Jump to content

Hvordan sote plexiglass?


Anders

Recommended Posts

Har ikke prøvd dette på pleksiglass, men går ut fra at dersom pleksiglasset er stabil og ripefritt går det på samme måte som med vanlig glass.

Få tak i skikkelig sotefilm fra en glassmester, skaff en skikkelig nal, en tynn såpeoppløsning (evt spesialveske fra glassmesteren) og JIF vindusrens. Gjør vinduet helt rent med vindusrens, trekk av med nal. Sprøyt monteringsveske på vindu og sotfilm og monter. Når filmen sitter i riktig posisjon drar du forsiktig over med nalen og presser ut all luft og veske mellom film og glass. La det sette seg (tørke). NB Ikke pill på filmen etter montering! Husk å tilpasse størrelsen på filmen før oppklebing.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller byttet ut plexiglasset med sotet. Det er ikke så kostbart som mange tror. Har gjort det på flere av båtene jeg har hatt i årenes løp. Sotet film har en tendens til å løsne etter en stund. Da får du sånne fine striper på vinduene.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med filmen til Foliatec på biler.

Den er utrolig lett å montere, den finnes i mange farger og nyanser, og den koster ikke mer enn biltema sin.

Prøv Eiker Motorshop, eller www.foliatec.com

Frontruta i båten derimot er tonet plexiglass og UMULIG å se gjennom så sant det ikke er høylys dag. Så den skal byttes ut med en som er klar.

 

Hilsen Roger

 

 

Link to post
Share on other sites


Janef: Har ikke prøvd dette på pleksiglass, men går ut fra at dersom pleksiglasset er stabil og ripefritt går det på samme måte som med vanlig glass.

Få tak i skikkelig sotefilm fra en glassmester, skaff en skikkelig nal, en tynn såpeoppløsning (evt spesialveske fra glassmesteren) og JIF vindusrens. Gjør vinduet helt rent med vindusrens, trekk av med nal. Sprøyt monteringsveske på vindu og sotfilm og monter. Når filmen sitter i riktig posisjon drar du forsiktig over med nalen og presser ut all luft og veske mellom film og glass. La det sette seg (tørke). NB Ikke pill på filmen etter montering! Husk å tilpasse størrelsen på filmen før oppklebing.


 

 

 

Det er helt annerledes med glass, filmen sitter godt på glass med soting på samme måte.

Link to post
Share on other sites


Kotnes: Jeg ville heller byttet ut plexiglasset med sotet. Det er ikke så kostbart som mange tror. Har gjort det på flere av båtene jeg har hatt i årenes løp. Sotet film har en tendens til å løsne etter en stund. Da får du sånne fine striper på vinduene.

 

Får ikke tak i tilsvarende vindskjermer til Baylineren. De er veldig spesielle.

Link to post
Share on other sites


Ingar: Anders: Får ikke tak i tilsvarende vindskjermer til Baylineren. De er veldig spesielle.

Du kan høre med http://www.gyli.no/ her i Søgne, etter som jeg forstår er de flinke med "one-off" prosjekter. Men det vil selvsagt bli betydlig dyrere enn folie.

 

Hva med sånn "ricer-spray".... :seeya:


 

 

Hva er ricer spray? Har hørt at du kan sote med en spesiell sotespray... vet du noe om dette?

mvh anders

Link to post
Share on other sites

Er det egentlig så lurt da, med sotet glass i vindskjermen?

Ser for meg at det blir enda dårligere sikt i skumringen, om natten er det jo svart som en sekk uansett.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites


Rolf: Er det egentlig så lurt da, med sotet glass i vindskjermen?

Ser for meg at det blir enda dårligere sikt i skumringen, om natten er det jo svart som en sekk uansett.


 

Jepp  :nono:

 

Sotet glass i båt er noe ordenlig dritt som gjør det umulig å se i halvmørket. Det er i alle fall min erfaring.

 

Synes ikke folk bør prioritere tøfft utseende foran sikkerhet men på enkelte båter er sotet glass kanskje et møst? Ser for meg at det er ok hvis du lett kan se over den sotede vindskjermen.....

Link to post
Share on other sites


Rolf: Er det egentlig så lurt da, med sotet glass i vindskjermen?

Ser for meg at det blir enda dårligere sikt i skumringen, om natten er det jo svart som en sekk uansett.


 

 

ser lett over vindskjermen, dessuten er de så falmet at jeg vurderer å feste sotefilm på utsiden, men har du noe mer infor om sote, eller såkalt ricer-spray? eller noen måter å få det til å feste seg på med film? mvh anders

Link to post
Share on other sites

Leste nettopp i avisa om hva som gjør fine biler harry. Er ikke sotet glass i båt litt harry?

Har noen prøvd sotet "glass" i kalesjen? Der kan det jo være en mening med sotete vinduer hvis en skal kose seg med noe som ikke naboen eller andre skal se. Men i frontruter- nei og atter nei!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...