zimsen Startet 26.April.2010 Del på Facebook Startet 26.April.2010 Hei. Jeg har feilsøkt og gjort en del ting. -Renset forgasser -byttet plugger -forsøkt ny tank og bensinslange Men problemet er der fortsatt. Motoren vil overhode ikke starte uten en dusj med start gass eller carb clean. da kommer den med en gang , den går fint , litt plundrete på sakte fart . den går for fort. men når jeg prøver å justere ned til ønsket nivå så går den en liten stund før den stopper. Etter ett lite uhell i fjor hvor den var en tur under , så er det ett par elektriske komponenter som har gått fløyten. disse er dog byttet.MEN oppepå forgasseren ett sted sitter det en komponet som heter Bystarter assy , en hvit kontakt sak. , hva har denne for en egenskap? noe med startingen å gjøre? Til slutt. Er det noen som vet hvor mange turn ut skruene på forgasserene skal skrues ut? jeg har hørt 2? Om det er noen som har peiling på forgassere som vil hjelpe meg litt så blir jeg glad , for jeg er jaggu grønn ;) Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
Bearded Beast Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Bystarter assy- choke. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Choken din skal være tilknyttet et rele (hvis du har elektrisk choke). Dette releet skal du høre som et "klikk" i motoren når du skyver tenningsnøkkel inn når tenningen er på (eller engasjerer choken på annet vis, vet ikke hvordan honda gjør det). Hvis du ikke hører noe klikk, så er releet ditt gåent. Helt typisk at releer går til h... når motoren har vært under. Ingen choke, ingen start... hvertfall på kald motor. Du har ikke startproblemer ved varm motor? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
zimsen Svart 27.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2010 nei den starter når den er varm. fant forøvrig ett utenlandsk forum hvor det ble omtalt at denne elektriske komponenten til choken hadde for vane å ryke på noen modeller(min inkludert) , og dette har nok kommet av dukkerten den hadde i fjor. koster ikke stort så jeg får prøve å bytte den og se om det blir noen bedring. takk for svar. Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
OnkelDonald Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Elektriske komponenter tåler ikke saltvann. Har motoren vært under vann er det helt standard at du må bytte koblinger, releer osv. Problemene kommer ofte en tid etter dukkerten (ofte ett år etter). Så lenge du ikke har startproblemer når motoren er varm, og du samtidig ikke hører dette "klikket" når du engasjerer choke så er det vel ganske trygt å konkludere med at du trenger nytt rele til choke´n din :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
zimsen Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 (redigert) Elektriske komponenter tåler ikke saltvann. Har motoren vært under vann er det helt standard at du må bytte koblinger, releer osv. Problemene kommer ofte en tid etter dukkerten (ofte ett år etter). Så lenge du ikke har startproblemer når motoren er varm, og du samtidig ikke hører dette "klikket" når du engasjerer choke så er det vel ganske trygt å konkludere med at du trenger nytt rele til choke´n din :) Med rele mener du CDI uniten? eller bystarteren? CDI uniten koster jo ett par kroner mer Jeg har tenkt tanken på at den kan være noe med cdi uniten siden det ikke er liv i oljelampa heller , men den forsøkte jeg å koble til ett annet 12v nett uten at det ble lys , men jeg vet ikke om den ville lyst av å bli koblet slik om den var i stand heller? Redigert 28.April.2010 av zimsen (see edit history) Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
OnkelDonald Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Det er mulig honda har et eget system. men jeg mener ikke CDI unit, men rele som åpner choke. Hva gjør denne "bystarter" greia di? Er det snakk om en automatchoke? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Arny Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Sannsynligvis en thermostatisk nåleventil som styrer ekstra bensintilførsel ved kald motor.Virker slik at når motoren starter går det strøm til et thermostatvirkende nåleventil som gradvis stenger for ekstra bensintilførsel ved oppstart.Kan testes ved å ta den av forgasseren,koble til 12volt på kontaktene.Man skal da se at nålen beveger seg meeget sakte.Kan også ohm måle mellom ledningene. Alt dette forutsatt at den har denne type choke ventil. Sitér dette innlegget Link to post
zimsen Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Løst! Med ny oljelampe og ny bystarter eller chokevarmer om man vil så startet maskinen på første draget. Så takk til dere som fikk meg på de tanker:) Er jaggu glad for at jeg sjekket prisen andre steder enn lokale marinarer. Hr hjemme måtte jeg vente fjorten dager - 3 uker på bystarteren. Pris 900 kr. leveringstid fra andre sia av "dammen" 4 dager. 192 kroner inkl frakt Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
Dinamo Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Startgass, d' er fali det. Spesielt for stempelfjærer. Meir enn ein motor er blitt "narkoman" etter hjelp med startgass, og då må stempela ut, so det er ei stor overhaling. Magne Sitér dette innlegget Link to post
zimsen Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Startgass, d' er fali det. Spesielt for stempelfjærer. Meir enn ein motor er blitt "narkoman" etter hjelp med startgass, og då må stempela ut, so det er ei stor overhaling. Magne Nå rakk nok ikke min å bli "narkis" , poenget var bare at den ikke startet uten dop. men det gjør den nå...heldigvis.:) Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
hifo Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 En annen motor men : Har en 9,9 hk honda 97mod 4takt som jeg har hatt på lån i ca et døgn. Morgenen etter en dag med me kjøring så vil den ikke starte overhodet. Brukte choke som vanlig , men dro såpass slapt at den ikke fyret , og etter det var pluggene dypvåte.. Tårket dem og "kinnet" uten plugger , men like død. Forferdelig teit at man ikke kan gi gass i fri. Var nede nå og prøvde igjen og der er gnist på pluggene , og nedre plugg blir bløt av bensin. (synes jeg så noen ørsmå vannperler også på den nedre. , men ikke sikker.) Prøvde også med en dæsj startgass men ingen funksjon. Hva i huleste kan dette være? Er det noe som er typisk feil eller triks på disse? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Eureka Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 hva mener du med at du ikke kan gi gass når den er frikoblet? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Det er en mekanisk sperre sånn at man ikke kan ruse den i fri.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Eureka Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 jøss, man skal lære noe nytt hver dag... (trodde egentlig at du kløna litt med gasshendelen på kontrollboksen og ikke dro ut senter av hendelen før du ga gass for å ruse i fri) Du får juksa det til med å styre gassen rett på forgasseren da? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Ja men da må jeg løsne skruen som holder staget som går fra en plastvinkel og bort til gasshendlen på gasseren. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Det er jo også vanlig styrekult på denne , og jeg klarer ikke holde gasspjeldet på, samtidig som jeg drar hardt nok i startsnoren. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.