ovelaur Startet 30.April.2010 Link til dette innlegget Startet 30.April.2010 Hei Skal bytte sjøvannsinntak på min Sealine F37 da det originale mangler sil. Det som da skjer er at alle store ting som tang og tare finner veien inn til sjøvannsfilteret som har liten plass til slikt... Det beste er nok å også bytte til skikkelig stort sjøvannsfilter med glasslokk osv. Men så var det det faktum at plassen der nedi er begrenset, og de originale 1-1/4" rørfilterne egentlig er ganske plassbesparende siden de er montert direkte på kuleventil som igjen er montert direkte på skroggjennomføring. Men hvordan finner jeg ut om dette rørfilteret er av messing eller bronse med tanke på å unngå å blande sammen disse når jeg bytter inntak? Kuleventil vil jeg nok bytte uansett når jeg bytter til skroggjennomføring med grovsil. Det er mye grønn "irr" på overflaten av rørfilteret der sjøvann er blitt sølt ved rengjøring (omtrent som irret kobber). En ting til: Hvilken vei skal disse inntakene med sil monteres? Med åpningen mot fartsretningen eller med? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Det mest fornuftige er jo at åpningen er forover slik at vannstrømmen tvinger vannet inn i inntaket. Forskjellen på bronse og messing er at i bronse er det blandet inn tinn, og i messing er det sink. Messing kan kanskje virke noe gulere enn bronse. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
ovelaur Svart 30.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Mente også at åpningen burde være frem. Men på ett eller annet tema inne på BP ble det påstått at planende båter ofte hadde dette montert andre veien. Men dette skar seg litt med min logikk også. Det er litt vanskelig å se forskjell på "gammel" messing og bronse føler jeg. Jeg får sende fabrikken en mail, selv om jeg sikkert ikke får svar... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Monteres med åpning bakover på saktegående båter. Beskytter da bedre mot å suge inn urenheter og at f.eks. plast skal suge seg fast. På hurtiggående båter vil bakovervendt sil gi undertrykk som kan medføre for lit kjølevann inn. Derfor skal sil på hurtiggående båter peke forover. Skille mellom saktegående og hurtiggående går ved toppfart i området 7 - 10 knop. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.