Jump to content

Repr. eller kjøp av ny motor ?

Tone

Recommended Posts

:blush:

Jeg har en JODA 7500 (- 82) med Yanmar 3Q3M30, 33hk. Problemet er følgende: Ved turtall høyere enn 22/2300 spruter det olje opp av hullet for oljepeiling (mye). Marsjfart ligger kun på snaue 5 kn på turtall på ca 2000. Det er i tillegg noen ulyder (tikking) som "jevner" seg ut ved høyere turtall enn 1700 (feil innstilling på ventiler ??) og noen skumle dunkelyder ved turtall rundt 12-1500. Motoren ble overhalt i 2002 med bl.a. bytte av eksosmanifold, rengjøring av vannkanaler i blokk og topp, overhaling av topplokk, skifte av gearkasse, utskifting av to dyser, ny propell,  m.m. Motoren starter lett, både etter vinterlagring og ellers.

Jeg har behov for noen gode råd !!! Er det fornuftig å rep. denne motoren, eller bør jeg snarest få satt inn en ny ? Har lest i en annen tråd på Forumet at denne motoren ikke er så mye å samle på...  Skulle nok også ønske meg en større motor som yter mer fart (skroget på JODAen er visstnok egnet for det) - men kanskje gjør den nåværende det, dersom den blir repr.?

Blir svært takknemlig for innspill fra dere  :blush:

Hilsen Tone

Oljesprut høres ut som tett veivhusventilasjon...

Er det den ferskvannnkjølte utgaven du har?  Kan tenke meg til at kommentaren "ikke så mye å samle på " heller gjelder den saltvannskjølte 27 hesteren?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Motoren er saltvannskjølt....  Skru - Kalle ?? Hvem er så det ? (Kanskje et dumt spørsmål, men ) Enig i at den burde holde mer enn to år - men tror den forrige eieren stoppet overhalingen der - det ble for mye å gå helt til "bunns" i motoren. (Dette har desverre kommet fram senere )

Takker for tips - og håper det fortsatt er noen som har flere gode råd : )

Tone

:cryin:

Motoren ble overhalt i 2002 med bl.a. bytte av eksosmanifold, rengjøring av vannkanaler i blokk og topp, overhaling av topplokk, skifte av gearkasse, utskifting av to dyser, ny propell,  m.m. :smiley:

Hilsen Tone

Beklager å måtte si det Tone men det kan vel dessverre ikke kalles for en overhalt motor. Etter min mening er eksosmanifoil, kjølekanaler, topp og dyser deler du må regne med "å måtte gjøre noe med" av og til. Kall det gjerne nødvendig vedlikehold på en saltvannskjølt motor. Ved en seriøs overhaling skiftes veiv/kam lagerskåler, stempel, stempelringer osv.

At din motor hoster over olje tyder vel på at nettopp noe av dette "inni" motoren din er utett.

Er du sikker på at du har riktig oljemengde??  Jeg trodde selv at jeg hadde "oljeoppgulp" på min gamle Yanmar ysb 8, men det viste seg at jeg ved å følge peilepinnen fylte nesten 1 ltr. for mye olje på motoren. Dette førte til at den hostet over den literen som var for mye olje.

Etter at jeg fylte eksakt mengde oppgitt i instruksjonsboka så var "problemet" borte.

Lykke til

mvh

Barsk II :smiley: :smiley:

:yesnod:

Problemet er følgende: Ved turtall høyere enn 22/2300 spruter det olje opp av hullet for oljepeiling (mye). Det er i tillegg noen ulyder (tikking) som "jevner" seg ut ved høyere turtall enn 1700 (feil innstilling på ventiler ??) og noen skumle dunkelyder ved turtall rundt 12-1500. Motoren ble overhalt i 2002 med bl.a. bytte av eksosmanifold, rengjøring av vannkanaler i blokk og topp, overhaling av topplokk, skifte av gearkasse, utskifting av to dyser, ny propell,  m.m. Motoren starter lett, både etter vinterlagring og ellers.

