Jump to content

Prosjekt Lakkering Av Yanmar 3GMD


Volvomekanikeren

Recommended Posts

God ettermiddag allesammen :cheers: No nærmer det seg motor på meg og, om 2-3 uker skal den stå klar til montering i båten, men vil lakere den før jeg setter den ned :smiley: Har kjøpt lakering, men har ett par spørsmål :eek: Lurer litt på om lakken vil bli fin og jevn med med denne tuten, eller vil den bli bølgete og klompette? Hva bør jeg unngå for og ikke få bobbler i lakken? :cheers:

 

Her er bilde av lakeringsboksen:

2ak9w91.jpg

 

Skal no tåle varmen fra motoren. Tåler 690oC :cheers:

1zqvvd0.jpg

 

Og her er tuten, blir det bra med denne tror dere? :crazy::cheers:

6t35hu.jpg

 

Bilder av lakering kommer så fort jeg får begynnt :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Hei

 

Eg har ikkje opna og sett på bileta dine, men på våre Yanmar 2GM20F har eg gjort følgande:

-tørka vekk oljerestar

-skrapa vekk nokre lakkbobler

-avfetta grundig med aceton (mange filler og tannbørstar er ein føremon)

-spraya nokre lag med zinkgrunning frå Maritim

-spraya nokre lag med yanmarfarge frå Maritim

Den eine motoren i år, den andre i fjor.

Så langt så ser det bra ut.

 

Det er ein føremon å ha motoren heime i garasjen eller kjellaren, slik at det er lettare å gå til og frå.

Malinga tørkar fort, så det går fint å spraya eit par lag på ein kveld.

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post

Jeg har avfettning, spiller merke noe rolle? Har ikke grunning, men trengs det? :cheers: Og hvorfor er det lurt og ha den i nærheten for og gå fram og tilbake då? Jeg kan jo ha den på verkstedet, og lakkere første strøk om morningen, så kan jeg begynne på det nye fundamentet i båten, mens jeg venter på at lakken skal tørke :cheers: Holder 400ml til 2 strøk på Denne Motoren :crazy::cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Jeg ville valgt en vanlig lakk, ikke en høytemperaturlakk som du har kjøpt. Etter min erfaring er vanlig lakk mer slitesterk enn denne du har kjøpt. Og en helt vanlig lakk tåler opp til 150 grader, som er rundt det dobbelte av hva motoren din kommer opp i. Og klumper og bølger unngår du greit med å riste boksen skikkelig i to-tre minutter, samt å spraye veldig tynne strøk. Det første kun som en tåke, la det tørke noen minutt og fortsett å bygge lag for lag. Om du er forsiktig, burde du greie deg fint med en boks.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk for svar, tror jeg bruker denne, og ser hvorlenge den holder, så har jeg no prøvd den og :cheers: Hvormange strøk vil du annbefale? 1. strøk som en tåke, 2. strøk like mye, bare oppå den første som skal være tørket. Og 3.strøk? er det nødvendig? :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

4-5 strøk jah :cheers: 15 min. mellomrom. Sjappe og tynne strøk, over motoren :cheers: Men hvordan er den med slanger og reimene? Vil jo ikke ha lakk på de, finest nor motoren er sølv, og slangene og reimene svarte! :cheers: Burde jeg ta de av, eller bare teipe over de? Slangene er jo ikke noe stress og teipe rundt, men reimene blir litt større problem, der de runner hjulene kommer jeg ikke inn under med teip, og vil ikke komme anni motoren med teip, da det ikke vil bli lakk der :crazy: Så hvordan løse dette? :eek::discuss:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Ja, noe sånn. Når du bygger tynne lag med litt tørk mellom risikerer du ikke renninger. Siste strøk kan godt være litt tykkere, da flyter lakken finere utover. men ikke for mye, da begynner det å renne. Bare akkurat passe...

 

Jeg ville plukket av reimer, og dekket resten med maskeringstape og avispapir. Husk å også tape sporet på reimskivene, reimene kan komme til å slure om du maler i sporene også!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Men før lakking må den gjøres rein. Jeg ble rådet av Kapteinen på M/S ''Rover'' og spyle vekk alt løs smuss, så dusje motoren i rein diesel og høytrykkspyle den etterpå, så dusje den i kaldavfettning og der etter høytrykkspyle igjen, så var det bare til og tørke av med en rein fille, og vente litt til den ble helt tør, så kunne jeg begynne med lakkerings prossesen :cheers:

 

Men hvordan er den med eksosen og innsuget, må dette tettes til? eller kansje bare stappe en fille inn i røret? :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Sporet på reimskivene? Taggene på hjulet, som drar reimen rundt? :cheers:

 

Det er da ikke tagger på reimskivene! Kun et skrått spor som reima går ned i, og som helst ikke bør males. Eventuelle tagger på reimen er der kun for at reima skal få bedre grep i kilesporet.

 

Med mindre din motor har noen helt spesielle reimer og hjul da, men det tviler jeg på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...