Jump to content

Behandling av teak-innredning i eldre Scand Baltic?

Patton

Recommended Posts

Hei, jeg driver for tiden og "pynter" på min nyervervede Scand Baltic. Dvs den er ny for meg, men er en 1984 modell. I den forbindelse trenger jeg noen råd til behandling av teak-interiøret. Jeg tenker da spesielt på overflater i aktercabin, bad og i cabin foran. Jeg tror det er en god stund siden tidligere eiere har gjort noe, noen av flatene ser ut som om de er kun oljet (silkematt), mens andre steder kan det se ut som om det en eller annen gang har vært en lakk på, men de er ikke blanke. I hovedsak ser det matt ut. Jeg er selv glad i det silkematte utseende som man får ved å bruke Owatrol D1, men dersom det har vært lakk tidligere vil ikke det fungere uten å pusse alt helt ned. Rederinnen er glad i blank lakk, men jeg er redd for at det blir mye arbeid med å finlakke 2 strøk i hele båten. Likevel ser jeg på det som en mulighet, men lurer da på hva slags lakk jeg kan bruke.

Noen med kjennskap til Baltic her som kan fortelle hva de bruke på sin båt? Eller andre med gode råd?

Jeg kan forøvrig fortelle at jeg i pantryløsningen har gjort en del forandringer. Nye plater har jeg brukt D1 og D2 på, mens på de gamle lakkede flatene har jeg brukt Epifanes teaklakk.

Mvh

Patton

på min Baltic i sin tid brukte vi owatrol og la på med svamp og ble meget bra. Overskudd olje gnis du bare over/av etter en god tørk. Skal du lakke, så puss ned med en pussepad og avfett godt. Jeg brukte Oxan Gulvlakk silkematt fortynnet første strøk og så 2 strøk. Pusser ALDRI mellom strøkene, men bruker shikkel av god kvalitet og lakkere innen 24 timer. Venter du lenger MÅ du pusse for å få feste. Lakkering innen 24 timer gir deg addesjon til neste strøk (feste)

I en ny skarpnes 30 jeg bygde i 1996 ble denne fremgangsmåten brukt ,men ed 5 lag Oxan over alt. Båten er like flott den dag i dag, selv på dørkene.

Lykke til

Jeg tilhører vel kategorien andre med (gode) råd siden jeg ikke har Baltic, men kjøpte Agder 840 i fjor med masse teak/teak-finer interiør som ikke hadde sett lakk siden tidenes morgen. På de mest sol-utsatte flatene var nærmest lakken helt vekk.

Har kjørt over alt med 180 papir på en Black&Decker maskin og tørket av med rødsprit. Deretter x antall strøk med Epifanes blank teaklakk. Finnes også i matt.

Synes det blir absolutt fint nok og tusen ganger bedre enn slik det var. En oljet overflate hadde sikkert vært fint og kanskje enklere å vedlikeholde, men det var helt uaktuelt å pusse/skrap bort all gammel lakk. Tok også noen flater som tidligere ikke har vært lakket (dekket av tepper) og det ble strålende flott!

Sliter litt med å mette treverket så på noen flater blir det en del strøk (har mistet tellingen litt på de dørene jeg har tatt med meg hjem), men tror det blir vekselsvis 3 og 4 strøk til slutt.

Anbefales!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...