Jump to content

Hvilken type grease er best?

Figaro

Recommended Posts

Er det store forskjeller på grease når det gjelder vannfasthet? Jeg har en pakkboks med smørekopp som skal fylles med fett/grease, men jeg synes at det forsvinner litt for fort, (oppløses av vannet?) og jeg må fylle på med mer. Jeg bruker en type grease fra Statoil, med en farge som ligner på lys honning, men kanskje jeg skulle bruke en mer vannfast type hvis det da er noen forskjell på dette stoffet? Noen som vet, og som kan anbefale noe bedre?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Esso hadde et fett som hette CAZAR K2, men tror det er borte av markedet, men Mobil har erstatningsfettet. Esso og Mobil er jo samme suppa....selskapet heter egentlig ExonMobil. Husker ikke hva Mobil sitt fett heter, men det er vannfast.

Mobil XHP 460 serie, les mer HER

Sakset fra siden til Mobil: Features

Advantages and Potential Benefits

Superb resistance to water washout and spray-off Assures proper lubrication and protection even in the most severe water exposure conditions

Redigert av Dieselboy (see edit history)

Det ser ut for at flere foretrekker Pennzoil. Jeg har kontaktet selgeren for østlandet som ikveld kommer fra Sandefjord hvor han bor, til Oslo for å hente sin datter. Han tar med seg en patron med marint fett som jeg skal prøve. Ellers er det visst vanskelig å få kjøpt det over disk, da det nylig har foregått et eierskifte av importen. Flaks at han skulle til Oslo akkurat idag :cheers_wine:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Et lite utdrag fra Statoil

Smørefett

Valg av smøremiddel påvirker direkte lagerets yteevne og livslengde.

For at et lager skal fungere best mulig, må smørefettet bl.a. velges med hensyn på:

Arbeidstemperatur

Belastning

Type lager (kule-, rulle- eller glidelager)

Omdreiningshastighet

Smøremetode (fettpresse, sentralsmøreanlegg, spray etc)

Miljøbetingelser (vann, syrer, næringsmidler etc)

Karakterisering av smørefett

For å karakterisere fettet så oppgis ofte NLGI-tallet, oljetype, baseoljeviskositet, og hvilken fortykker fettet er basert på.

Smørefettets konsistens oppgis ved bruk av NLGI-systemet.

NLGI-tall Konsistens Penetrasjon (mm/10)

000 Flytende 445-475

00 Halvflytende 400-430

0 Tregtflytende 335-385

1 Halvfast 310-340

2 Fast (normalfett) 265-295

3 Ekstra fast 220-250

4 Meget fast 175-205

5 Halvhardt 130-160

6 Blokkfett 85-115

Smørefett av konsistens-klasse 1, 2 og 3 brukes i rullelager. I de fleste tilfellene brukes fett av konsistensklasse 2. I sentralsmøreanlegg brukes ofte et mykere fett NLGI 000 til 2.

Oljetype kan være mineralsk, syntetisk eller vegetabilsk. Syntetiske baseoljer har de beste lav -og høytemperaturegenskapene.

Baseoljeviskositet gir smørefilmens tykkelse. En tommelfingerregel er, at smørefett med høy baseoljeviskositet brukes ved langtsomgående lagre, mens smørefett med lav baseoljeviskositet benyttes til hurtiggående lagre.

De vanligste smørefettypene har som fortykningsmiddel en såpe av Kalcium (Ca) eller Litium (Li). Tilsvarende finnes kompleksfett med de samme såpetypene. Faste tilsetninger som f. eks. molybdendisulfid (MoS2) eller grafitt tilsettes for å forbedre grenseskiktsmøringen.

Kalsium-forsåpet fett løser seg ikke i vann og har en god mekanisk stabilitet. Anvendelsestemperatur opp mot 100 °C

Litiumforsåpet fett har et bredt anvendelsesområde, har gode høytrykksegenskaper og dekker et stort temperaturområde.

Kompleksfett klarer generelt høyere temperaturer samt at de bl. a. er mer mekanisk stabile, vannbestandige og har bedre EP-egnskaper enn motsvarende tradisjonelle smørefett

Redigert av solbris (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...