prippa Startet 29.April.2010 Link til dette innlegget Startet 29.April.2010 Hei! Jeg har null snørig på elektrisitet, og setter derfor pris på et sikkert enkelt spørsmål. I båten har jeg et batteri på 55 Ah. Av merke Sønnak. Spørsmålet er hvor lenge jeg kan bruke min nyinnkjøpte kartplotter : Garmin GPSMap 421 Det blir opplyst om at denne har følgende strømforbruk: Minimum spenning 10 V Maksimum spenning 35 V Strømforbruk 1,25 A Det jeg lurer på er hvor lenge jeg kan seile med kartplotter på hvis batteriet er fullt når jeg drar og ikke bruker annen strøm. (For å gjøre det enkelt) Setter stor pris på svar:) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Forutsatt at batteriet ditt er helt i orden og helt toppladet, vil du etter 1 døgn ha tappet ca. 50% av batteriets kapasitet. Resten er opp til deg. Etter 2 døgn vil plottern streike. Da får du antagelig ikke startet motoren heller, hvis du har motor med selvstarter, da. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
whatever Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 55/1,25=44 timer Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Hvis det er et blysyre (vanlig) batteri, bør det lades når det er tappet ned ca 50 %. Et 55 Ah batteri har derfor en kapasitet på maks. 30 Ah, dvs. at kartplotteren kan stå på maks. 24 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Skrev nettopp ca følgende forklaring (som av en eller annen grunn ikke ble oppdatert, forsøker igjen): Ser nå at Farco kom meg i forkjøpet, og det med GOD margin. Mener han ikke "var der" da jeg skrev innlegget. Begynner visst å bli gammel (sant!) Sitér dette innlegget Link to post
prippa Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Takk for svar! Motoren startes av et batteri som aldri går tomt, nemlig meg selv, men greit å vite at man ca kan seilte et døgn i strekk med plotteren på.. Seiler jo sjeldent så lenge.. :) Takker folkens! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Om du også har andre forbrukere tilkoblet som lanterner f.eks må du huske å ta det også med iregnestykket, men det har du sikkert tenkt på. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Det jeg lurer på er hvor lenge jeg kan seile med kartplotter på hvis batteriet er fullt når jeg drar og ikke bruker annen strøm. (For å gjøre det enkelt) Om du også har andre forbrukere tilkoblet som lanterner f.eks må du huske å ta det også med iregnestykket Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Farco Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Dermed kan de estimatene som andre har kommet med her, basert på 1.25A, økes med 20%. Eller senkes. Joda, dette synes jeg er en positiv og optimistisk måte å regne på. Sikkerhetsmargin er noe svineri. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
abbor Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Hvis du reduserer bakgrunnsbelysningen litt kan du redusere strømtrekket betydelig. Antagligvis går rundt halvparten av strømmen til bakgrunbelysning. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Det oppgitte strømforbruket er helt sikkert med full bakgrunnsbelysning på. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Trondryen Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Det er ikke så lett å si hvor lenge batteriet varer.. Dersom intensiteten på skjermen dempes , så vil stømforbruket minke med 20-30% .Er dette en 421 eller 421s (med ekkolodd) så vil også strømforbruke variere(421s vilbruke mer pga ekkoloddet.)Strømtrekket vil også forandre seg etter hvilken spenning en har på batteriet.Kort sagt høy spenning lavt strømtrekk , lav spenning høyt strømtrekk dersom samme effekt forbrukes. Sitér dette innlegget Link to post
Thomza Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Eller enda bedre, gjør et forsøk når du vet du kommer til å være i nærheten av båten en lang stund, aktiver batterialarmen i Garmin'en, sett alarmnivået til 10,0V, og ta tiden. Da har du en testmetode som gir deg tiden ganske nøyaktig for ditt batteri, det kan være store forskjeller fra batteri til batteri når det ikke er nytt lenger nemlig. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.