Jump to content

Vinterseiling med påhengsmotor?

ragtag

Recommended Posts

Jeg vurderer om jeg skal bare la båten ligge i vannet (Oslo fjorden) i vinter, slik at jeg kan nyte hele året på fjorden. Det er en 27 fots seil catamaran, som jeg vet til at tidligere har blitt brukt hele året, så er ikke så bekymret for selve båten.

Motoren, en 9.9hk Tohatsu, er jeg derimot litt mer usikker på. Er det greit å la den stå på båten når det blir minus grader, er det noe jeg bør passe meg på eller gjøre med den. Jeg har ikke noe særlig mulighet til å ta den med meg hjem hver gang jeg ikke skal bruke båten, har verken bil eller lagringsplass til den. Alle tips velkomne.

Ragnar

Har igrunnen samme spørsmål når det gjelder hekkaggregat. Det blir periodevis opptil 7-8 cm is i Høllen der Mørejeten til dykkerklubben ligger.

Tåler hekkaggregatet det? Fryser det is inni som kan sprenge i stykker noe?

Fyrer i motorrommet hele vinteren og øverste del av aggregatet er rett under vannflata.

Er det noen som vet hva som skal til for at forsikringen skal dekke skader som følge av is/frost?

Mons

Mons

Da bør man isåfall være sikker på at ikke sjøen fryser til.

Skulle det skje er det risikoen for frostsprengning langt større enn om motoren vippes opp.

Har aldri hørt om frostskader på oppvippede motorer.

(Forutsetter selvsagt at man har sjekket at gearet ikke inneholder vann)

Da bør man isåfall være sikker på at ikke sjøen fryser til.

Skulle det skje er det risikoen for frostsprengning langt større enn om motoren vippes opp.

Har aldri hørt om frostskader på oppvippede motorer.

(Forutsetter selvsagt at man har sjekket at gearet ikke inneholder vann)

Da jeg jobbet på en marina i Oslofjorden hadde vi flere hver vinter. Inkludert komisen min. Vi hadde aldri noen som skadet motorene når gearhuset lå i sjøen. Man bør imidlertid kjøre motoren en gang i blant så ikke isen blir for tykk.

Hovedregelen er at motoren ikke må tiltes opp når det er fare for frost. Dette fordi faren for "frostskader" primært oppstår når ferskvann (les regnvann) renner inn/blir liggende i og rundt propell/undervannshus når motoren tiltes opp. Og hvis man ser bor i fra "ekstreme isforhold" vil motoren ikke ta skade av å stå nedtiltet hele vinteren. Men man må selvfølgelig være litt mer overvåken att tilstand på zinkanoder. Ev. også behandle de deler som skal stå under vann med drevspray el.tilsv. for å redusere groproblemer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...