matvogna.no Startet 26.April.2010 Link til dette innlegget Startet 26.April.2010 Hei. Jeg er helt ny på båt livet. Har kjøpt meg en sjømann 22 med mine 2 andre brødre. Nå holder vi på og pusse alt som er inni og uten for båten, det er et slit men gleder meg virkelig til båt sesongen er fullt igang og båten er på sjøen. Har dere noen tips på hvordan jeg best sliper ned og lakker tre verket inni båten. har skrudd ned ganske mye av innholdet. Veit ikke om hvor mye jeg burde skru ned av tre verket. Jeg er litt grønn så bruk snille ord. Hvor finner jeg bilder av en sjømann 22. har leitet rund her på forumet men alle bildene jeg finner klarer jeg ikke og laste opp. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 sjømann.22 holder på med lik båt. han har sikkert bilder og info:) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 jeg har hatt Sjømann 22 før jeg kjøpte Scanden den jeg hadde var en av de eneste fabrikkbygde å hadde laminatinnredning. din båt ser ut til å være et halvfabrikta som 99% av Sjømannene. Som også betyr at det neppe finnes noen lik din. når det gjeller lakkingen av treværk ville jeg tatt en tur innom trebåttråden her på forumet så får du nokk info om spørsmålet ditt Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Jeg driver akkurat med tilsvarende jobb i min Andy 20. Innredningen der er også laget av teak-finèr, hvilket begrenser muligheten for sliping. Jeg stakk innom West-system i Oslo for gode råd og hadde med noen plater de fikk se på. Den som sist lakkerte imin båt hadde bare lakkert utsiden av platene, og kan tyde på at de også har lakkert over jordslag-flekker. Jeg har /skal gjøre følgende: 1. Demontere alt av treplater, listverk etc. De jeg ikke får demontert får jeg behandle i båten. Dette var lettere sagt enn gjort. Tydelig at den som monterte har brukt de skruene han hadde for hånda. Til og med enveisskruer var brukt (slik som brukes på vinduslister etc). Men jeg klarte til slutt å få ut de også. 2. Av frykt for å slipe gjennom finèren, har jeg benyttet malingsfjerner (Epifanes) og skrape. 3. Skal så behandle flatene med Boracol for å ta kverken på sopp (jordslag), samt forebygge nye angrep. 4. Så er det lakkering. Antar 6 strøk med mellomsliping og tynner i de to første strøkene. Valget falt på Epifanes teaklakk. 5. Håper å slippe unna med årlig mattsliping og ett strøk lakk. Men jeg lurer på om det kanskje ville vært enklere å kjøpe nye plater, skjære til de og så lakke. Men jeg like rlitt å pusse opp noe som er gammelt og så få det fint også.... Sitér dette innlegget Link to post
matvogna.no Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Takk for alle svar. Jeg var inne på http://www.jotun.no/www/no/20020050.nsf?Op...CFcIsDgodcSOADA. oj det var en lang link. om ikke den fungerer er jotun en bra side. Var ikke klar over at jeg måtte legge 15 strøk, hadde tenkt at båten skulle komme seg på sjøen til 17 mai, men det kan jeg bare glemme. for håpe jeg for den klar til 1 juni da. Om folk har flere tips er det bare og komme med det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.