Jump to content

Genoaskjøte - hvor stor belastning?

bjoris

Recommended Posts

Båten min er satt opp med selvslående fokk og ingeniørene i Greifswald har ikke brukt noe energi på å tenke på hva som skjer når du setter på en genao og må bruke tradisjonelt skjøte. Det som skjer er at skjøte legger seg på overbygget og evt sprayhood, samt at det kommer for flatt inn på vinsjen slik at det ofte blir krøll slik at det kiler seg...

Eneste mulighet for å få dette fornuftig slik jeg ser det er å få det ut i rekka og så opp på vinsjen. Ser andre har gjort det slik på sånn båt som jeg har... Spørsmålet er, jeg har kjøpt to kasteblokker til formålet som jeg da også har tenkt å bruke som barberhaul... Disse tåler 700 kg, det høres jo veldig mye ut, men er det noen som vet hvor mye krefter det blir på skjøte i en 35 foter med 35 kvm genoa 3...? Jeg har ikke peiling egentlig, men noen 100 kg må det vel bli, tenker på at skjøte er mye strammeren enn om jeg hang i det selv f.eks... Merk at trykket på disse blokkene blir en vinkel endring på skjøte på maks 20-30 grader...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Belastningen på blokken vil være:

2 * s * sin (vinkelendring / 2)

Med andre ord vil belastningen øke med vinkelendringen. Ved 30 grader vinkelendring, blir belastningen på blokka 0.52x strekket i skjøtet.

Så teoretisk sett kan skjøtet belastes til 700/0.52 = 1350 kg før blokka ryker. Personlig ville jeg nok lagt inn en liten sikkerhetsfaktor.....

Her er en kalkulator for å beregne skjøtebelastninger når en vet seilstørrelse og vindstyrke. Helt nøyaktig blir det neppe, men denne kalkulatoren kan ihvertfall gi deg en ide om hvilken belastning du har på skjøtet.

For ditt tilfelle, med 35 kvm genoa, sier denne kalkulatoren at belastningen på skjøtet blir ca 1200 kg i 40 knop ( ca 20 sekundmeter) relativ vind, altså innenfor grensen med en liten margin. Men nå antar jeg at det er lite aktuelt å ha 35 kvm genoa utrullet i 20 sekundmeter vind, så det ser ut til at blokka di er sterk nok.

Men ikke saksøk meg om den ryker og treffer noen i hodet :nonod:

En annen sak som muligens har betydning, er at denne kalkulatoren er beregnet på å finne ut hvor sterk winchgorillaen må være. Den tar neppe hensyn til "rykkbelastninger" som kan oppstå når man ikke har full kontroll over genoaen.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Er enig i forrige taler når det gjelder beregning av hva blokken må tåle. Helt uenig i kalkulatoren som beregner skjøtebelastning. Størrelsen på seilet har lite til ingenting å si for dette. Det er båtens rettende moment som avgjør hvor mye press fokka vil få før den evt kaster styringen og presset letter. Om det er en stor eller liten fokk, vil belastningen bli akkurat den samme før båten kaster styringen. Og hvordan man beregner det vet jeg ikke. Men man vet kanskje hvor mye skjøtet tåler? Og så lager man blokkopplegg som tåler like mye. Da skal det jo være greit. Utregningen om at man da kan klare seg med halvparten av styrken til tauet pga utveksling holder nok mål.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Ser at skjøte mitt antakelig har 2700 i bruddstyrke, men det blir jo slik at med 3 slike tau kunne jeg lettet båten så det er nok betydelig mer enn tauet utsettes for, men jeg innser at 700 kg kanskje var litt snaut, de hadde noen med 1000 i bruddstyrke som var større..., men det koster jo shorta disse kasteblokkene... Vel, noen sjanser får vi ta her i livet, blokkene så veldig bra ut gummibelagt og disse vil jo ligge å fall i dekket ved løse skjøter. Antal tror jeg merket var, kjøpt hos Seilmaker Iversen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg ville vert skeptisk til denne løsningen. Hva er konsekvensen om blokken eller festet ryker? Tror jeg ville ha sett på en løsning med bryteblokker (gjerne med skjøtelås slik at vinschen kan frigjøres når spinnaker gjøres klar) som er skrudd i dekk. Barberhaulene trenger du vel uansett "samtidig" som skjøteblokkene ved regattaseiling.

