Jump to content

Merkelig ladespenning

Pål`ern

Recommended Posts

Har nå satt båten på sjøen. I dag målte jeg hvilespenningen på batteriene, og den var på 12.56V

Tenkte da at jeg skulle sette på lading til i morgen, for og få batteriene helt på topp.

Jeg har 3 stk 100A batterier og en 30A Ladac lader.

Når jeg målte spenningen når laderen var satt på, fløy spenningen opp og ned mellom 14,96 og 15,6V

Den fløy opp og ned hele tiden, og sto alltså ikke stille.

Hva kan dette være ?

Ja, jeg får prøve og gjøre reint batteripolene. Har egentlig gjort det for bare en uke siden, men det skader jo ikke og prøve igjen.

Skal sjekke multimeteret mitt også. Kanskje på tide og bytte batteriet i det.

Prøvde forresten og lade bare 2 av batteriene også. Det var akkurat det samme som skjedde, enten jeg ladet 2 eller alle 3 batteriene.

Hadde litt "problemer" med Ladacen etter at batteriene ble tømt i vinter. Den klarte ikke lade batteriene, noe som også var anmerket i manualen, ettersom batteriene var tomme. Løsningen ble å koble fri ett og ett batteri og lade det opp til et anstendig nivå med en annen lader. Deretter koblet jeg inn ladacen igjen, og ting var om normalt. Kanskje ikke helt like symptomer som trådstarter, men dog innen lade-problemtaikken..

Har vært og sjekka litt lading igjen i dag. Lot laderen være koblet inn i ca 3 timer. Spenninga flyr fortsatt opp og ned, men har nå gått ned littegrann.

Nå flyr den fort opp og ned mellom 14,81 og 15,02

Den pæra som blinker i visse hastigheter i forhold til ladeforløpet, blinker nå kun en gang i sekundet. Noe som skal tilsi at batteriene er fulladet.

Har fått lånt meg en batteritester, og testa batteriene mine.

Testeren sa at det ene batteriet var greit, men de to andre var gåene. Så dette var nok svaret på hvorfor laderen oppførte seg som den gjorde.

Ladac folkene sa også at om et eller flere batterier har en gåen celle, så vil laderen oppføre seg som jeg beskrev.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...