JePeKj Startet 28.April.2010 Link til dette innlegget Startet 28.April.2010 Noen som har montert baugpropell på en Bonanza her? Lurer på om det passer med en så stor tunnell som 185mm? Snakket med et båtverksted som mente at eg kanskje måtte nøye meg med 125mm.... Eg vil ha rikelig med power i fronten. Tenkte på 4hk Sleipner med 160mm eller Vetus med 185mm tunnel. Noen som har erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Trur du får meir skyvekraft av de nye med doble propeller. Sjekk skyvekraft på de forskjellige først, kanskje det er nok med 150mm? Viktigere å få den laaangt fram, det gir bedre uttelling en ein kraftigere lenger bak. Da teller eg med faktorer som kabler/strøm. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JePeKj Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Doble propeller får man vel bare på modellene som er hakket større en den eg skal ha. Dvs, samme tunnelstørrelse men 6hk og oppover.... I allefall Vetus og Sleipner. Men, eg får dra båten på slippen og sjekke baugen ;) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 ...eh du skulle jo ha så stor, helst? Eg har lurt på visp framme sjølv, og er livredd for å kjøpe for liten. Ser det anbefales 40 kg skyvekraft til båter fra 26 til 34 fot...virker lite? der er det 125 tunell. (maritim) Ein kompis kjøpte slik på 29 fot, og angra. Eg har 27. Meiner eg har sett 150 tuneller med 50 kg + , men finner ikkje det nå. Klippet fra Maritim: Skyvekraften på Side-Power er oppgitt ved 10.5 VDC målt på thrusteren mens denne er i drift. Ved sammenligning med andre merker må man være observant på dette da andre produsenter gjerne oppgir skyvekraft ved 12 VDC Nokon som kan synse kor mykje dette utgjer i forskjell? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JePeKj Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Vetus har 4hk med 150mm tunnel, 12 volt med 55kg. Husker ikkje i farten ved hvilken volt men trur også det er 10,5v. Samme motor og 185mm tunnell skal gi 65kg. Og med 24 volt så skal den gi 70kg. Dette er jo tall på papiret. Men eg har bestemt meg for 24volt (siden eg har det i startkretsen min) og 185 tunnell. (kampanje ut uken i allefall på Skjebergskilen Marina) Får eg ikkje plass så får eg heller bygge bulb på båten ;) Har snakket med flere som har båt i størrelse 27-31fot som har 4hk. Felles er at alle med 125 tunnel har for lite trøkk. Dei med rundt 150/160mm synest "det må nesten være såpass" og dei med større er fornøyde. Men så bur vi på forblåste Vestlandet og her trengs det nok litt meir trøkk i pysevispen. Men uansett så er det som du sier at montering er viktig!!!! Større enn 4hk motor har eg vel ikkje strøm til ombord så det får holde ;) Trur forresten at eg tok feil med 150mm på Sleipner, ser at den har 185mmm. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Har 4 hk med "duoprop" baugpropell på båten min (27 fot) og det drar vannet av pølsa. Jeg tror at 4 hk er nok for båten din også Neste båttur skal jeg ta tiden på en runde 360 grader med stillestående start og motoren i fri. http://i3.photobucket.com/albums/y78/kodva...20/IMAG0536.jpg Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Har 4 hk med "duoprop" baugpropell på båten min (27 fot) tunnelstørrelse? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kodvaag Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Vet ikke diameter.... Sånn ser det ut. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.