Feijk Startet 27.April.2010 Del på Facebook Startet 27.April.2010 Heisann... Har en Draco 18 DC som med AQ151motor og 290 drev, og i fjor siste turen fikk propellen seg et lite trykk så den ble bøyd på den ene enden, Prøver og få tak i ny, men vet ikke hva jeg skal se etter? Hva ligger stålpropell på i pris til disse motorene? Og vil det hjelpe på toppfart og komme seg fortere opp i plan? Åssen stålpropell burde jeg da kjøpe til denne motoren? Evt, hvor mye koster det for Alu? Og hva er de tekniske spesifikasjonene på min nåværene propell som jeg regner med at er standard? Mvh fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Feijk Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 (redigert) Ingen som vet noenting om hvordan propell det vanligvis står på disse modellene? Redigert 5.Mai.2010 av Feijk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Bruker og stå stempel på propellen hva som sitter der, Hva slagt turtall du har på topp med den propellen du har er avgjørende, en stålpropell koster gjerne 4-5000 kr, mens alu koster 1500-2000, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Jorg-1 Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 (redigert) Anbefalt propell for deg er 15 x 19 HSL ifølge DRACO boken min.... .....og med hensyn til stålpropell....så vil jeg sikkert kaste inn en brannfakkel nå....men ved å bruke alu så er sjansen for neste lille grunnstøting.... at bare går ut over propellen. Har du stål...så er sjansen for å få skjev aksling på drevet større...ved lett grunnberøring... Redigert 6.Mai.2010 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Feijk Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Det som står på propellen er ikke lesbart, ser "15" og "L" Så det stemmer nok da at det er 15x19 HSL...Tusen takk for svar, men OM jeg vil ha stålpropell, åssen propell burde jeg da kjøpe for og få best utnyttelse, (Fort opp i plan, og raskere fart?) Mvh Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Blesp Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Jeg har en nesten ny ubrukt 15x19 HSL alupropell som jeg tenkte jeg skulle kvitte meg med. Du kan jo sende meg en PM om du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 (Fort opp i plan, og raskere fart?) Her må du nok gjøre et valg...vil du fort opp i plan så må du ha en propell som du ikke oppnår raskere fart med, og vil du ha raskere fart så kommer du ikke så fort opp i plan. Vil du ha en kombinasjon av begge deler: 15x19 HSL...løp & kjøp og kom deg på sjøen. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Feijk Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2010 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/an...nnkode=22252526 Ville denne stålpropellen fungere bra på min båt? Husker ikke hva toppturtallet er men, tror det er 5500RPM, om dette er vesentlig... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Mai.2010 Del på Facebook Svart 7.Mai.2010 hva er toppfarten med den propellen du har? Sitér dette innlegget Link to post
Feijk Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2010 Mener det er 30 KNOP etter GPS... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Da er 14x19 et meget bedre valg iflg volvo sin propellguide enn 15x19 Sitér dette innlegget Link to post
Feijk Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Er 14x19 da med stål eller uten stål? Og hvordan blir det da? Bedre toppfart eller fortere opp i plan? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 alu. bare glem stål på det oppsettet her, har ingenting for seg. Begge deler. En propell med mindre diameter er lettere å snurre. iflg tabellen så er 30 knop absolutt nedre grense for den 15x19 på den motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Feijk Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Okai, men da satser jeg på og kjøpe en 14x19 alupropell... :=) Takk for svar og si gjerne ifra om noen har en slik propell til salgs, eller vet hvor jeg kan få tak i det til en grei penge.. Sitér dette innlegget Link to post
Feijk Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Korsnes: Så du mener at ved og kjøpe en 14x19 så vil BEGGE deler bli forbedret? Både fortere opp i plan og høyere toppfart, vanligvis øker en av de og minsker den andre? Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette, har vært på volvo penta forhandleren nå, og de kunne ikke finne ut hvordan propell jeg skulle ha, Jorg-1 skriver det er 15x19" som passer best etter draco sin bok...Noen som kan bekrefte dette? Turtallet mitt er jeg veldig usikker på, toppfarten ligger på 30 KNOP ganske nøyaktig, dette da med 15x19Propellen, også syns jeg den kommer også litt sent opp i plan, men kanskje bare meg... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 vel dette er tatt i fra volvo sine tabeller over anbefalinger så eg kan ikkje garantere noe.. Om den store kloka Dracoboka meina 15 er best så kan ikkje eg krangle på det ;) 14 skulle gi besre aks fordi den krever mindre moment å dra rundt samt den er litt mindre effektiv på lavere turtall enn en 15" propell med større diameter. Det er en heil vitenskap å finne den ideelle propell på papiret så om du ikkje overskrider WOT idag så ville eg absolutt gitt det en sjangs. Er nå ikkje meir enn 1500 for en slik en da sist eg sjekka. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 (redigert) Bruksanvisning til Draco ligger i dokumentarkivet og i den finner du propelloversikt som bekrefter hvilken propell som er anbefalt. Se innlegg nr 8 Redigert 19.Mai.2010 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Feijk Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Okai, takk for svar.. :) Tror jeg da holder meg til 15x19 jeg, for og være på den sikre siden.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 (redigert) Det aller beste hadde vært om du hadde turteller. Da hadde du sett umiddelbart hva som var rett. Du må ikkje glemme at båten antagelig er noe tyngre nå enn da den var ny samt at motoren har mistet mange av sine hk i årenes løp. Redigert 20.Mai.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Feijk Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 (redigert) Jeg har turteller, men i og med at båten ikke står på vannet så er det litt vanskelig da jeg ikke husker fra i fjor hva turtallen pleide og ligge på... Mener det var 5000 Omd/min...men litt usikker...Men vil 15x19 fortsatt være riktig om turtallet ligger på 5000 maks, og gjør 30 KNOP ..? Redigert 20.Mai.2010 av Feijk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 hvis du har en aq151a så har den 5100 O/min som topp og da er det korrekt. Men både aq151b&c skal ha 5500 O/min og da mangler du 500 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
Feijk Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Hvordan finner jeg ut om jeg har A-B eller C? Sitér dette innlegget Link to post
Slinvest Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Jeg kjøper gjerne en propell til Draco 18 dc hvis noen har,, Thor 90097474 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.