Bøljan Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Det hele kan følges her http://www.traclive.dk/events/event_20100610_Ferseilase/index.php?raceid=fe5bf446-73b6-11df-9774-001e0bdc1ba9 Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Finner ikke Camilla på den trackingen, har de brutt ? De burde da følge kongen Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) jeg ser ikke kongen, men bare Camilla. 2,5 knop og mellom 200 - 207 i kurs. nå er det 3.1 - 3,3 kurs 198 Redigert 11.Juni.2010 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bøljan Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Her er det motsatt, jeg ser bare Fram men i følge Seilmagasinet ligger Camilla hakk i hæl på Fram Fram holder nå en fart på 12,5 kts...da går det unna Redigert 11.Juni.2010 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Men Camilla står ikke på leaderboard! Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 nå viser camilla 0 knop. og FRAM er ikke på lista engang her ? har reloda flere gnager, men den dukker ikke opp. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bøljan Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Her er det motsatt! Merkelig! Ser at mange sliter i Drøbak fortsatt men nå er strømmen sydgåene heldigvis. Iflg seilmagasinet nesten vindstille ved Gullholmen. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Ser det ligger mange utenfor meg å vaker nå. Kan ikke påstå at dem går med kjempefart Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Er det bare de båtene med AIS som kommer opp? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Det er to trackinger. Kongen er på den ene: http://www.traclive.dk/eve... og Camilla er på den andre: http://spectator.mylaps.com/56245 Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Careka Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 aha, du løyste gåten GF. eg e på spectator. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bøljan Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Tror ikke denne trackingen har noe med tradisjonelle AIS sendere å gjøre, Tror de er utsyrt med egne sendere ifm. færder`n Men systemet er vel noe av det samme. Korriger meg om jeg tar feil. Men spennende å følge med. Når jeg går inn på Live Ships Map AIS så stemmer ikke posisjonen helt lenger...så gudene vet bare.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Jeg har vært i området i motorbåt fra 16 til 23 i dag. Kan ikke si annet enn at denne Færdern blir en tålmodighetsprøve for mange. Da vi ruslet hjemover kl 23 var det vel kanskje 20 båter som hadde passert Filtvedt. Det striregner og blåser av og til kanskje 2 m/s. Jeg snakket med pappa som deltar i sin båt rundt 2230 - da begynte de å tenke på å starte motoren. De hadde ikke engang styrefart og var snart på høyde med Oscarsborg. Men de hadde hatt en flott seilas fra start og forbi Slemmestad - men da løyet det. Med det regnet som er nå er det fare for at det ikke blir noen nattbris rundt kl 02 heller. Vi møtte 5-10 båter som hadde brutt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Jeg fant noen båter på marinetraffic.com og på tractrac, men hvorfor vises bare noen få på tractrac? Redigert 11.Juni.2010 av KapteinFredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Trenger deltagerne i Færderseilasen å reddes spesiellt meget? Kanskje ikke reddes, men det dras jo noen titalls av Jetéen ved Drøbak ifm. Færdern hvert år. Den er kanskje vanskelig å få øye på i kartet siden den bare er et par km lang? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
