Jump to content

Draco 18 DC AQ151/290, hvilken propelldimensjon? Hva med stål?

Feijk

Recommended Posts

Heisann...

Har en Draco 18 DC som med AQ151motor og 290 drev, og i fjor siste turen fikk propellen seg et lite trykk så den ble bøyd på den ene enden,

Prøver og få tak i ny, men vet ikke hva jeg skal se etter?

Hva ligger stålpropell på i pris til disse motorene? Og vil det hjelpe på toppfart og komme seg fortere opp i plan? Åssen stålpropell burde jeg da kjøpe til denne motoren?

Evt, hvor mye koster det for Alu? Og hva er de tekniske spesifikasjonene på min nåværene propell som jeg regner med at er standard?

Mvh fredrik

Anbefalt propell for deg er 15 x 19 HSL ifølge DRACO boken min....

.....og med hensyn til stålpropell....så vil jeg sikkert kaste inn en brannfakkel nå....men ved å bruke alu så er sjansen for neste lille grunnstøting.... at bare går ut over propellen. Har du stål...så er sjansen for å få skjev aksling på drevet større...ved lett grunnberøring...

Redigert av Jorg-1 (see edit history)

Korsnes: Så du mener at ved og kjøpe en 14x19 så vil BEGGE deler bli forbedret? Både fortere opp i plan og høyere toppfart, vanligvis øker en av de og minsker den andre?

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette, har vært på volvo penta forhandleren nå, og de kunne ikke finne ut hvordan propell jeg skulle ha,

Jorg-1 skriver det er 15x19" som passer best etter draco sin bok...Noen som kan bekrefte dette?

Turtallet mitt er jeg veldig usikker på, toppfarten ligger på 30 KNOP ganske nøyaktig, dette da med 15x19Propellen, også syns jeg den kommer også litt sent opp i plan, men kanskje bare meg...

vel dette er tatt i fra volvo sine tabeller over anbefalinger så eg kan ikkje garantere noe.. Om den store kloka Dracoboka meina 15 er best så kan ikkje eg krangle på det ;)

14 skulle gi besre aks fordi den krever mindre moment å dra rundt samt den er litt mindre effektiv på lavere turtall enn en 15" propell med større diameter.

Det er en heil vitenskap å finne den ideelle propell på papiret så om du ikkje overskrider WOT idag så ville eg absolutt gitt det en sjangs. Er nå ikkje meir enn 1500 for en slik en da sist eg sjekka.

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...