Jump to content

Startkabler til båt


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har hørt at det er kjekt med startkabler i båten, og på www.maritim.no fant jeg noen som kanskje var lange nok. Dog er de ikke "sikre" for elektronikken ombord. Dette er særlig viktig ettersom jeg skal ha en datastyrt motor i nye båten (Volvo Penta D6 310). Er det noen som vet hvor jeg kan få tar i "elektronikk sikre" startkabler som er lange nok til å brukes i båten?

Link to post

Vurderte startkabler i fjor, men jeg kjøpte en "jumpstarter". Har ikke hatt behov for den selv, men har hjulpet andre senest forrige helg. Mye enklere å bære med for starthjelp enn å strekke 100 meter kabel.

 

Kjøpte min i skjebergkilen marina for ca. 500,- Verdt hver krone! :confused:

Kan lades både på 12V og 220V.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post

Er jumpstarteren "elektronikk sikker"?

 

Aldri brukt sånn jumpstarter men  for å sikre seg mot de farlige spenningspeakene ved tilkobling skru av alle hovedbrytere før tilkobling av kabler ,skru på hovedstømbryter etter at kablene er koblet til så er den sikker uansett .............etter start ta vekk minus kabel først ...NB anbefaler  sort (minus) rett til motorblokk for å sikre mot knist ved frakobling av kabel (knallgass)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Disse klumpene på startkabelen er samme sak som du finner på nesten alt av "datakabler". Dette er meget enkelt et ferrit rør som er tredd inn på kabelen. Disse finnes i ferdige rør eller som kapper du kan klipse rundt kabelen (ettermonteres). Så det er noe tullete å betale flere hunder kroner ekstra for noe du kan lage selv...........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Disse klumpene på startkabelen er samme sak som du finner på nesten alt av "datakabler". Dette er meget enkelt et ferrit rør som er tredd inn på kabelen. Disse finnes i ferdige rør eller som kapper du kan klipse rundt kabelen (ettermonteres). Så det er noe tullete å betale flere hunder kroner ekstra for noe du kan lage selv...........

Interessant opplysning!

Vet du noe om hvor man kan få kjøpt disse i "løs vekt" ? Er det forskjellige dimensjoner (f.eks. i hht. strømstyrke)?

Link to post

Har ikke sett disse i salg, men har heller ikke gjort noe forsøk på å finne det ut. Jo større/lengre jo bedre. Dette er vel egentlig jernpulverkjerner som demper spikene i kabelen.

Ta et søk på Kvasir og du vil finne en del.

Dersom du finner noe er det flott om du legger resultatet inn her.........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Jeg har hørt at det er kjekt med startkabler i båten...

Hei Bitteliten

Jeg går ut i fra at du har en ny båt under bygging et sted og det skal stå en Volvo D6 i den.

Jeg går også utifra at det elektriske anlegget er laget med adskillt startbatteri og forbruksbatteri(er) og da vil du selv kke ha  bruk for startkabler til den nye båten.Dynamoen på D6 er mere enn kraftig nok til å holde liv i startbatteriet ved vanlig kjøring.Jeg har selv ikke startkabler til slikt bruk ombord,så eneste grunnen må være for å hjelpe andre og da er det jo bare å løsne fra polene og feste kablene og da behøver du ikke tenke på 'Volvoen' din. :smiley:

                                                                                                          Mvh SOLO

Link to post

Hei Bitteliten

Jeg går ut i fra at du har en ny båt under bygging et sted og det skal stå en Volvo D6 i den.

Jeg går også utifra at det elektriske anlegget er laget med adskillt startbatteri og forbruksbatteri(er) og da vil du selv kke ha  bruk for startkabler til den nye båten.Dynamoen på D6 er mere enn kraftig nok til å holde liv i startbatteriet ved vanlig kjøring.Jeg har selv ikke startkabler til slikt bruk ombord,så eneste grunnen må være for å hjelpe andre og da er det jo bare å løsne fra polene og feste kablene og da behøver du ikke tenke på 'Volvoen' din. :smiley:

                                                                                                          Mvh SOLO

Hei,

Jada, jeg har besilt en Nidelv 300 med D6 310 motor. Båten skal ha 3 115Ah batterier. 1 til start og 2 til forbruk.

Takk for råd om at startkabler ikke er nødvendig med dette opplegget, det hadde jeg ikke tenkt på. Skal også ha landstrøm med lader, så batteriene får nok sitt da :smiley:

Link to post

Demonterte boksen på en sett elektronikksikre startkabler. Den inneholdt kun en kondensator koblet mellom + og - kabel. Skrev av data på denne kondensatoren. Har de på jobb og ikke hjemme som jeg er nå. De som er interessert i de kan få de ved å ta kontakt eller melde interessen på forumet.

Tjaa .... hva med å koble en slik kondensator permanent over batteriet? Hvis dette er alt som skal til, burde jo eget anlegg være sikret både i tilfeller hvor man gir og hvor man mottar startstrøm(?) En slik permanent kondensator burde heller ikke skape noen problemer, såvidt jeg skjønner?  

 

Synspunkter?

Link to post

Demonterte boksen på en sett elektronikksikre startkabler. Den inneholdt kun en kondensator koblet mellom + og - kabel.

Spørs vel om du ikke fant en varistor, en spenningsavhengig motstand.  :smiley:   Batteriene i seg selv fungerer som kondensatorer, så en ekstra kondensator på kablene gjør neppe noen nytte.

 

Varistorer begynner å lede når spenningen kommer over en gitt grense. Tåler relativt store strømmer i kort tid og avleder(kortslutter) typisk spenningsstøt som kan oppstå når tomme og fulle batterier kobles sammen. Eller når det lyner i nærheten. Varistorer er en av hovedkomponentene i overspennigsvern både for 230V, telefon og datalinjer.

 

Transientskydd TransGuard® fra ELFA

 

Tjaa .... hva med å koble en slik kondensator permanent over batteriet? Hvis dette er alt som skal til, burde jo eget anlegg være sikret både i tilfeller hvor man gir og hvor man mottar startstrøm(?) En slik permanent kondensator burde heller ikke skape noen problemer, såvidt jeg skjønner?

Disse overspenningsbeskyttelsene hender det kortslutter når de får en kraftig overspenning eller har gjordt jobben sin mange ganger. Minimum jeg ville gjordt er å sette sikring i serie med denne "duppeditten" så den ikke stå rett på batteriene.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...