larsern87 Startet 28.April.2010 Link til dette innlegget Startet 28.April.2010 Ha byttet et bord på båten vår, som er kravellbygd. Men jeg skal innrømme at jeg er nokså grønn enda når det gjelder trebåt. Det jeg lurer på er, hva brukes til å fuge med mellom bordene? Ser ut som en slags sikaflex, og i hamptråd av et slag innerst. Mvh Lars-Andre Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Hvis det er lite eller ingen åpning mellom bordgangene, så ville jeg bare hatt margarin eller fett i sprekken mellom bordgangene. Da holder det seg tett, og når bordene trutner, så skvises fettet ut av sprekkene, og bordene tetner mot hverandre i stedet for. Fugemasse, sika eller farm blir hard, og gjør bare mere skade Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Etter å ha byttet et bord, må det drives på nytt! Bomullsgarn slås inn passe hardt, med overflate noen mm under kanten på bordet. Deretter fyles resten av sprekken med linoljekitt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 (redigert) ... Redigert 28.April.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kaldfisk Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 hva brukes til å fuge med mellom bordene? ........., og i hamptråd av et slag innerst. Hampdrev er også vanlig tettemiddel på kravellbygg. Ofte tjæret for lengre bestandighet. http://www.faannessen.no/webshop/product/3...variation=37334 Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Bartesam Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Etter å ha byttet et bord, må det drives på nytt! Bomullsgarn slås inn passe hardt, med overflate noen mm under kanten på bordet. Deretter fyles resten av sprekken med linoljekitt. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bartesam Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Hvis det var en diger skøyte som ligger på vannet hele året, så ville jeg gjort dette, men ikke på en liten trebåt som ligger halve året på land og tørker ut. Under vann så bruker en tjæreklining som er kritt blandet med tjære til passe tjukk graut. Etter å ha byttet et bord, må det drives på nytt! Bomullsgarn slås inn passe hardt, med overflate noen mm under kanten på bordet. Deretter fyles resten av sprekken med linoljekitt. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
larsern87 Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Takker for svar. Er et bord over vannlinjen det dreier seg om. Båten er bygd som en skøyte, bare i miniatyr omtrent. Men ca 5mm glipe mellom bordene og en fugemasse imellom. Mlig dette er linoljekit? Er en brunaktig masse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.