Jump to content

Bonanza 28, montering av baugpropell

JePeKj

Recommended Posts

...eh du skulle jo ha så stor, helst?

Eg har lurt på visp framme sjølv, og er livredd for å kjøpe for liten. Ser det anbefales 40 kg skyvekraft til båter fra 26 til 34 fot...virker lite? der er det 125 tunell. (maritim) Ein kompis kjøpte slik på 29 fot, og angra. Eg har 27.

Meiner eg har sett 150 tuneller med 50 kg + , men finner ikkje det nå.

Klippet fra Maritim:

Skyvekraften på Side-Power er oppgitt ved 10.5 VDC målt på thrusteren mens denne er i drift.

Ved sammenligning med andre merker må man være observant på dette da andre produsenter gjerne oppgir skyvekraft ved 12 VDC

Nokon som kan synse kor mykje dette utgjer i forskjell?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vetus har 4hk med 150mm tunnel, 12 volt med 55kg. Husker ikkje i farten ved hvilken volt men trur også det er 10,5v. Samme motor og 185mm tunnell skal gi 65kg. Og med 24 volt så skal den gi 70kg. Dette er jo tall på papiret. Men eg har bestemt meg for 24volt (siden eg har det i startkretsen min) og 185 tunnell. (kampanje ut uken i allefall på Skjebergskilen Marina) Får eg ikkje plass så får eg heller bygge bulb på båten ;) Har snakket med flere som har båt i størrelse 27-31fot som har 4hk. Felles er at alle med 125 tunnel har for lite trøkk. Dei med rundt 150/160mm synest "det må nesten være såpass" og dei med større er fornøyde. Men så bur vi på forblåste Vestlandet og her trengs det nok litt meir trøkk i pysevispen. Men uansett så er det som du sier at montering er viktig!!!!

Større enn 4hk motor har eg vel ikkje strøm til ombord så det får holde ;)

Trur forresten at eg tok feil med 150mm på Sleipner, ser at den har 185mmm.

Har 4 hk med "duoprop" baugpropell på båten min (27 fot) og det drar vannet av pølsa.

Jeg tror at 4 hk er nok for båten din også

Neste båttur skal jeg ta tiden på en runde 360 grader med stillestående start og motoren i fri. :lol:

http://i3.photobucket.com/albums/y78/kodva...20/IMAG0536.jpg

IMAG0533.jpg

IMAG0531.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...