tobixen Startet 28.April.2010 Link til dette innlegget Startet 28.April.2010 Jeg vurderer å seile Tromsø-Oslo i løpet av sommeren ... noen som vil bli med deler eller hele turen? :-) Noen ting jeg burde tenke på? Det er jo veldig langt, og jeg er (foreløbig) veldig uerfaren ;-) Må vel i allefall få trent masse og få installert en VHF-radio ombord før man legger ut på en sånn tur ... Foreløbig planleggingsdokument: https://docs.google.com/Doc?id=ddkdjrtj_71dkp4hvcq Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
moosewine Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 God tur! Du trenger ikke noe mere redningsflåte, skal veldig mye til for at man forlater båten(les; når den synker, og det skjer sjeldent), Blir kanon dette,kos dere! Mvh Moose Sitér dette innlegget . Link to post
sydspissen Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Du trenger ikke noe mere redningsflåte Brann i båt skjer ofte. Hvor langt klarer du å svømme i 5 graders vann ? Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Da ville jeg heller tatt med et brannslokningsapparat...vet ikke helt hvordan man slokker en brann med en redningsflåte...: ) Sitér dette innlegget . Link to post
arkmarin Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Å gå med en lettbåt på slep er å be om problem, om du ikke kan ta den på dekk. I godt vær kan den henge etter, men i dårlig vær vil den fylles med vann, flyte opp ned mm. Det er mulige slepetauet/-festet ryker, og lettbåten driver avsted. Kan du ta den på dekk, unngår du mange problem. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
tobixen Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Det beste er vel å la vær å sette fyr på båten, da slipper man å undres på hvordan man kan slokke brannen med lettbåten Brannslokkingsapparat har jeg selvfølgelig ... men jeg har ikke kommet meg så langt at jeg har undersøkt om det er utgått på dato eller ikke (jeg er på land akkurat nå - ellers ville jeg gjort det med det samme. Men jeg har det på lista ...). Jeg har en barndomsforestilling om atbrann i båt umulig kan være noe problem når det er så mye vann rundt ... men det er klart, har man først en stor brann (og særlig en brann hvor diesel/olje er innvolvert) er det vel vanskelig å slukke. Jeg ser det er delte meninger - noen innsisterer på at man alltid må ha en fluktrute i tilfelle brann, andre blåser i det. Finnes det statistikker på branner i fritidsbåter her til lands? Hm, jeg har tenkt litt både på om man kan ha en gummibåt tjoret fast på selve båten, samt sykkel. Begge deler er nok mulig, men jeg har foreløbig ikke kommet på noen gode ideer om hvordan det kan gjøres uten å være veldig i veien for ferdsel på dekk ... og det er jo en fordel at man kan komme seg raskt til bl.a. for å ta opp/ned seil, slippe anker, etc, ved behov. Kanskje det kunne vært mulig å organisere noe ekstra plass liksom litt på utsiden av båten? Dog, sykler er lite glad i saltvann ... Tanken om at vann i lettbåten kan bli et problem har streifet meg. Kanskje det er mulig å dekke til med presenning ellerno? Lettbåten er med luftfylt skrog, så den vil aldri synke, men det er klart at den vil bremse oss voldsomt ned dersom den ligger tungt i vannet eller velver (samt at den ikke er så veldig nyttig som livbåt, dersom den er fylt med vann. Vel, det er jo alltids mulig å tømme den med bøtter eller pumpe ...). Tau som ryker ... nei, det har jeg ikke noe tro på, dersom tauene er dimensjonert riktig. Vi tauet en gummibåt m/ påhengsmotor med "sytråd" (80 kp bruddstyrke) på henteturen, tauet røyk etter noen timer, men det var jo ikke vanskelig å snu å hente båten. Ellers kan jeg berette at tauet for å heise storseilet var i ferd med å ryke. Jeg prøvde først å bytte tauet uten klatretur, men det gikk skeis ... så i går måtte jeg opp i masta. Jeg fikk tre personer til å hjelpe meg ... en person til å dra meg opp, en til å sikre tauet, og en til å ta bilder Jeg har litt høydeskrekk, det var veldig godt å komme ned etter vellykket oppdrag! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.