Jump to content

Hvordan få helt rene dollbord?

Elmer

Recommended Posts

Hei.

På baugen og langs dollbordene på båten hvor det er knudrete gelcoat synes jeg det er helt håpløst å få det helt rent. I år er det stedvis verre enn før. Har noen en velfungerene heksekur mot dette? :confused:

Vet at Black Streak remover er et tips, men jeg prøvde det så vidt, og opplevde å få tendenser tilgulning av gelcoaten av dette.

Har noen en skikkelig effektiv behandling som gir helt rene dollbord?

Hei!

Det finnes sikkert mange midler. Hver vår bruker jeg Swang båtsåpe. Bruker ikke det ellers, fordi jeg vet ikke om den tar voksen. Jeg har ruglete ( antiskli ) deck. Der bruker jeg ren Swang såpe påført med kost. Lar det ligge litt, men passer på at det ikke tørker. Koster litt igjen og eventuelt påfører litt vann slik at det ikke tørker. Koster om igjen to treganger med noen minutters intervaller. Det blir rent hos meg. Det finnes sikkert andre såper som er like bra.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Bruker dere å polere antisklideck?

Jeg bruker HardWax på antiskli dekket, trodde det skulle bli såpeglattt, men det gjorde det ikke HOS MEG.

Resultatet ble rent og fint dekk hele sesongen, har gjort dette i 3 sesonger nå.

Det er en sånn litt stiv børste med tjukke hår som fulgte med polermaskina mi.

Ja jeg benytter samme runde roterende børste. Sprøyter først på Hempel GelCoat Cleaner, og så noen sekunder med børsten på polermaskinen, og vips så er dritten borte. Etter på kliner jeg som sagt på HardWax. PS! Dette kan sikkert være uforsvarlig på noen dekk, prøv deg frem!

Det beste jeg noensinne har brukt for å rengjøren antisklibelegg, er Hempel Gelcoat Cleaner http://www.maritim.no/product.aspx?id=1628...upkey=007002030

se også databladet for produktet

Enig, se ovenfor.

Takk for mange gode svar! :smiley: Black streak remover ønsker jeg som sagt ikke å bruke, da jeg fikk gule flekker i gelcoaten etter å ha forsøkt dette på et lite område. Tror gelcoaten reagerer ulikt på dette på ulike båter. Blått salovann skal utprøves. Jeg har også en dampvasker som i kombinasjon med zalo kanskje kan bli bra?

Hadde samme "problemet" på dekket i Ibiza 20 Sporten jeg hadde. Grunnet litt skjev vektfordeling mot styrbord, rant ikke alt regnvann helt bak og ut, men samlet seg litt foran konsollet og det ble skittent.

I mangel av noe bedre tok jeg å helte på terassevask, lot dette virke litt og tok en runde med terassevaskeren... ble usannsynlig rent og det uten masse skrubbing ;-)

Biltema sin Black Streak Remover syntes jeg var veldig god. Brukte denne over hele båten før polering.

: Black streak remover ønsker jeg som sagt ikke å bruke, da jeg fikk gule flekker i gelcoaten etter å ha forsøkt dette på et lite område. Tror gelcoaten reagerer ulikt på dette på ulike båter.

Riktig at noen gelcote typer reagerer på Biltemas Black streak remover.

Var stor faan av stoffet og brukte det mye på både en Elwaro og en Scan Baltic jeg hadde, med stor succes uten antydning til gulning. Gelcoten på Marine Traderen blir gult bare jeg tok frem flasken. Har hørt om flere som har den samme gulnings erfaring.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...