pivago Startet 27.April.2010 Del på Facebook Startet 27.April.2010 Lurer på å skifte propell på min Flem 340. Har en TAMD71B motor på 380 hk med gir reduksjon på 1,54:1 Propellen som har stått på er en Radice 22" diameter og 27" stigning. Har hatt reprasjon på denne propellen og den er nok ikke etter oppgitt data lenger. Før jeg overhalte dieselpumpen stoppet ikke turtallet på 2600 som er max men økte så lenge jeg turte. Toppfarten er nok ca 27-28 knop nå og marsjer på 20-22 knop. Dermed lurer jeg på om jeg skal prøve en med 28" stigning og håpe på at marsjfarten kan komme opp mot 23-25 knop. Er det noen som har erfaring med eller kunnskap som kan hjelpe meg med valget? Sitér dette innlegget Link to post
Caramba Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Hvis du ønsker et regneark for beregning av fart ved en valgt propell kan du lage dette med formel som vist i vedlagt bilde: Sitér dette innlegget Link to post
pivago Svart 27.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2010 Takk for svar. Hvilket forhold er det som står i kolonne E, og i kolonne G er det beregning på hvor mye propellen "spinner" i vannet ? Har kolonne E noe med diameteren på propellen å gjør? Med denne utregningen fikk jeg en forskjell i toppfart på 1,1 knop på å gå fra 27" til 28" Det var noe mindre enn jeg hadde håpet på ja... Sitér dette innlegget Link to post
GardenSnake Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 (redigert) Ser ut som en fin beregning dette. Men hadde vært kjekt å vite hva som står i kolonne E, og om kolonne G er prop slip? Er dette en standard verdi å regne med? Jeg fikk også mindre toppfart enn jeg hadde trodd.... Redigert 28.April.2010 av GardenSnake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 På min Flem står det en Yanmar 340 HK med V-gir toppfart 29 knopp masjer på 25 så du burde vel få mere ut av dine 380 HK skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Jeg har en Radice Skewback 22x29 liggende hvis du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
pivago Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 Mix Det er meget mulig at jeg er interessert i den ja, må finne ut av om den er litt for tung til å få båten opp og ut av vannet. Hvis det viser seg at det sannsynligvis går bra og at propellen er i orden og er høyregående, er jeg en potensiell kjøper. Har du mulighet til å legge ut et bilde og antyde e pris på den? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Jeg sender deg en IM, dette er jo ikke noe salg/kjøp forum..får vel bare kjeft av moderator da. Sitér dette innlegget Link to post
Caramba Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Hei Formelen har jeg fått oppgitt ved beregning på Bravo 2 drev, men mener/tror tallet i kollone E skal være konstant uansett drevtype. Sitér dette innlegget Link to post
Caramba Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Og slipp prosenten kan variere mye. På min gamle Draco 24 med 4,2L/220 varierte slippprosenten ved forskjellig propeller og utvekslinger fra 86 til 94% En tung båt med feil propell kan få et meget høyt slipp Sitér dette innlegget Link to post
pivago Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 Jeg har aksling på min båt så da blir det sikkert noe forskjel på slippprosenten mot drev. Får nok fortsette å forhøre meg ang. hva jeg skal velge. Har fått antydet at jeg vil miste en plasss mellom 100-200 omdreininger på å øke fra 27" til 28" stigning. Sånn det er nå, 1,5-2 knop mer når jeg masjer nå på 2100 mot 2000. Max turtall er 2600 Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Dersom maks turtall i dag er 2600 som også er riktig for motoren, vil det ikke være gunstig å bytte propell. Å bytte propell kan og gi overaskelser. Arealet på propellbladene har også betydning for propellen, men får du gjort en test så får du svar på hva resultatet blir. Sitér dette innlegget Link to post
pivago Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 2600 er riktig for motoren og nå går den ikke noe særlig over det, men før jeg overhalte dieselpumpen økte den hele tiden. Jeg stoppet på 2800 men det var fordi jeg ikke turte mer. Motoren skal også ha et turbotrykk på 1,9 bar på fullt og på marsjfatr har jeg et trykk på 0,9 - 1,1 bar og det vil vel si at jeg kan ha en del mer motstand på propellen ? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Det er bra at du har måler som viser turbotrykket, men det er vanskelig å vurdere propell ut fra turbotrykk på marsjfart. Mål heller hva turbotrykket er ved fullt turtall 2600. Kjør motor varm først og se at den har driftstemperatur, da kan du kjøre den en kort stund på 2600. Nå er turtellerne i båt ofte unøyaktige, i hvert fall de jeg har sjekket. Biltema har en håndholdt måler som leser av turtallet nøyaktig. Måler for turbotrykk kan og være litt ut av stilling, så for å være sikker må begge disse kontrollmåles. Da først får du et riktig svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.