Pål`ern Startet 27.April.2010 Link til dette innlegget Startet 27.April.2010 Har nå satt båten på sjøen. I dag målte jeg hvilespenningen på batteriene, og den var på 12.56V Tenkte da at jeg skulle sette på lading til i morgen, for og få batteriene helt på topp. Jeg har 3 stk 100A batterier og en 30A Ladac lader. Når jeg målte spenningen når laderen var satt på, fløy spenningen opp og ned mellom 14,96 og 15,6V Den fløy opp og ned hele tiden, og sto alltså ikke stille. Hva kan dette være ? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Den fløy opp og ned hele tiden, og sto alltså ikke stille.Hva kan dette være ? Har laderen en temperatursensor på batteriene? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Pål`ern Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Ja laderen har det. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Ladac ladere gjør alltid dette i starten når batteriene er lite ladd. Husker ikke helt hvorfor men tror det har noe med å "vekke" batteriene slik at de tar lading raskere etter lang "dvale". Elektrolytten får også blandet seg litt for å unngå syreskilling. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Ok, så Ladac ladere pleier og gjøre det altså ? Men batteriene var jo ikke så veldig "flate" da. Hadde 12,56V før jeg satt i laderen. Men det er kanskje normalt allikevel? Har aldri lagt merke til dette før, men...................... Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Nei, det tror jeg ikke, men hvs det er tilfelle vil vel laderen roe seg etterhvert. Fortsetter den å "tulle", ville jeg forsøkt å koble vekk temperatursensoren. Men det er vel support hos Ladac? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Pål`ern Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Jeg turte ikke og ha laderen påkoblet når det var sånn, men jeg får kanskje prøve noen timer, for og se hvordan det går. Jeg synes jo forøvrig at rundt 15V var litt mye, men ..... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Laderen din er bare 10 % av batterikapasiteten, og normalt skal da ikke laderen klare å endre polspenningen med en hurtig frekvens på grunn av batteriets motspenning. Rengjør batteripolene og kontaktene i kretsen til laderen og prøv igjen. Sjekk voltmeteret også i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Ja, jeg får prøve og gjøre reint batteripolene. Har egentlig gjort det for bare en uke siden, men det skader jo ikke og prøve igjen. Skal sjekke multimeteret mitt også. Kanskje på tide og bytte batteriet i det. Prøvde forresten og lade bare 2 av batteriene også. Det var akkurat det samme som skjedde, enten jeg ladet 2 eller alle 3 batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Gammlekara kaller det visst for å "riste" batteriet for å få i gang ladeprosessen ..... Ser min egen CTEK XS25000 trykker godt på når den kobles til. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Så dette pleier og hende hos deg også dieselboy. At spenninga flyr fort opp og ned ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 "Hytteladeren" til Ladac, 703012 tror jeg den heter, oppfører seg i hvertafall på en slik måte. Hadde en slik sammen med en 500Ah batteribank før laderen begynte å kommunisere med røyksignaler. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Kanskje ikke så ille som hos deg, men roer seg rimelig fort når den har fått "kjennt" litt på batteriene .....har 2 x 110 A Varta (forbruk) Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Kommunisere med røyksignaler ?? Så laderen din pleier også og oppføre seg sånn ? Er det når batteriene ikke har vært brukt på lenge? Oppfører den seg normalt etter en liten stund? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 (redigert) Laderen tok kvelden. Laderen vekslet mellom to spenninger i hele absorpsjonsfasen, tror den endte opp med å veksle mellom 14,4 og ca 15V. Redigert 27.April.2010 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Hadde litt "problemer" med Ladacen etter at batteriene ble tømt i vinter. Den klarte ikke lade batteriene, noe som også var anmerket i manualen, ettersom batteriene var tomme. Løsningen ble å koble fri ett og ett batteri og lade det opp til et anstendig nivå med en annen lader. Deretter koblet jeg inn ladacen igjen, og ting var om normalt. Kanskje ikke helt like symptomer som trådstarter, men dog innen lade-problemtaikken.. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Har vært og sjekka litt lading igjen i dag. Lot laderen være koblet inn i ca 3 timer. Spenninga flyr fortsatt opp og ned, men har nå gått ned littegrann. Nå flyr den fort opp og ned mellom 14,81 og 15,02 Den pæra som blinker i visse hastigheter i forhold til ladeforløpet, blinker nå kun en gang i sekundet. Noe som skal tilsi at batteriene er fulladet. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Står i manualen på Ladac sin side, at hovedladingen går i 16 timer, mener jeg det var, før den går i float. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Har fått lånt meg en batteritester, og testa batteriene mine. Testeren sa at det ene batteriet var greit, men de to andre var gåene. Så dette var nok svaret på hvorfor laderen oppførte seg som den gjorde. Ladac folkene sa også at om et eller flere batterier har en gåen celle, så vil laderen oppføre seg som jeg beskrev. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.