Ville ikke det vert en grei plassering mellom vinduet på dassen, og sparyhood innfestningen? Da fjerner du en snubletråd samtiding

genoa_350.jpg

Her er en H350 i Irland som har denne løsningen jeg tenker på. Som en ser Muligan så er det genoaskinne, men overbygget er så buet så hos meg som har en genoa 3 og genoavogna helt fremme ved forstaget vil skjøte lett legger seg på overbygget bakover og komme veldig flatt inn på vinsjen, som gir problemer med at tauet vil gå over hverandre på vinsjen med kiling som resultat. Selv om denne båten har en 143% genoa er problemet der fortsatt. Smart nok er vinduene "flush" på Hansen slik at de går "inn i overbygget". Når da genoaskinnen står kloss i overbyggget blir dette et problem også om skjøtepunktet er helt bak på genoaskinnen...

Er jo enig i at dette skulle vært løst bedre, men monteringer i dekket er ikke lett, en må med slike beslag har gjennomgående bolter med skiver på undersiden og med innerliner allover innvendig blir det hull i innerliner etc og selv om en kan sette inn inspeksjonsluker så blir det ikke pent samtidig som jeg ikke ønsker flere hull i dekket enn nødvendig...

Har vurdert å sett en blokk ved vinsjen slik mange båter har som styrer skjøte inn på vinsjen. Dessverre er heller ikke dette mulig å få til, kantene på cockpitkarmen er så skarpe og vinsjen står så langt inn på den brede karmen at skjøte vil uansett monteringssted legge seg kraftig på kanten av karmen og det blir kluss å få det inn på vinsjen... Ikke lett dette, eneste måten er jo faktisk å få det ut i rekka og så inn igjen... Planen om å montere det i pulleren midtskips for å være sikker på at festepunktet var solid nok fører nok til at jeg får det bort fra overbygget, men vinkelen fra genoavogna blir uheldig samtidig som jeg ikke har løst problemet med at skjøte kommer flatt inn på vinsjen. Som en ser på denne Irske har han satt det langt bak, antakelig har han prøvd seg frem. Monteringssettet til rekka kan settes hvor som helst i rekka... Blokkene hans her er jo digre i forhold til de jeg har kjøpt så det blir litt interessant å se om de kanskje er i snaueste laget...

Redigert av bjoris (see edit history)

Hvor langt akter står vinsjene dine? Kunne det være en ide å feste blokker i kryssholtene bak for så å ta skjøte via disse og inn på vinsjen aktenfra?

Kryssholtene ryker ikke, og du trenger ikke bore i dekk. Fest blokkene med en lengde tynt spectra line e.l., så kan kryssholtene fortsatt brukes som normalt til fortøyning.

S/Y Surprise

Feste dem bak var faktisk en ide jeg ikke har tenkt på, men belastningen blir betydelig større, da blir det iallefall over 90 grader vinkel, mot ca 30 ved å fest dem i pullerene midtskips. Jeg var nede nå i mørket og så litt på det, klarte ikke å få noen gode bilder nå, men det blir nok testet med å feste dem i pullerene midtskips først, det så ok ut, antakelig blir vinkelen inn på vinsjen fortsatt trøblete, men noe bedre ble det så kanskje er det nok til at vi slipper å dra frem kniven, jeg har mye utrent mannskap med og det er stort sett da dette har vært et problem, følger du litt med så får du fiksa det før det sitter bom fast, men når mannskapet tar spenntak og drar til på vinsjen alt de orker (på skippers ordre) og skjøte ligger oppå hverandre rundt vinsjen ber du om problem (den informasjonen kom først etterpå:)). Da er det frem og kutte med kniven så det blir mest mulig skjøte igjen:)

Hei

dersom Hanse har montert skinnen må vel de ha en løsning på dette? Det er vel tross alt hovedgrunnen til at vinsjene står der?