Jeg har behov for noen gode råd !!! Er det fornuftig å rep. denne motoren, eller bør jeg snarest få satt inn en ny ? Har lest i en annen tråd på Forumet at denne motoren ikke er så mye å samle på...  Skulle nok også ønske meg en større motor som yter mer fart (skroget på JODAen er visstnok egnet for det) - men kanskje gjør den nåværende det, dersom den blir repr.?

Blir svært takknemlig for innspill fra dere  :cheers:

Hilsen Tone

Vi hadde en gang en motor med mange av de samme symptomene. Hvis det kommer olje ut av peilepinnen kan dette tyde på trykk i bunnpannen mest sannsynlig grunnet dårlige sylinderforinger.

Vi kompanserte med å ta ojleluftingslangen ut av motoren og inn på eksos.

Til slutt ble det fult gjennomslag med resultat at vi ikke fikk startet pga. for dårlig kompresjon.

Overhaling av topplokk har jeg aldri hørt om. Det er i praksis kun et lokk med en pakning, så det er ikke noe der å overhale.

Jeg har hatt samme motor som deg tidligere(ikke samme som over) og det er en meget god motor til å være saltvannskjølet. Så forresten en til salgs på Finn.no til 20 000,- så veldig fin ut på bildene.

Overhaling av topplokk har jeg aldri hørt om. Det er i praksis kun et lokk med en pakning, så det er ikke noe der å overhale.

Vel, noe er det vel som slites i toppen også. Hva med ventiler, ventilfjærer, ventilforinger, ventilseter, retting/planing, vippearmer, studs osv, osv. Det er mye som beveger seg i et topplokk, og allt dette slites med årene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Skru-Kalle, det er han møkkete mann med verktøykasse som kan en hel masse om gamle motorer. Vanligvis så skremmer han vettet av den ulykkelige båteier før han drar gamle triks og kunnskaper frem også er det ikke så ille som det først så ut. Det er sikkert en sånn luring på dine bredde grader også.

Høres ut for meg som om du trenger noen til å se på motoren. Hvor bor du? Det er veldig mange fine tips å få om dyktige mekanikere her på forumet.

Jeg tror kanskje du forveksler topplokk med toppdeksel.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Mulig :seeya:

På Østfoldsk er topplokk og toppdeksel det samme.

Under der har vi toppen og under der igjen blokka og underst bunnpanna.

OK - ettersom jeg visste forskjellen så er ikke jeg Østfolding da  :flag: Mulig det ikke skilles på dette i INDRE Østfold - men her langs kysten vet i hvertfall jeg forskjellen.

Det er stor forskjell på et topplokk og toppen - topplokket er det du ser på toppen av motoren din og er et lokk som dekker over toppen. Toppen er "der sylinderne går opp og ned og ventilene klakrer i vei"

Det er stor forskjell på et topplokk og toppen - topplokket er det du ser på toppen av motoren din og er et lokk som dekker over toppen. Toppen er "der sylinderne går opp og ned og ventilene klakrer i vei"

Hei, brems nå litt folkens.

En smule voksenopplæring for østfoldinger kan synes å være på sin plass. Def:

Ventildeksel = Topp deksel = Valve cover= Det dekslet som ligger over ventilmekanismen. Gjerne produsert i støpt aluminium eller i presset tynnplate. Ofte forniklet.

Topplokk = Cylinder Head. Ligger over motorblokk og boltet til denne. Inneholder ventiler og ventilmekanismen. I båtmotorer er topplokket gjerne produsert i støpejern. Støpt aluminium kan også forekomme (MD32 m.fl)

Motorblokk = Engine block Rommer cylindrene eller cylinderforingene ved løse foringer. Inneholder også lagerbukker for veiv- og kamaksel. Oftest produsert i støpejern.

