Figaro Startet 26.April.2010 Link til dette innlegget Startet 26.April.2010 Er det store forskjeller på grease når det gjelder vannfasthet? Jeg har en pakkboks med smørekopp som skal fylles med fett/grease, men jeg synes at det forsvinner litt for fort, (oppløses av vannet?) og jeg må fylle på med mer. Jeg bruker en type grease fra Statoil, med en farge som ligner på lys honning, men kanskje jeg skulle bruke en mer vannfast type hvis det da er noen forskjell på dette stoffet? Noen som vet, og som kan anbefale noe bedre? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 All grease funker til å smørre med! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Pjolter Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Trodde også det var forskjell her,,, Sikker på dette Sjømann.22? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Er jo noen som ikke tåler vann, men de fleste tåler det.. Det står på greas flaskene, husker ikke helt hva det står, men kan sjekke nor eg går ned i båten imorgen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
enter4u Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Jeg har prøvd forskjellige produkter, og ikke alle egner seg til smørekopp nei..... Husker ikke hva den jeg bruker nå heter, men den er nesten hvit og forsvinner fortere enn svint. Sist gang hadde jeg en Castrol-grease som var mye bedre. Se på siden til Maritim Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Og så er det noe som heter propellakselfett som varer i årevis. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 (redigert) Bruker Pennzoil blått vannfast marinefett. Anbefales Redigert 27.April.2010 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Bruker Pennzoil blått vannfast marinefett. Anbefales Takk for tipset, men hvor får man kjøpt det? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Dieselboy Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 (redigert) Esso hadde et fett som hette CAZAR K2, men tror det er borte av markedet, men Mobil har erstatningsfettet. Esso og Mobil er jo samme suppa....selskapet heter egentlig ExonMobil. Husker ikke hva Mobil sitt fett heter, men det er vannfast. Mobil XHP 460 serie, les mer HER Sakset fra siden til Mobil: Features Advantages and Potential Benefits Superb resistance to water washout and spray-off Assures proper lubrication and protection even in the most severe water exposure conditions Redigert 27.April.2010 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Dette er heilt ok: http://maritim.no/product.aspx?id=23042&am...upkey=006003060 Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Seasu Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Ta en telefon til importør.Pennzoil. Tror muligens Watski forhandlere har dette, prøv Swang, Padda, osv. Kjøpte muligens min på Vallø. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Hei ! Det skal være vannfast fett - de fleste merker har en slik variant - jeg bruker oxo blå Pennzoil. Får den hos Kvikk Batteriservice i Tønsberg, mener jeg har sett den i kiosken på Vallø oxo i en slik mini-fettpresse. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Det ser ut for at flere foretrekker Pennzoil. Jeg har kontaktet selgeren for østlandet som ikveld kommer fra Sandefjord hvor han bor, til Oslo for å hente sin datter. Han tar med seg en patron med marint fett som jeg skal prøve. Ellers er det visst vanskelig å få kjøpt det over disk, da det nylig har foregått et eierskifte av importen. Flaks at han skulle til Oslo akkurat idag Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
enter4u Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Dette er heilt ok:http://maritim.no/product.aspx?id=23042&am...upkey=006003060 Denne var ikke ejg fornøyd med. Var altfor bløt Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Shell type SRS4000 fikk jeg anbefalt fra West Mekan, som leverer hylser/aksler. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
solbris Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 (redigert) Et lite utdrag fra Statoil Smørefett Valg av smøremiddel påvirker direkte lagerets yteevne og livslengde. For at et lager skal fungere best mulig, må smørefettet bl.a. velges med hensyn på: Arbeidstemperatur Belastning Type lager (kule-, rulle- eller glidelager) Omdreiningshastighet Smøremetode (fettpresse, sentralsmøreanlegg, spray etc) Miljøbetingelser (vann, syrer, næringsmidler etc) Karakterisering av smørefett For å karakterisere fettet så oppgis ofte NLGI-tallet, oljetype, baseoljeviskositet, og hvilken fortykker fettet er basert på. Smørefettets konsistens oppgis ved bruk av NLGI-systemet. NLGI-tall Konsistens Penetrasjon (mm/10) 000 Flytende 445-475 00 Halvflytende 400-430 0 Tregtflytende 335-385 1 Halvfast 310-340 2 Fast (normalfett) 265-295 3 Ekstra fast 220-250 4 Meget fast 175-205 5 Halvhardt 130-160 6 Blokkfett 85-115 Smørefett av konsistens-klasse 1, 2 og 3 brukes i rullelager. I de fleste tilfellene brukes fett av konsistensklasse 2. I sentralsmøreanlegg brukes ofte et mykere fett NLGI 000 til 2. Oljetype kan være mineralsk, syntetisk eller vegetabilsk. Syntetiske baseoljer har de beste lav -og høytemperaturegenskapene. Baseoljeviskositet gir smørefilmens tykkelse. En tommelfingerregel er, at smørefett med høy baseoljeviskositet brukes ved langtsomgående lagre, mens smørefett med lav baseoljeviskositet benyttes til hurtiggående lagre. De vanligste smørefettypene har som fortykningsmiddel en såpe av Kalcium (Ca) eller Litium (Li). Tilsvarende finnes kompleksfett med de samme såpetypene. Faste tilsetninger som f. eks. molybdendisulfid (MoS2) eller grafitt tilsettes for å forbedre grenseskiktsmøringen. Kalsium-forsåpet fett løser seg ikke i vann og har en god mekanisk stabilitet. Anvendelsestemperatur opp mot 100 °C Litiumforsåpet fett har et bredt anvendelsesområde, har gode høytrykksegenskaper og dekker et stort temperaturområde. Kompleksfett klarer generelt høyere temperaturer samt at de bl. a. er mer mekanisk stabile, vannbestandige og har bedre EP-egnskaper enn motsvarende tradisjonelle smørefett Redigert 28.April.2010 av solbris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Dvs. Litiumforsåpet fett er det beste når jeg har talgpaknig? Eller?? Sitér dette innlegget Link to post
Holen's Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Les her: https://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&a...;viewid=2041012 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.