(i tilegg til at de brukes til spinnaker)

Du kan så si, nei dette har de rett og slett ikke tenkt godt nok på. Båten er laget for selvslående fokk og så smeller de på en genoaskinne som svært få bruker... Nå har denne blitt ekstrautstyr også...

NOR_Gandsfjord, blir det Seilmaker i år også?

Jeg sitter med nøyaktig de samme utfordringer på min 320. Har imidlertid gått til innkjøp av noen Lewmar fotblokker med låsefunksjon (slik at winchene kan frigjøres f.eks. ifm heising av Gennaker.)

De stedene hvor skjøtene filer på gelcoat, har jeg anskaffet såkalt "POM" - et knallhardt plastmateriale, type skjærefjøl. Dette man kuttes og maskineres, slik at det ikke blir aldeles "stygt". :)

Venter imidlertid på leveranse av den nye EPEX Genoaen fra Elvström, forhåpentligvis kommer denne til helga...

Når jeg får prøvd seilet og sett hvordan ting "blir" - skal jeg forsøke å få tatt noen bilder, og forslag til løsninger.

Det å bruke kryssholt akter er slettes ingen dum idé; jeg har gjort akkurat dette for nedhal til Gennaker - og det har fungert meget bra.

Er det nødvendig med gjennomgående bolter på cleats? Antakelig ikke, vi har litt utfordring i det vi setter gennakeren, vi har løst det med å sette skjøte til fokka i pulleren bak akkurat i det en setter gennakeren før en ruller inn fokka... Ikke optimalt, men det har gått greit til nå, vi sliter nok betydelig mer med at vi er lite samkjørt og har mange uerfarne ombord enn at ikke alle løsningene er 100% optimale, men dette med genoaskjøte har vært en utfordring så vi får se nå om det fungerer bedre. Optimalt blir det ikke før vi rigger oss til med innhal fremme, det kommer for sikkerhetsskyld i konflikt med vantene også på en 350... det skjer ikke på 320en tror jeg... pga at den har vanten helt ute.

Du kan lage deg en transfer cleat eller to.

Man tar en plankebit (eller plastbit fra en skjærefjøl e.l.)., 10 x 5 cm.

Monter cleaten på denne lille plata, i ene enden.

I andre enden borer man et hull og binder i en spectra line.

I andre enden av den lina fester man en krok av noe slag.

Kroken settes i noe som ikke gir etter, og man har nå en cleat som kan brukes til forskjellige liner. I og med at den er 'frittflyvende' får man rett trekk og god oppstramming på diverse skjøter, fall og trimliner som må holdes fast noen sekunder.

Dette er jo kun for å frigi vinsjen noen få sekunder. Om man lar ting stå mer 'permanent' i en transfercleat detter det garantert ut etter en stund.

S/Y Surprise

dette har de rett og slett ikke tenkt godt nok på.

Det er de ikke alene om.

Kan hende tanken var at fokka kan skjøtes i skinna istedetfor selvslåeren.

Samme på min båt. Den originale skinna står ytterst på hyttetaket, og kan ikke brukes med noe større enn ei fokke. Derfor har jeg også skinne ute på dekket som gir båten langt mer trøkk.

For å få skjøtet klar av hytta kan du bruke ei sånn blokk med lang hals som holdes oppe av ei fjær. Hever skjøtepunktet 7-8 cm. Barton og andre har slikt.

Det med vinsjene kan være litt skummelt. F----stikk på skjøtet dersom du må gjøre en vikemanøver til le kan fort bli traurig. På kvarttonneren jeg hadde satte jeg på ei mellomleggsbrikke mellom vinsjen og sargen som hevet vinsjen ørlite og gav den riktig vinkel akterover. Denne brikka lagde jeg av teak, men du kan sikkert få et verksted til å lage en av aluminium.

Ellers så ser jeg at det ser ut til at seilbåteiere aldri får nok vinsjer. Jeg har fem, og kunne godt hatt bruk for et par til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...