Stempler= Pistons. Forbundet til veivaksling via råder og krysspinner og løper opp og ned i sylindrene når motoren går. Rundt stemplene sitter stempelfjærer som sørger for tetting mellom stempel og sylindervegg. Stemplene Produseres i  en lettmetallegering

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Mulig :seeya:

På Østfoldsk er topplokk og toppdeksel det samme.

Først topplokk/deksel også under der har vi toppen og under der igjen blokka og underst bunnpanna.

I Østfold forveksler de vafler med lomper også. Jeg ler enda, når jeg første gang fikk servert pølse i vaffel... :flag:

I tillegg til tett veivhusventilasjon og slitte sylindre, så kan det også være slitte ventilstyringer slik at det kommer trykk over toppen og ned i veivhuset. Kanskje en kompresjonstest er en grei sak å begynne med.Kanskje er det bare en av de tre sylindrene som er problemet....?

Hei, brems nå litt folkens.

En smule voksenopplæring for østfoldinger kan synes å være på sin plass. Def:

Ventildeksel = Topp deksel = Valve cover= Det dekslet som ligger over ventilmekanismen. Gjerne produsert i støpt aluminium eller i presset tynnplate. Ofte forniklet.

Topplokk = Cylinder Head. Ligger over motorblokk og boltet til denne. Inneholder ventiler og ventilmekanismen. I båtmotorer er topplokket gjerne produsert i støpejern. Støpt aluminium kan også forekomme (MD32 m.fl)

Motorblokk = Engine block Rommer cylindrene eller cylinderforingene ved løse foringer. Inneholder også lagerbukker for veiv- og kamaksel. Oftest produsert i støpejern.

Stempler= Pistons. Forbundet til veivaksling via råder og krysspinner og løper opp og ned i sylindrene når motoren går. Rundt stemplene sitter stempelfjærer som sørger for tetting mellom stempel og sylindervegg. Stemplene Produseres i  en lettmetallegering

Det var da voldsomt! :smiley:

Dialekt, min kjære, dialekt.

Skal vi passe blodtrykket vårt litt kanskje? Kan sprute ut av peilepinnen vet du.

Dialekt, min kjære, dialekt..

Vi ærnte så go på sånn østfoldsk vi så du får ha oss unnskyldt. Har nå ihvertfall lært oss at i Østfold er "Toppen der sylinderne går opp og ned" Så da vet vi det

ad. planlegging:

Trykk i veivhuset er ofte forårsaket av utettheter ved et eller flere stempler.

Foreslår at du får tatt en sylinderlekkasjetest for å få konstantere dette.

Men først bør du selvsagt undersøke at der som foreslått av andre at der ikke er for mye olje påfylt og at ventil og slanger for veivhusutlufting er i orden.

Uakseptabel sylinderlekkasje vil resultere i full demontering og reparasjon.

Skyldes sylinderlekkasjen fastbeka stempelringer finnes der kjemiske stoffer (tilsettes

iflb oljeskift) som kurerer dette, men mekaniske defekter hjelper det selvsagt ikke mot.

En sylinderlekkasje test forteller deg hvor lekkasjen bedfinner seg. En kompressjonstest kun om god eller dårlig komp. og intet om hvor trykket forsvinner.

Hei igjen ! Takk for alle gode tips - opplæring/avklaring av østfolddialekt(er) inkludert ! Vedr. om det er for mye olje påfylt, tror jeg ikke at det kan være tilfelle. Det minsker faretruende også etter at et evnt. overskudd skulle vært blåst ut...

Jeg skal forsøke å få foretatt de foreslåtte testene. Båten ligger i indre Oslofjord, så det ville være fint om noen hadde tips om hvor/av hvem  jeg kan få foretatt dette.

Er forøvrig svært fornøyd med forumet. Jeg har hatt glede av dette i snaut to år (nesten like lenge som jeg har hatt båten) - og det har nesten blitt helt uunnværlig : )

Mvh

Tone

:smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...