Jump to content

Tung hydraulisk styring og for mange omdreininger


JePeKj

Recommended Posts

Har hydraulisk styring med autopilot. Har to problemer med opplegget:

 

1: 7,5 turn fra fullt utslag til fullt utslag.

2: Den er tung på styring også.

 

Kombinasjonen av desse problema gjør det svært utrivelig å manøvrere :headbang: Har vært svært heit i toppen :sweat: fleire ganger når man skal inn i mellom dei dyre 40-50 foterene i gjestebryggene. (eg har en gammel Bonanza 28, som snart skal få baugpropell)

 

Eg har ikkje vært borti dette med hydraulikk og styring før så eg lurer rett og slett på kva eg bør sjekke opp og kva som evnt kan gjøres?

 

Takknemlig for tips

Link to post

Hiver meg på her eg og... min summer er MYKJE tyngre på styring en kompisen sin. Han setter en fing i rattet og snurrer... :eek:

Har ikkje talt turn ennå då...

Har sett en greasnippel inni skapet bak som eg skal pumpe i. Sikkert smøring nedover i ror-akselen. Håper det kan hjelpe.

Har du slik greasnippel?

 

Kan oljetype bestemme noko slik? Min har automatgearolje etterfylt trur eg det blei sagt....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Høyst sannsynlig luft i anlegget, det fins 2 luftenipler på sylinderen som er festet i roret, vri rattet helt til høyre, fest en slangebit til nippelen og legg andre enden i et kar med hydr.olje, løsne nippelen og fortsett å vri mot høyre (styrbord), når det ikke kommer luftbobler lenger stenger du nippelen og gjør det samme med babord. Den fettnippelen som står på rorgjennomføringa kan det være lurt å presse fett i av og til.

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post

...når eg åpner en slik luftenippel, da kan en altså snurre rattet videre og videre?

Må vel sjølvsagt passe på å etterfylle olje oppe på ...eh..snekka...? :smiley:

Men å kople av roret å kjenne etter var ikkje dumt. Skal sjå på patenten.

Men kan dåke einast om olja,snakker vi vanlig hydralikkolje? er det tøfft med sånn som er til hydrauliske jekker?

Denne olja vil sikkert både eg og JePeKj skifte ! :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Har samme problemet med hydr. styringa til min seilbåt.

Kobla fra på rorakselen og da gikk den mye lettere.

Tror at det er hylsa(teflon) som er for teit.

Da den blei montert var den antagelig for trang, etterhvert har den trukket vann slik at den klemmer rundt akslingen.

Skal ta opp båten snart slik at jeg får skjekket dette.

Link to post

luft i systemet og kondens tenker jeg.

 

Denne oljen skal vel byttes hvert 5 år.

 

Hør med produsenten hvilken olje du skal bruke.

 

det er forskjellige metoder for lufting

på min skal man åpne skrue bak på sylinder og så skal man fylle på på pumpen "..eh..snekka" som du kalte det Sæbø :wink:

Sleipner har tidligere hatt manualer liggende for nedlastinger på hjemmesiden sin.

Fant det dog ikke nå...

 

ellers er det slik at hvis rattet er for lite vil det bli tungt og du får flere omdreininger.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hvis det alltid har vært tungt så kan kanskje lite løp/lang slangelengde ha noe å si. Bytter du til mindre sylinder må denne være tilstrekkelig dimensjonert. Flytter du innfestingen av stempelet på rorkulten nærmere rorstamma (bruker ikke hele slaglengden) får du også færre tørn på pumpa. Sylinderen vil få større belastning da.

Link to post

Ikkje på styring på traktor nei. Der er det stoppere på nav. Men alle gravemaskiner og slik bunner i seg sjølv. Det står i "boka" at man helst skal unngå å presse de. Dette står også i manual til bilen min.

Så de kan bunnes, en oppfordres til å ikkje gjere det hardt og lenge iaffal :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Ikkje på styring på traktor nei. Der er det stoppere på nav. Men alle gravemaskiner og slik bunner i seg sjølv.

 

Tenkte mest på lesseapparater når jeg nevnte traktor.. Og skjønner ikke hvorfor det blir mere belastning om den bunner i stempel , fremfor en annen fysisk stopper..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...