MasterFinn Startet 29.April.2010 Link til dette innlegget Startet 29.April.2010 Har et batteri (12V 430A) fra 2007 som benyttes i en daycruiser (18') med en Yamaha F100. Batteriet benyttes stort sett i fbm. start av motor (noen få ganger lanterner). Hvor lang levetid kan man forvente av et batteri? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 5-7 år bør man kunne forvente så lenge man steller pent med det. Noen ganger holder de opp i 9-10 år, men det er mer unnrtaksvis... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
"Mathilde" Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Det er avhengig av så mangt, men vanlig levetid på et 12v batteri vil nok ligge på mellom 5-10 år. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Kommer an på hva slags spenning det har fått gjennom årene det. Et batteri som har fått slunken lading holder kortere enn et batteri som har fått topplading. Et toppladet batteri vil nopk holde 6-7 år med godt stell, og batteri med slunken lading kanskje bare 60% av dette Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Lars H. Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Min egen erfaring er at et startbatteri gjør en god jobb i 10-12 år, mens et forbruksbatteri (standard bly/syre) fungerer OK i 8-10 år. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jensemann2 Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 jeg har et banner startbatteri fra 1998. funker som bare det ennå. men blir fortere utladet. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Eg måtte bytte mit startbatteri (sønnak HD) fra 2005 i sommer. Den ene cellen var kortsluttet... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Lufter en gammel tråd. Har en 4x115ah forbruksbank. Den ble satt inn våren 2009. Skiftet et av batteriene underveis. "Alle" mener nå batteriene mine lever på overtid etter 8 sesonger. Selv har jeg vært noe mer optimistisk. Det står montert 2 stk Sterling dingser som pulser på dem for å hindre sulfatering. Hvis batteriene mine er dødsdømt, så passer det meg best å bytte dem utenom aktiv sesong. Kjedelig når man "må" midt i ferien. Er klar over at levetid er vanskelig å spå. Lå i blindleie for noen år siden etter at en 220 ah startbatteri hadde avgått med døden etter bare et par sesonger. Forsøker å unngå ferievedlikehold som kunne vært gjort på forhånd. Noen synspunker? Skal jeg bytte ut den åpne blybanken nå for å slippe trøbbel neste år, eller har jeg gode sjanser for en problemfri sommer 2018 på dem? Altså en niende sesong? Jeg har batterimonitor, så de har vel aldri vært kjørt veldig lavt, og har levd et godt liv. Med unntak av at de står i motorrommet mellom motorene og opplever litt varme når maskinene skrus av. Dersom de blir skiftet, så blir det åpne blybatterier igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 (redigert) Har du god råd bytter du, i værste fall må en vente en dag på nye batterier og så romslig bør ferien være. En greier seg med 3 batterier også for et par dager. Har inntrykk at 3 til 7 år av det en leser er normalt, mulig det er billigbatterier. Bruker båten "hele året" og reiser videre på ca. 50/55 % igjen har ikke startbatteri har to banker a 2 x 185 Ah. Har hatt FULMEN batteriene i alle år som ikke lages mer og de ble 10 , 12 og 9 år knekt Celle to er i bruk enda til annet bruk. Har disse fra i år http://sonnak.com/batteri/se1853-sonnak-expert-hvr/ er spent, det var det nærmeste en kom Fulmenbatteriene. Steller en pent med batteriene holder de lenge. Redigert 26.September.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Biltemabatteriene til Hulda holdt i 10 år. Da konket 1 av 12 celler. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Jeg hadde 4x 140Ah Varta blysyre som ble 12 år før en celle sa takk for seg. Resten av batteriene lever videre som forbruksbank på en hytte. I båten kom det 6x 110Ah Maritim blysyre. Blir spennende å se hva levetiden blir denne gang... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.September.2017 Link til dette innlegget Svart 29.September.2017 I bilen har jeg originalt batteri fra Honda fra 2007. I båten har jeg batteriet som ble satt inn i 2007 og på den elektriske vinsjen er også batteriet fra 2007. Alle får godt stell, sjekker vannstand på de hvor dette er mulig, polene holdes rene og fettet og vedlikeholdlading ved jevne mellomrom. ALle batteriene tilbringer vinteren utendørs, men dog under tak/preseening/deksel. Med andre ord; av tre batterier jeg har så er alle tre ti år gamle og fungerer bra fortsatt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.