Jump to content

Er disse (gaffeltruck-)batteriene brukbare til forbruksbank?


Lego

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har fått tak i to stk batterier som jeg har lyst å prøve som forbruksbank. Jeg klarer ikke å lese mye ut av spesifikasjonene her, da jeg har liten eller ingen peiling på dette. Jeg tror batteriene har vært brukt i elektrisk gaffeltruck eller noe lignende.

 

Er det noen som kan uttale seg om disse er formålstjenlige som forbruksbank?

 

Har disse batteriene spesielle preferanser når det gjelder lading?

 

Kan nevne at batteriene er veldig tunge.

Satte nettopp inn to stk nye 180Ah startbatterier fra Sønnak i båten, og disse gule her er MYE tyngre enn startbatteriene.

 

 

Legger ved bilde av spec:

 

118.jpg

Link to post

Takker for svar.

 

Batterien skal være testet, og funnet i god form.

De har vært i Hydro Aluminium sin eie tidligere og sannsynligvis fått godt med omsorg. Tror de skiftet batteriene på grunn av rutiner, ikke slitasje.

 

Og ja, de er 10 år gamle.

Kan jeg ha dem i noen år eller en eller to sesonger, er jeg fornøyd.

Link to post

Det du har fått tak i her er nikkelbatterier av aller beste sort :smiley::smiley::smiley:

 

Det er kjempeflotte batterier og om de er 10 eller 20 år spiller absolutt ingen rolle. Hvis disse har fått rutinemessig vedlikehold så har du gjort det godt og du har batterier i mange år fremover!

 

Det du imidlertid skal være oppmerksom på er at dette er batterier med lut som elektrolyt og IKKE SYRE!!!!

Du kan derfor ikke bruke en syremåler for å sjekke om de er godt ladet er delvis utladet. Du har nemlig ingen syrevekt som forandrer seg. Det du må sjekke er spenningen og den vil falle litt etter litt etter hvert som batteriet utlades - og stige igjen når du lader det.

 

Jeg vet ikke hvor avansert ladesystem du har ombord, men i noen tilfeller kan det bli vanskelig å få slike batterier virkelig TOPPladet; da skal nemlig spenningen adskillig høyere opp enn de vanlige 13 - 14 voltene. Men du kjenner sikkert noen på truckverkstedet som kan være behjelpelig med råd og vink.

 

Lykke til med kjempeflotte batterier!

 

(Hvis du søker på google på 6VF11 finner du også ganske meget info)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Kan godt hende det har vært til UPS, han jeg fikk dem av jobbet på truck/bilverkstedet hos Hydro. Min skjeve antakelse muligens.

 

Om det er 80 eller 100 Ah er heller ikke veldig viktig, da jeg har generator i tillegg, så jeg har strøm dersom jeg trenger det..

 

Og jeg har forbruksbank idag, ett batteri på ca 80 Ah tror jeg.

 

MEN, nå har jeg FÅTT disse batteriene, som er tunge, og virker veldig kvalitetsterke ut. De tar lading, skal være testet med kapasitetsmåler.

 

Jeg lurer på om de KAN brukes til forbruksbank, eller om noen i det hele tatt kjenner til denne typen batterier?

 

Der kom innlegget jeg håpet på ..

Takker Poseidon!

Redigert av Lego (see edit history)
Link to post

Vanligvis blir antall ah beregnet ut fra C20 på vanlige bly/syre batteri. På disse står det en * bak C, og ikke 20. Trolig har de høyere ah hvis de ble målt med C 20.

C 20 betyr 5 amp belastning i 20 timer hvis du har et 100 ah uten at cellespennig blir lavere enn 1,75 volt( 5amp gange 20 timer = 100ah) Batterier til elektriske trucker har nok mer bruk for en annen måleform så hva denne stjerna betyr er ikke gått og si, men noen vet det sikkert.

Ellers betyr det som står loddrett på batteriet at du har 80 ah hvis du ikke tillater lavere cellespenning 1,80 volt ,men 100 ah hvis du tillater cellespenning ned til 1,75 volt(totalt 10,5 volt for hele batteriet).Men igjen, etter hvilken belastning? Jeg tror at disse har høyere ah hvis vi tenker på den formelen vi vanligvis bruker.

 

Og tappe ned til 10,5 volt er nok ikke tilrådelig, men altså det tallet som brukes ved angivelse av ah på batterier.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Hei igjen!

 

Dette er jo bare positivt ut fra mitt ståsted, sannsynligvis høyere Ah, Nikkelbatterier "av aller beste sort", alt dette uten økonomisk belastning.

 

Batteriene ser bra ut, har ladet dem i garasjen nå. Er bare å få dem ombord i båten. Gleder meg til det, batteriene veier 48 kg hver. Hyggelig!

 

Har i tillegg en jobb/utfordring med lading fra motorene. Må få tatt noen bilder. Regner med det er en ekstern laderegulator, og om denne er i orden er uklart.

 

Kommer tilbake etterhvert!!!

 

Takker for alle innspill!

 

Lego

Link to post

Dette er vel ikke ikke nikkelbatterier, men ventilregulerte lukkede AGM bly/syre batterier?

Floatspenningen står jo på bildet og den er 2,26V pr. celle ved 20 grader.

Og Ah kapasiteten står jo også på bildet 100 Ah med 10 timers utladingstid.

De som har peil kan vel fortelle om det blir 110 eller 115 eller hva det blir med 20 timers utladingstid?

 

Bra batterier å bruke i en hytte.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...