S/Y Emma Startet 29.April.2010 Link til dette innlegget Startet 29.April.2010 (redigert) Hei! Hastesak! Min gamle Paris-Rhone-dynamo har avgått med døden, og eg treng ein ny ganske kjapt. Motoren står på dørken. Eg har ein brukt Valeo liggande, men det er andre elektriske koblingar på den. Dynamoen står i ein Volvo Penta 2003-motor. Kan dette løysast på eit vis utan å kjøpe ny? Gamal dynamo: "Ny" dynamo: Redigert 29.April.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
index Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Ser din gamle er topolt, mens den nye er enpolt. Hvis du har enpolt anlegg på motoren er dette ikke noe problem da! Bortsett fra dette så skal det gå helt greit å bruke Valeoen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
S/Y Emma Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Det er topolt system.... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
BMP Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Tror nå begge er topolet antar det står B- ved siden av den nedersste tilkoblingsskruen. Men vorvit den ligger til gods eller ikke finner du let ut med et multimeter. Tror du kan bruke den uten noe problem om festene stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Tror nå begge er topolet antar det står B- ved siden av den nedersste tilkoblingsskruen. .... Eller kanskje D+ ? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
S/Y Emma Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Det står ingenting på skruen nede til høgre. Merk forøvrig at det er eit hól med "-" oppe til venstre (stikk motsett overfor skruen med lilla leidning). Eg trur eg tek turen innom ein bilverkstad i morgon tidleg, så får dei sjå på saka og teste kva som går :) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Joerg Becker Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Hvis festen passer (jeg går ut i fra, ja) da er det ikke noe problem. B+ ligger til venstre, B- nederst til Høyre, W er høyre på mitten og D+ er flatstiften helt øverst. Det kan være av fordel å kikke på kullbørstene før du monterer den. Det finnes mye støv på diodene allerede, derfor. Lykke til. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
pegasusa Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 kva går D+ til? kva går B+ til? og kva går B- til? Og kva er isåfall den lilla kabeln Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 D+ = ladelampe B+ = Batteri-pluss (+) B- = Batteri-minus (-) "Lilla" er "W" = turtallmåler, kan forresten også leses på det hvitet feltet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
pegasusa Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Ok, er du sikker på B-? Da kan vi koble i morgen Steinsvik Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Ser slik ut! Skal eg ta han med til kontroll likevel? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
pegasusa Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Du kan få kontrolert at den virker idet minste, det fikser dei mens du venter Henning Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Ok, då satsar eg på det! Takk for hjelpa og god natt! (Pengane spart på ny dynamo går til mekkepils!) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
S/Y Emma Svart 30.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 (redigert) Har hatt dynamoen på verkstad i dag for å teste han. Fungerte fint. Det stemmer at koblingane er slik: Då er det berre å finne fram ein sixpack og ei verktøykasse og sette i gang! Redigert 30.April.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.