JePeKj Startet 29.April.2010 Del på Facebook Startet 29.April.2010 Har hydraulisk styring med autopilot. Har to problemer med opplegget: 1: 7,5 turn fra fullt utslag til fullt utslag. 2: Den er tung på styring også. Kombinasjonen av desse problema gjør det svært utrivelig å manøvrere Har vært svært heit i toppen fleire ganger når man skal inn i mellom dei dyre 40-50 foterene i gjestebryggene. (eg har en gammel Bonanza 28, som snart skal få baugpropell) Eg har ikkje vært borti dette med hydraulikk og styring før så eg lurer rett og slett på kva eg bør sjekke opp og kva som evnt kan gjøres? Takknemlig for tips Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Hiver meg på her eg og... min summer er MYKJE tyngre på styring en kompisen sin. Han setter en fing i rattet og snurrer... Har ikkje talt turn ennå då... Har sett en greasnippel inni skapet bak som eg skal pumpe i. Sikkert smøring nedover i ror-akselen. Håper det kan hjelpe. Har du slik greasnippel? Kan oljetype bestemme noko slik? Min har automatgearolje etterfylt trur eg det blei sagt.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vidarfre Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Høyst sannsynlig luft i anlegget, det fins 2 luftenipler på sylinderen som er festet i roret, vri rattet helt til høyre, fest en slangebit til nippelen og legg andre enden i et kar med hydr.olje, løsne nippelen og fortsett å vri mot høyre (styrbord), når det ikke kommer luftbobler lenger stenger du nippelen og gjør det samme med babord. Den fettnippelen som står på rorgjennomføringa kan det være lurt å presse fett i av og til. Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
Vidarfre Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Glemte et svar: sæbø: du skal bruke hydraulikkolje type 32 om jeg husker rett Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
baatmann Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Det første eg ville gjere er å koble styresylinderen frå rorkulten for å sjekke om roret går lett og om styringa er like tung. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 du skal bruke hydraulikkolje type 32 om jeg husker rett Bruk en med 15 i viskositet, en 32 olje er altfor tjukk, og gir tung styring, du merker det spesiellt i kaldt vær. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 ...når eg åpner en slik luftenippel, da kan en altså snurre rattet videre og videre? Må vel sjølvsagt passe på å etterfylle olje oppe på ...eh..snekka...? Men å kople av roret å kjenne etter var ikkje dumt. Skal sjå på patenten. Men kan dåke einast om olja,snakker vi vanlig hydralikkolje? er det tøfft med sånn som er til hydrauliske jekker? Denne olja vil sikkert både eg og JePeKj skifte ! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
M/S Bastard Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Jeg bruker dexron III, som var anbefalt av den lokale båtsjappa. Jeg snurrer rattet med en finger Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 (redigert) Kan være rattpumpa som klyper. Koble fra roret og prøv rattet da. Det kan jo være at det er sylinderen bak (den som er koblet til roret) som går tregt. Er det luft i systemet blir det lettere, liksom at rattet glipper (noe det jo gjør)og man hører som regel at det surkler i rattpumpa. Redigert 29.April.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Parax Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Har samme problemet med hydr. styringa til min seilbåt. Kobla fra på rorakselen og da gikk den mye lettere. Tror at det er hylsa(teflon) som er for teit. Da den blei montert var den antagelig for trang, etterhvert har den trukket vann slik at den klemmer rundt akslingen. Skal ta opp båten snart slik at jeg får skjekket dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 ble det tyngre eller lettere om det var luft...? Men altså tynn olje og sjekke rorstammen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
peso Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Hadde akkurat samme problemet i fjor. Drenerte hele systemet, og det viste seg at sylinderen full av vann. Hvordan dette vannet har kommet inn vet jeg ikke.Rengjøring samt ny olje og styringa var lett og fin igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 luft i systemet og kondens tenker jeg. Denne oljen skal vel byttes hvert 5 år. Hør med produsenten hvilken olje du skal bruke. det er forskjellige metoder for lufting på min skal man åpne skrue bak på sylinder og så skal man fylle på på pumpen "..eh..snekka" som du kalte det Sæbø Sleipner har tidligere hatt manualer liggende for nedlastinger på hjemmesiden sin. Fant det dog ikke nå... ellers er det slik at hvis rattet er for lite vil det bli tungt og du får flere omdreininger. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Brodern Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Antall omdreinger blir da ikke flere pga et lite ratt, nå surrer du :) 1 runde på pumpa er 1 runde :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
lnjk Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Du bør også finne ut hvilken typeolje som er på anlegget i dag. Er blitt fortalt at man ikke bør blande "automatkasseolje" med "vanlig" tynn hydraulikkolje. Vil tro det går greit å skifte til tynnere olje hvis det er samme type. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 tipper det er blandet oljetyper på min, da det var etterfylt med automatgearolje. Men dette høres lovende ut, absolutt verdt å ta eit oljeskift der Finne en tynn olje, eg tenker eg går for hydraulisk jekk olje fra biltema om eg ikkje finner noko ID på systemet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JePeKj Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 Då blir det: 1: Av med sylinder og sjekke om roret går lett. 2: Sjekke olje/bytte olje visst 1 er ok. 3-1: Får eg det til å gå lett som bare det så blir det en mindre sylinder bak for å få ferre omdreininger 3-2: Eller bytte til større pumpe Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Hvis det alltid har vært tungt så kan kanskje lite løp/lang slangelengde ha noe å si. Bytter du til mindre sylinder må denne være tilstrekkelig dimensjonert. Flytter du innfestingen av stempelet på rorkulten nærmere rorstamma (bruker ikke hele slaglengden) får du også færre tørn på pumpa. Sylinderen vil få større belastning da. Sitér dette innlegget Link to post
JePeKj Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 Punkt 1 sjekket ut. Roret går lett og fint rundt. Injk: Bør ikkje sylinder få jobbe med hele slaglengden? Må i allefall ha noe som stopper utslaget? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 tja...en sylinder skal ideelt aldri bunne i seg sjølv. Har ikkje esett etter om det er stoppere på roraksel inni båten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hifo Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Er du sikker? Mener bestemt at de fleste sylindre på traktorer osv , bunner i seg selv.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Ikkje på styring på traktor nei. Der er det stoppere på nav. Men alle gravemaskiner og slik bunner i seg sjølv. Det står i "boka" at man helst skal unngå å presse de. Dette står også i manual til bilen min. Så de kan bunnes, en oppfordres til å ikkje gjere det hardt og lenge iaffal Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lnjk Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Tror det er mest fornuftig å ha stoppere på rorutslaget utenom hydraulikksystemet. Hos meg treffer selve rorbladet stopperene. Man får mye belastning hvis man går med noe fart akterover og legger rorbladet i borde. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Ikkje på styring på traktor nei. Der er det stoppere på nav. Men alle gravemaskiner og slik bunner i seg sjølv. Tenkte mest på lesseapparater når jeg nevnte traktor.. Og skjønner ikke hvorfor det blir mere belastning om den bunner i stempel , fremfor en annen fysisk stopper.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.