Jump to content

Hvor lenge vil en Garmin plotter kunne gå på et 50Ah batteri?

prippa

Recommended Posts

Hei!

Jeg har null snørig på elektrisitet, og setter derfor pris på et sikkert enkelt spørsmål.

I båten har jeg et batteri på 55 Ah. Av merke Sønnak.

Spørsmålet er hvor lenge jeg kan bruke min nyinnkjøpte kartplotter : Garmin GPSMap 421

Det blir opplyst om at denne har følgende strømforbruk:

Minimum spenning 10 V

Maksimum spenning 35 V

Strømforbruk 1,25 A

Det jeg lurer på er hvor lenge jeg kan seile med kartplotter på hvis batteriet er fullt når jeg drar og ikke bruker annen strøm. (For å gjøre det enkelt)

Setter stor pris på svar:)

Det er ikke så lett å si hvor lenge batteriet varer.. Dersom intensiteten på skjermen dempes , så vil stømforbruket minke med 20-30% .Er dette en 421 eller 421s (med ekkolodd) så vil også strømforbruke variere(421s vilbruke mer pga ekkoloddet.)Strømtrekket vil også forandre seg etter hvilken spenning en har på batteriet.Kort sagt høy spenning lavt strømtrekk , lav spenning høyt strømtrekk dersom samme effekt forbrukes.

Eller enda bedre, gjør et forsøk når du vet du kommer til å være i nærheten av båten en lang stund, aktiver batterialarmen i Garmin'en, sett alarmnivået til 10,0V, og ta tiden. Da har du en testmetode som gir deg tiden ganske nøyaktig for ditt batteri, det kan være store forskjeller fra batteri til batteri når det ikke er nytt lenger nemlig.

Lykke til! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...