Jump to content

Kan jeg trekke ny kabel fra batteri og lage ny koblingsskinne?

John Kjell

Recommended Posts

Koblingsskinna for negativ pol sitter så urimelig vanskelig til under styrkonsollen at jeg hverken kommer til eller ser skikkelig. Kan jeg i stedet for å plages med dette tre ny kabel fra batteriets minuspol og koble til ei ny koblingsskinne som jeg plasserer mer tilgjengelig? Foruten stort nok kvadrat på kabelen, er det noe mer jeg må tenke på?

Ja, det er det. Du må enten sikre kabelen ved batteriet, eller legge kabelen kortslutningssikkert (dvs. i eget rør eller på annen måte hindre kortslutning).

Jeg takker for svar, men mener du at jeg må bruke sikring på kabel fra minuspol, eller er det en annen form for sikring du tenker på? Jeg kan ikke se at eksisterende kabler går i rør. Bør de det?

Koblingsskinna for negativ pol sitter så urimelig vanskelig til under styrkonsollen at jeg hverken kommer til eller ser skikkelig. Kan jeg i stedet for å plages med dette tre ny kabel fra batteriets minuspol og koble til ei ny koblingsskinne som jeg plasserer mer tilgjengelig?

Nå må vi ikkje forvirre heilt her eller?

Bruker ikkje ha sikring på minus/negativ vel?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Foruten stort nok kvadrat på kabelen, er det noe mer jeg må tenke på?

Ja si det, et godt spørsmål jeg har fundert en del på. Fordi:

Om du har flere slike samleskinner, kan de kanskje ha forskjellig potensiale? Dvs at kanskje du vil kunne måle om det er forskjellig spenning mellom de forskjellige minus-skinnene mens anlegget er i bruk.

Om du så tar en kurs, feks lys i kabinen, du finner det hensiktsmessig å legge de sorte minusledningene til forskjellige "minus-samleskinner" for å få kortere kabelstrekk,

Og på de forskjellige minus samlesinnene er det også flere kurser, da skulle du muligens teoretisk få strøm gjennom en avslått kurs. Ved at strømmen går fra minus-skinne til minus-skinne.

samleskinne.jpg

Her er en fryktelig dårlig tegning av ett opplegg med 3 stk kurser, og bare 2 samleskinner på minussiden. Tenk hvordan strømmen da kan gå igjennom den kursen som ikke har egen samleskinne. Jeg sier ikke hvordan ting er... men har fundert på dette.

Redigert av traust (see edit history)
Om du har flere slike samleskinner, kan de kanskje ha forskjellig potensiale? Dvs at kanskje du vil kunne måle om det er forskjellig spenning mellom de forskjellige minus-skinnene mens anlegget er i bruk.

Samleskinnene i eksemplet kan ha forskjellig potensial, avhengig av lasten på de forskjellige kursene. Strømmmen mellom de forskjellige skinnene vil imidlertid bli ganske liten, og vil neppe være til skade (kanskje unntatt for elektronisk utstyr).

Til trådstarter: Jeg leste nok ikke "oppgaven" godt nok. Ligger minus på jordpotensial er det ikke nødvendig med sikring. Snakker vi om et "flytende" system, blir det litt annerledes, men det var sikkert ikke det du mente.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...