OT-flyktning Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Vi brøt i natt ca kl 02:00 da vi lå ved Oscarsburg på Drøbak-siden og var iferd med å drive i land - ingen styrefart. Siste slag før dette tok ca 5 minutter å få båten rundt. Ser jeg på trackern ser det ut at mange av deltakerne har havnet i Oslo eller andre havner underveis. Og av de båtene som vises i Horten kan jeg også tenke meg at det er en del som brøt og gikk til Horten direkte Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Må trekke litt på smilebåndet når seilas skriver "Ved Færder fyr er sjøen grov med et par meters bølgehøyde" Kanskje noen som burde komme seg ut av smula i Oslofjorden noe oftere??? " 2 meter bølger er ikke grov sjø, eller? Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Vel, innenfor Færder så regner de fleste for at man fortsatt er i oslofjorden. Dersom en meteorolog sier 2 m bølger kan man som regel få den doble bølgehøyden som de største bølgene, d.v.s. ca 4 m som de største bølgene. Hva som er definisjon på "grov sjø" aner jeg ikke, men 4 m er kanskje mer enn "litt sjø"? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 (redigert) Her var det mye DNF http://www.sandaker.no/seilnett/resultatliste.aspx?seilasid=192 Redigert 12.Juni.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Må trekke litt på smilebåndet når seilas skriver "Ved Færder fyr er sjøen grov med et par meters bølgehøyde" Kanskje noen som burde komme seg ut av smula i Oslofjorden noe oftere??? " 2 meter bølger er ikke grov sjø, eller? Nja - ved Færder blir det veldig krapp sjø. Les Norske Los om området Hvaler Svenner så ser du at det er et område som varsles for farlige bølger. Ikke at de blir 28 meter - men de kommer fra mange kanter og er krappe. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Lå i stille mellom Askholmene og Kaholmen da cruiseskipet kom fra Oslo. To båter foran med blå lys (OK) og jævla blendenede lyskastere. Ganske mange måtte starte motor (OK) men mellom 10 og tyve båter benyttet anledningen til å kjøre lengre frem samtidig. De fleste gjorde som de skulle og manøvrerte uten å oppnå fordel. Som den feigingen jeg er - turte jeg ikke levere en protest. Bør jeg skamme meg? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 hehe, skamme deg og skamme deg Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Da har jeg deltatt på min første Færder. Dette ble en kjempetur, med en ekstra bonus å bli kjent med hyggelige folk. Noen "flyktige" bekjentskaper ble det også, som nord for Drøbak der vi i stilla stadig vekk ble "limt sammen" med andre båter som heller ikke hadde styrefart. Et av disse møtene utnyttet en foretaksom jente i den andre båten til å arrangere quiz-konkurranse mellom de to mannskapene. Jeg tror vi vant, men er ikke sikker ettersom vi drev fra hverandre før poengsummene kom opp... Mange brøt på grunn av stilla, men heldigvis hadde vi en standhaftig kaptein. Så utpå natten var vi igang igjen. Og mot slutten blåste det heftig, så det ble en ordentlig innspurt. En innspurt som vi vant 5 sekunder foran nærmeste konkurrent, etter litt aktiv utnyttelse av reglene om styrbord/babord halser... Tusen takk til Allan, som tok sjansen på å ta ombord en fersking. Dette frister veldig til gjentakelse. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Framtia Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 (redigert) Dette var min debut også, og en flott opplevelse. Vi startet sent (1530) og rakk akkurat nordspissen av Håøya før strømmen snudde. Fikk ankret opp, og gjorde et varp i 03-tia da det ble litt svak vind. Tror vi passerte minst 100 båter. Men så forsvant vinden igjen, og strømmen tok oss tilbake dit vi lå noen timer før og hvor vi på nytt fikk dreggfeste. Gjorde nok en taktisk bommert ved å ligge for langt øst i Drøbaksundet på morgenen, og det ble en drøy tur til Filtvedt. Derifra hadde vi en god seilas, og målte 10,5 knop på surf ned mot Hollenderbåen (hadde omlag 15 m/s i ryggen). Var en sliten gjeng som passerte mållinjen etter 27 timer og 56 minutter. Det holdt til 11 plass i klassen (men kun 12 av 25 fullførte). Redigert 13.Juni.2010 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Allan E Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Takker mannskapet for en glimrende innsats. Det var svært hyggelig å bli kjent med 2 nye personer. Begge var svært ivrige og etter kort tid satt slagene våre fint. Litt lite vind til tider, litt dregging i Drøbaksundet og en del tålmodighet gjorde at vi ble belønnet med 5 plassen i vår klasse. Men vi hadde godt med vind også, ca 10m/s ved runding på Mefjordbåen. Så takk igjen til HCO, Safrane og Kurt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.