde jo eget anlegg være sikret både i tilfeller hvor man gir og hvor man mottar startstrøm(?) En slik permanent kondensator burde heller ikke skape noen problemer, såvidt jeg skjønner?Disse overspenningsbeskyttelsene hender det kortslutter når de får en kraftig overspenning eller har gjordt jobben sin mange ganger. Minimum jeg ville gjordt er å sette sikring i serie med denne "duppeditten" så den ikke stå rett på batteriene. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kurt Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Arvid_A har et poeng der. Høres smart ut, men spørsmålet er hvor ofte man trenger å bruke startkabler i båt. Kanskje dette er et godt tips til de som lager biler med følsom elektronikk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.