Jump to content

Propellberegning på Flem 340


pivago

Recommended Posts

Lurer på å skifte propell på min Flem 340. Har en TAMD71B motor på 380 hk med gir reduksjon på 1,54:1

Propellen som har stått på er en Radice 22" diameter og 27" stigning.

Har hatt reprasjon på denne propellen og den er nok ikke etter oppgitt data lenger.

Før jeg overhalte dieselpumpen stoppet ikke turtallet på 2600 som er max men økte så lenge jeg turte. Toppfarten er nok ca 27-28 knop nå og marsjer på 20-22 knop.

Dermed lurer jeg på om jeg skal prøve en med 28" stigning og håpe på at marsjfarten kan komme opp mot 23-25 knop.

Er det noen som har erfaring med eller kunnskap som kan hjelpe meg med valget?

Link to post

Takk for svar. Hvilket forhold er det som står i kolonne E, og i kolonne G er det beregning på hvor mye propellen "spinner" i vannet ?

Har kolonne E noe med diameteren på propellen å gjør?

 

Med denne utregningen fikk jeg en forskjell i toppfart på 1,1 knop på å gå fra 27" til 28"

Det var noe mindre enn jeg hadde håpet på ja...

Link to post

Mix

Det er meget mulig at jeg er interessert i den ja, må finne ut av om den er litt for tung til å få båten opp og ut av vannet. Hvis det viser seg at det sannsynligvis går bra og at propellen er i orden og er høyregående, er jeg en potensiell kjøper.

Har du mulighet til å legge ut et bilde og antyde e pris på den?

Link to post

Jeg har aksling på min båt så da blir det sikkert noe forskjel på slippprosenten mot drev.

Får nok fortsette å forhøre meg ang. hva jeg skal velge. Har fått antydet at jeg vil miste en plasss mellom 100-200 omdreininger på å øke fra 27" til 28" stigning.

Sånn det er nå, 1,5-2 knop mer når jeg masjer nå på 2100 mot 2000. Max turtall er 2600

Link to post

2600 er riktig for motoren og nå går den ikke noe særlig over det, men før jeg overhalte dieselpumpen økte den hele tiden. Jeg stoppet på 2800 men det var fordi jeg ikke turte mer.

Motoren skal også ha et turbotrykk på 1,9 bar på fullt og på marsjfatr har jeg et trykk på 0,9 - 1,1 bar og det vil vel si at jeg kan ha en del mer motstand på propellen ?

Link to post

Det er bra at du har måler som viser turbotrykket, men det er vanskelig å vurdere propell ut fra turbotrykk på marsjfart. Mål heller hva turbotrykket er ved fullt turtall 2600. Kjør motor varm først og se at den har driftstemperatur, da kan du kjøre den en kort stund på 2600.

 

Nå er turtellerne i båt ofte unøyaktige, i hvert fall de jeg har sjekket. Biltema har en håndholdt måler som leser av turtallet nøyaktig. Måler for turbotrykk kan og være litt ut av stilling, så for å være sikker må begge disse kontrollmåles. Da først får du et riktig svar.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...