Jump to content

Den forbaskede vepsen

kito

Recommended Posts

Man har ikke før kommet over de verste måkeplagene så er vepsen der.  Man plages av vepsen både hjemme og i båten, men i år synes jeg at disse halvdøde vepsene har vært spesielt plagsomme i båten  :lol:. Barna blir lettere hysteriske og det er det jo ikke plass til i en båt.

Har noen tips til hvordan plagene kan reduseres ombord :wink:

Mvh

Kito

Disse småj.....e er om dagen ute etter proteiner - det vil si skikkelig mat, og bryr seg ikke spesielt om søtt. De skal nemlig fôre opp sine etterkommere i disse dager. Men som vanlig liker de også  glade skarpe farger, som selvsagt må undersøkes. Sist helg gjemte jeg bort de gule og røde håndklærne, var nøye med å plukke opp smuler av alt mulig rart, og tok på barna mest mulig blått - og jeg syntes faktisk det hjalp... Hjelper ingenting kjører jeg fra dem :wink:

Har noen tips til hvordan plagene kan reduseres ombord...

Ta en liten plastflaske (eks. mineralvann/brus). Skjær den over før den begynner å smalne av til halsen (enda på det bredest). Kork skal være av når du setter "overdelen" opp-ned i "underdelen". Underdelen blir nå et kammer som hvepsen kan komme til ovenfra ned gjennom tuten, men ikke opp igjen. Ha noe hvepsen liker godt nede i denne hvepse-fella. Meget effektivt! :wink:

Ta en liten plastflaske (eks. mineralvann/brus). Skjær den over før den begynner å smalne av til halsen (enda på det bredest). Kork skal være av når du setter "overdelen" opp-ned i "underdelen". Underdelen blir nå et kammer som hvepsen kan komme til ovenfra ned gjennom tuten, men ikke opp igjen. Ha noe hvepsen liker godt nede i denne hvepse-fella. Meget effektivt! :blush:

Skal prøves til helga  :blush: Kansje derfor at man ikke bør drikke brus ol rett fra boksen nå om dagen :confused:

For noen år siden snakket jeg med en kar som satte frem et lite fat med søt alkoholholdig drikke (sløsing ??). Når vepsen/fluene hadde besøkt denne var de enkle å plukke opp og avlives...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Nå er ikke jeg noen spesialist på området veps, men faderen er birøkter og blir stadig kontaktet for å drepe veps (og vepsebol).

For å ta livet av veps trenger du en spruteflaske, hvor du blander 30% grønnsåpe og 70% vann (sånn omtrent), så bare sprayer du det på vepsen og vips den dør! (og de lukter reint......).

Samme behandling kan brukes på vepsebol og, men en kamerat av meg har om mulig en enda bedre metode å bokstavlig talt knerte vepsebol på...... Om kvelden når vepsen har gått inn, lader han hagla og fyrer av - og er dermed kvitt det problemet! Selvsagt ikke en metode å anbefale hvis man bor i by eller andre tett befolkede områder..... Heller ikke å anbefale hvis bolet er i eller i nærheten av hus, hytte, båt etc.

Så en lur løsning på en hytte forrige helg.

En skål med rød saft ble tilsatt ekstra sukker for å gjøre den søt og god. Dette ble satt på andre siden av terrassen i forhold til matbordet. Så det geniale: En liten dråpe oppvaskmiddel ble tilsatt. Dette gjør at overflatespenningen forsvinner - og vepsen drukner og synker ganske raskt.

Det samlet seg 20-30 veps per dag. Fuglene renset skålen for veps om natten.

For vepsestikk lindring så er en hvitløk båt holdt mot stikkstedet veldig bra. Det suger gifta ut.

Eller en sukkerbit. Den har samme virkningen, noe jeg selv prøvde en gang for lenge siden.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

.......Om kvelden når vepsen har gått inn, lader han hagla og fyrer av - og er dermed kvitt det problemet!

:confused:  :confused:  :sailing:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Første bud er å fjerne nærliggende vepsebol... Hagle?  :nono: :nono: God gammeldags støvsuger er tingen!!

Da vi skulle montere antennen for trådløs internett over husmønet, oppdaget vi et solid vepsebol under nevnte sted. Påtroppende svigersønn(?) prøvde å imponere, men kom ganske raskt ned stigen (11 meter høyt!!). Så utstyrte vi "stuntmannen" med slør hansker og tettsittende kjeledress, surret tape over alle mulige innganger i kostymet, og sendte ham opp i stigen igjen, med en støvsugerslange surret til en lang stang. Denne ble gjordt fast til stigen, slik at "sugehullet" kom så nær inngangen til bolet som mulig. Slangen var naturligvis for kort, så vi heiste likesågodt hele støvsugere et stykke opp i stigen. Da anleggsarbeidet var unnagjordt, startet vi "dødsmaskinen" og DET fungerte! Nybyggerne formelig raslet ned inne i slangen! For å få med oss alle, tok jeg en stor hammer og gikk opp på loftet og slo noen kraftige slag i takbjelken innenfra. Reaksjonen uteble ikke :eek: Etter noen timers støvsuging i friluft, tok vi ned redskapen (uten å slå av strømmen) og sprøytet en god dose insektsmiddel inn i slangen. (Og stunteren sprøytet samme middel inn i inngangen til bolet.)

Hagen ble nesten fri for veps etter dette. (Og internettforbindelsen min fuker!) :yesnod:

Samt at "Helten" sanket poeng :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Morsom historie, Marwin! "Påtroppende svigersønner" kan anvendes til litt av hvert ...  :yesnod:

Jeg har tilsvarende problem (med vepsen, altså!). De slår til når jeg skal opp i mønespissen og beise. Ikke særlig hyggelig å stå der oppe i stigen og krampeholde både seg selv, beisbøtte og koster, mens disse hissige flyverne lurer på hvem som dunker med stigen på veggen "deres"!

Støvsugermetoden skal prøves!  

• 12 år senere...
Arvid_A skrev On 19.8.2004 at 15.00:

Støvsugermetoden skal prøves!  

Ut fra egen erfaring fraråder jeg å sprøyte insektmiddel i støvsugeren mens den går.

Gjorde det med en sentralstøvsuger hvor vepsen hadde bosatt i utblåsingen.

Luften ut passert tydeligvis motoren med børster, for det smalt ganske bra. :sweat:

Slapp med å sette sammen rørene mellom støvsugeren og utløpet.

Insektmiddelet var Permitirn ekstra.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...