Jump to content

Ford 2704 ET Kjøleproblem

Frøya12

Recommended Posts

Min Ford 2704 ET oppnår full arbeidstemperatur på tomgang. Tempmåler viser ca. 93 grader. Selv med ful belastning blir den ikke varmere. Skiftet toppakning i fjor og kontrollerte ferskvannspumpen. den fungerer som den skal. Det var ikke temp måler på motoren da jeg kjøpte den og fikk den montert, så jeg vet ikke hvordan den oppførte seg før. Normalt skal jo ikke denne motoren oppnå arbeidstemperatur før den er under belastning. Har sjekket at saltvannskjølingen virker som den skal.

Kan det være tett oljekjøler??? Det er vel den eneste form for kjøling motoren får før termostaten åpner. (Oljekjøleren er salvannskjølt). Termostaten er ny(og ja, riktig montert). Temp måler og giver er ny i år... Turbo ny i fjor.

Er det noen som har vert ute for noe lignende? Tips mottas med glede. Det nærmer seg jo sommer... :seeya:

Redigert av Frøya12 (see edit history)

hmmm.....må tenke høyt nå. Kan det være oljekjølingen på turbo som bidrar til ekstra varme i olja og dermed resten av motor.... går den normalt på tomgang uten turboarbeid?..... :nonod:

Eg ville kjøpt ein slik: http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/.../IR-termometer/

Trur feilen ligger i instrumentsida..... skal ikkje kunne gå an så lenge vannet sirkulerer trur eg. :smiley:

RED: Og velkommen til BP foresten ! :cheers:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Min første tanke er defekt føler/instrument.

Min motor oppnådde aldri mere enn ca 50 -60 grader ved tomgang, 85 - 87 grader ved hard belastning over tid.

Etter hardkjør falt tempen raskt til 60 - 65 grader ved tomgang/lav belastning.

redigert: Ved ettertanke hadde jeg lignende problem, jording av instrumentene, etter å ha sjekket dette og rettet feil viste instrumentene rett verdi..

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Så lenge den ikke blir varmere på marsjfart har du vel ikke et kjøleproblem? Snarere et luksusproblem, at motoren får opp driftstemperaturen fort...

:yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Min Ford 2728 stiger ikke på temp-nåla engang på tomgang.

I utgangspunktet så hadde jo det vært flott om jeg fikk 93 grader på tomgang og 93 grader på max belastning. Men som Frøya 12 skriver så er jo ikke disse motorene sånn. Min kommer opp til 78 grader ved belastning, men når jeg sakker av til 5 knop synker "nåla" helt ned igjen.

Dette er jo litt dumt, for når jeg "putrer" ut på helgetur så får jeg jo ikke engang varmtvann.....

Det jeg skulle spille inn i forhold til dette var at på verkstedet jeg har brukt ble jeg tilbudt å "bygge om" kjølesystemet slik at også min motor klarer nettopp det Frøya 12 sier at hans motor gjør. Det de på verkstedet mente de kunne gjøre var å "fikse" den slik at den tok inn mindre kjølevann (saltvann) når man hadde lavt turtall og at den gradvis tar inn mer ettersom turtallet øker. Slik er de vel selvsagt i utgangspunktet også, men slik jeg forstod det så tar disse motorene inn for mye kjølevann ved tomgangskjøring slik at de "overkjøler". De mente derfor at de kunne gjøre slik at den tok inn mindre ved lavt turtall enn de gjør i utgangspunktet. Kan din motor være "bygd om"?

Foreløpig har jeg ikke bygd om, men det kunne sikkert vært bra. En annen mulighet kunne kanskje vært å sette inn en tilleggsvarmer slik som i moderne dieselbiler?

Å hva i HELVETTE meiner du Jonn ?

Skriver han att termostat er sjekket?

Skriver han at termostat er ny?

Han skriver om "verkstedet som han har brukt", men ingenting om hvorvidt det har vert utført noko jobb på denne motoren eller?

