Volvomekanikeren Startet 28.April.2010 Link til dette innlegget Startet 28.April.2010 God ettermiddag allesammen No nærmer det seg motor på meg og, om 2-3 uker skal den stå klar til montering i båten, men vil lakere den før jeg setter den ned Har kjøpt lakering, men har ett par spørsmål Lurer litt på om lakken vil bli fin og jevn med med denne tuten, eller vil den bli bølgete og klompette? Hva bør jeg unngå for og ikke få bobbler i lakken? Her er bilde av lakeringsboksen: Skal no tåle varmen fra motoren. Tåler 690oC Og her er tuten, blir det bra med denne tror dere? Bilder av lakering kommer så fort jeg får begynnt Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Ask Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Hei Eg har ikkje opna og sett på bileta dine, men på våre Yanmar 2GM20F har eg gjort følgande: -tørka vekk oljerestar -skrapa vekk nokre lakkbobler -avfetta grundig med aceton (mange filler og tannbørstar er ein føremon) -spraya nokre lag med zinkgrunning frå Maritim -spraya nokre lag med yanmarfarge frå Maritim Den eine motoren i år, den andre i fjor. Så langt så ser det bra ut. Det er ein føremon å ha motoren heime i garasjen eller kjellaren, slik at det er lettare å gå til og frå. Malinga tørkar fort, så det går fint å spraya eit par lag på ein kveld. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Jeg har avfettning, spiller merke noe rolle? Har ikke grunning, men trengs det? Og hvorfor er det lurt og ha den i nærheten for og gå fram og tilbake då? Jeg kan jo ha den på verkstedet, og lakkere første strøk om morningen, så kan jeg begynne på det nye fundamentet i båten, mens jeg venter på at lakken skal tørke Holder 400ml til 2 strøk på Denne Motoren Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Jeg ville valgt en vanlig lakk, ikke en høytemperaturlakk som du har kjøpt. Etter min erfaring er vanlig lakk mer slitesterk enn denne du har kjøpt. Og en helt vanlig lakk tåler opp til 150 grader, som er rundt det dobbelte av hva motoren din kommer opp i. Og klumper og bølger unngår du greit med å riste boksen skikkelig i to-tre minutter, samt å spraye veldig tynne strøk. Det første kun som en tåke, la det tørke noen minutt og fortsett å bygge lag for lag. Om du er forsiktig, burde du greie deg fint med en boks. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Takk for svar, tror jeg bruker denne, og ser hvorlenge den holder, så har jeg no prøvd den og Hvormange strøk vil du annbefale? 1. strøk som en tåke, 2. strøk like mye, bare oppå den første som skal være tørket. Og 3.strøk? er det nødvendig? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 4-5 strøk, med 10-15 minutt mellom hvert strøk burde holde. Det første , veldig tynne strøket er viktig, det reduserer faren for sig på senere strøk. Ta heller et strøk for mye enn ett for lite, husk at lakken skal holde rustangrep borte. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 4-5 strøk jah 15 min. mellomrom. Sjappe og tynne strøk, over motoren Men hvordan er den med slanger og reimene? Vil jo ikke ha lakk på de, finest nor motoren er sølv, og slangene og reimene svarte! Burde jeg ta de av, eller bare teipe over de? Slangene er jo ikke noe stress og teipe rundt, men reimene blir litt større problem, der de runner hjulene kommer jeg ikke inn under med teip, og vil ikke komme anni motoren med teip, da det ikke vil bli lakk der Så hvordan løse dette? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
eysteind Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Er reimene gamle, kan du jo bare skifte dei etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 (redigert) Reimene er helt nye Motoren har blitt gjort om til ny Men index, skal lakerings prosessen bli noe lignene dette? Redigert 28.April.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Ja, noe sånn. Når du bygger tynne lag med litt tørk mellom risikerer du ikke renninger. Siste strøk kan godt være litt tykkere, da flyter lakken finere utover. men ikke for mye, da begynner det å renne. Bare akkurat passe... Jeg ville plukket av reimer, og dekket resten med maskeringstape og avispapir. Husk å også tape sporet på reimskivene, reimene kan komme til å slure om du maler i sporene også! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Sporet på reimskivene? Taggene på hjulet, som drar reimen rundt? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Men før lakking må den gjøres rein. Jeg ble rådet av Kapteinen på M/S ''Rover'' og spyle vekk alt løs smuss, så dusje motoren i rein diesel og høytrykkspyle den etterpå, så dusje den i kaldavfettning og der etter høytrykkspyle igjen, så var det bare til og tørke av med en rein fille, og vente litt til den ble helt tør, så kunne jeg begynne med lakkerings prossesen Men hvordan er den med eksosen og innsuget, må dette tettes til? eller kansje bare stappe en fille inn i røret? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
eysteind Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Best er å bruke varmtvannshøyspyler. Eg koblet høytrykkspyleren på varmtvannet i huset. Dette fungerte strålende! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Jah, men tror ikke jeg får muligheten til det, motoren er på verkstedet, så må låne høytrykkspyleren dies, og tviler på de har varmtvann Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Sporet på reimskivene? Taggene på hjulet, som drar reimen rundt? Det er da ikke tagger på reimskivene! Kun et skrått spor som reima går ned i, og som helst ikke bør males. Eventuelle tagger på reimen er der kun for at reima skal få bedre grep i kilesporet. Med mindre din motor har noen helt spesielle reimer og hjul da, men det tviler jeg på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Jeg tenkte litt feil Tenkte de gikk utover, men husker LITT feil Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.