Jump to content

Bruk av 12V TV under motorgange/lading

SRC31

Recommended Posts

Har kjøpt en ELFUNK TV til bruk i båten, denne er levert med nett adapter 230V og 12 kabel med plugg til sigarett tenner, kjøpte denne i Gøteborg i fjor sommer, og den virket ikke når jeg plugget inn i 12V, så jeg fikk da byttet. Jeg lå da med landstrøm og en spenning ombord på ca 14V, brukte den nye TVen med inverter og nettadapter resten av sesongen i fjor mens motor gikk eller lå med landstrøm, da jeg hadde mistanke om at den første hadde røket av for høy spenning 14V.

Nå i helgen glemte jeg å kople om, slik at TV var koplet til 12V direkte, og plugget i lanstrøm, da røk denne også.

Bør ikke en slik TV solgt med 12V kopling tåle ladespenning på 14V?

Mener bestemt å huske fra andre tråder her inne - for noen år tilbake, riktignok - at en del LCD-TV'er kan være ganske så ømfintlige på spenningen, ja. Man bør være bevisst dette fenomentet ved kjøp av flatskjermsTV'er til bruk i båt og bil. Mitt inntrykk er at nyere modeller med 12V har blitt mer tolerante i nyere tid, men uten at jeg kan bekrefte det.

Der hvor det oppstod problemer, enten i form av bilde som midlertidig forsvant, eller mer permanente feil, ble forklart med spenningsvariasjoner og/eller for høy spenning, mener jeg å huske...

Redigert av Ronald (see edit history)

TVen ble annonsert til bruk i båt og camping, så den burde jo være til denne bruken, kjøpte den på El Giganten, og fikk levert den inn i dag på garanti service på Elkjøp, ble faktisk litt overasket over god service. :smiley:

Men når det viser seg at denne ikke tåler denne bruken, vil jeg ikke ha den ombord igjen, så da må jeg finne et annet alternativ.

Har du hatt motor i gang mens tv har vært tilkoblet?

De som bygger datamaskiner til bilene sine, legger i noen ekstra kroner for å kjøpe en strømforsyning som beskytter elektronikken mot spiss spenninger og spenningsvariasjoner. (Disse beskytter også batteriene fra å bli ladet helt ut av datamaskinen)

Kan det hende at dette kan ha noe med saken å gjøre?

Tidligere hadde jeg en Nokia 14" CRT TV og løs Grundig dekoder. Begge hadde jeg direkte koblet på båtens 12volt, og det fungerte utmerket uten lading, med lading fra landstrøm og også med motor igang og lading fra dynamo. Nå har jeg en Grundig 19" flatskjerm med innebygget dekoder, og bruker selvfølgelig den også på samme måte, - uten problemer. Skulle Grundig-TV'n som reklameres for bruk i båt ikke kunne tåle dette, skulle sannelig Grundig fått høre det!!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kansje lurt å bruke omformer ,selv om den bruker litt mere strøm .Men da bør du være sikkra mot det meste den veien , slik har jeg det ombord.Tv m/dvd og dekoder/rikstv er kobbla opp med omformer fra innstalatør i Stavanger , spurte hvorfor da jeg henta båten .Han sa at under 12 volt kan bilde bli borte og bare lyd igjen ,gjentar dette seg ofte kan tv'n ta kvelden .Det samme andre veien , om det får for mye strøm til stadighet .Kjører motorer med tv'n på , å med landstrøm eller ikke .Sjelden den kassa ikke står på ,selv om ingen ser på den.Merklig det der ,men sånn er det bare ....

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...