Har du ikkje konstruktiv hjelp å komme med så logg av. ELLER bemerk dine syn og evt feil slik at BP brukerene kan ta stilling til de forskjellige tips.

red: og angående effekten som eg hosta til, så betyr det lite i denne sammenheng så derfor så avslutta eg. MEN eg har kjørt utallige motorer i dynobenk og veit kva erfaringen der viser.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Er det ikke slik at en dieselmotor egentlig kan gå med svært høy temperatur, og at virkningsgraden øker? Noen påsto at Mercedes på Autobhan kunne oppnå over 120 grader under full belastning (trykksatt kjølesystem, kan være eventyr, for min del) Men hva er problemet egentlig, hvis den ikke koker? Man tenkte en gang i tiden (kanskje) slik; at så lenge det kokte, var det ingen fare, da var det i alle fall rundt de 100. :giggle:

Ble egentlig litt forvirra her nå Sæbø. Mener du jeg skal logge av?

Joda, jeg har selvsagt termostat: 78 grader er den, men jeg kommer kanskje til å bytte den til 87 grader, tror jeg det var. Det vil imidlertid ikke hjelpe i forhold til kald tomgang. Den går veldig kald på tomgang, men sånn er de vel disse Fordene. Verkstedet jeg brukte gjorde en helt annen jobb, men vi snakka om det at disse motorene ikke får temp før belastning. Det var da verksmesteren sa at han kunne "bygge om" slik at den regulerte temp bedre.

Ja, biler holder jevn temp, men dette er tydeligvis ikke like lett med båt.

Hvor høy temp får du da Sæbø når du går på tomgang?

Det er en grunn til at motorene blir kald på tomgang. Dette ble gjort etter at man fikk flere havari på motoren før man hadde løsningen med nedkjølingen på tomgang. Når motoren hadde driftsteperatur og så ble stoppet oppstod det store spenninger i topp og manifol og dett førte etter hvert til sprekkdannelser som var årsaken til havariene.

Nå er det jo noen motorer som kan være alt for kalde, så kan være god grunn til å sjekke at termostaten er frisk. Det kan være lurt å sjekke hva som er rett temperatur med et verksted som virkelig kjenner disse motorene.

Ble egentlig litt forvirra her nå Sæbø. Mener du jeg skal logge av?

God 1 Mai ! :smiley:

Off nei... :smiley:

eg blei litt irritert på signaturen "jonn", då eg meinte spørsmåla mine var velmeinande hjelp til problemet ditt. Så kunne eg ikkje sjå noko i innlegget ditt som tilsa att eg hadde missleda deg med hjelpa mi. Då er det irriterende med slike innspill som ikkje er verken hjelpende eller avsporende morsomhet. Men det var nok min feil, då eg kommenterte eit missledende innlegg fra "jonn" lenger oppe, uten å argumentere for synet mitt.

Eg ser i ettertid, sidan eg ikkje hadde klippa inn spørsmål fra "finnmarken", at kanskje "jonn" trudde eg svare videre på trådstarter sitt problem.

Menmen.

På tomgang får eg ca 50 grader synest eg å huske. Etter belastning( tur), er nok tomgang litt høyere når eg slakker av.

På min motor har eg åpen 19mm slange fra topp ved termostathus, som går i en "manifoil" og fordeler seg til to beredere og ein defroster. Kan stenges med kraner separet alle enheter, men dette påvirker temperatur lite har eg funnet ut.

Skikkelig feriebalastning så ligger motor på 85-90 grader.

Eg har utbytte av defroster bare 5min etter oppstart, så kjenner eg lunk og får god avdugging på tomgang.

Det kan høres ut som om Nemo er inne på noko. Kanskje eit verksted kjenner til dette. Sjølv synest eg temeraturen falle for raskt fra 85 til 60 når eg slipper gassen. Kanskje 5 min. Eg har tenkt på at det kunne være skadelig med for rask nedkjøling.

I boka står det driftstemperatur skal være 92 grader.

:cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei, vet ikke om min erfaring er til noe hjelp her, men på min siste tur med båten, som har en Ford 2726T som slet litt med å komme opp i arb. temp, og som fort ble kald på sakte fart (5 knop), satte jeg på en stengekran på slangen til vv slik at vannet kun sirkulerte i motorblokka------den ble varm (70 gr.) nesten med det samme, og holdt seg varm også på tomgang. Ergo, det var vv og defroster som "stjal" varmen. Når motor hadde nådd arb. temp. kunne jeg koble til vv, og da gikk tempen ned ca. 5 gr. Så det jeg gjør heretter, er å koble fra vv fra start, koble til når motor er varm, for så å koble fra under tomgangskjøring, sakte fart. :wink:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...