ragtag Startet 17.August.2004 Link til dette innlegget Startet 17.August.2004 Jeg vurderer om jeg skal bare la båten ligge i vannet (Oslo fjorden) i vinter, slik at jeg kan nyte hele året på fjorden. Det er en 27 fots seil catamaran, som jeg vet til at tidligere har blitt brukt hele året, så er ikke så bekymret for selve båten. Motoren, en 9.9hk Tohatsu, er jeg derimot litt mer usikker på. Er det greit å la den stå på båten når det blir minus grader, er det noe jeg bør passe meg på eller gjøre med den. Jeg har ikke noe særlig mulighet til å ta den med meg hjem hver gang jeg ikke skal bruke båten, har verken bil eller lagringsplass til den. Alle tips velkomne. Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Har brukt flere forskjellige motorer om vinteren og aldri hatt problemer. De er konstruert slik at vannet dreneres når man vipper dem opp. Sannsynligvis har forsikrings-selskapet ditt spes. regler for båt og motor om vinteren, både mhp skader og tyveri. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Har igrunnen samme spørsmål når det gjelder hekkaggregat. Det blir periodevis opptil 7-8 cm is i Høllen der Mørejeten til dykkerklubben ligger. Tåler hekkaggregatet det? Fryser det is inni som kan sprenge i stykker noe? Fyrer i motorrommet hele vinteren og øverste del av aggregatet er rett under vannflata. Er det noen som vet hva som skal til for at forsikringen skal dekke skader som følge av is/frost? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ingar Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Er det noen som vet hva som skal til for at forsikringen skal dekke skader som følge av is/frost?Meg bekjent dekker ingen norske selskaper slike skader. Men jeg mener det var en som snakket om et utenlandsk selskap som ikke tar slike forbehold? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Foreseslår å la gearhuset ligge under vann. Fryser vannet i gearhuset vil det sprekke. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Da bør man isåfall være sikker på at ikke sjøen fryser til. Skulle det skje er det risikoen for frostsprengning langt større enn om motoren vippes opp. Har aldri hørt om frostskader på oppvippede motorer. (Forutsetter selvsagt at man har sjekket at gearet ikke inneholder vann) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2004 Link til dette innlegget Svart 17.August.2004 Da bør man isåfall være sikker på at ikke sjøen fryser til. Skulle det skje er det risikoen for frostsprengning langt større enn om motoren vippes opp. Har aldri hørt om frostskader på oppvippede motorer. (Forutsetter selvsagt at man har sjekket at gearet ikke inneholder vann) Da jeg jobbet på en marina i Oslofjorden hadde vi flere hver vinter. Inkludert komisen min. Vi hadde aldri noen som skadet motorene når gearhuset lå i sjøen. Man bør imidlertid kjøre motoren en gang i blant så ikke isen blir for tykk. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 18.August.2004 Link til dette innlegget Svart 18.August.2004 Hovedregelen er at motoren ikke må tiltes opp når det er fare for frost. Dette fordi faren for "frostskader" primært oppstår når ferskvann (les regnvann) renner inn/blir liggende i og rundt propell/undervannshus når motoren tiltes opp. Og hvis man ser bor i fra "ekstreme isforhold" vil motoren ikke ta skade av å stå nedtiltet hele vinteren. Men man må selvfølgelig være litt mer overvåken att tilstand på zinkanoder. Ev. også behandle de deler som skal stå under vann med drevspray el.tilsv. for å redusere groproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.