Jump to content

Råd til en nybakt båteier????

Kjellemann

Recommended Posts

:confused:

Hei!

Jeg er nybakt båteier  med kone og tvillinggutter på 3 1/2 år. Guttene er kjempeglad for at familien nå har fått båt, etter at farfar nylig solgte sin tresnekke.

Siden jeg ikke har hatt båt før;  hva er viktig å huske på ?

Må båten registreres?  Hva med endring av navn - er det vanlig? osv.

Hadde vært fint om noen skrev noe om erfaringer med småbarn i båt - hva er viktig bortsett fra redningsvester ol.?

Trenger masse gode råd fra dere erfarne båtfolk.

Håper på mange gode råd.

Hilsen

Kjellemann.

:blush:

Når det gjelder navn er det ikka uvanlig å endre navn til det man selv ønsker! Vi har hvertfall alltid endret navn til noe vi øsnket!

Er ikke sikker på dette så rett meg hvis jeg tar feil, men tror ikke lenger at du må registrere båten din i båtregisteret, men det er lurt med tanke på tyveri. Da vil det bli lettere å kunne finne den igjen.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Hei,

gratulerer med ny båt, blir sikkert hyggelig for hele familien.

Selv kjøpte jeg nylig båt igjen etter lang tid uten, angrer ikke på det.

Når det gjelder regisitrering er det såvidt jeg vet frivillig, men mange forsikringselskap krever det for å få kjøpe forsikring. Det koster 300 kr for en omreg, er vel noe høyere for en førstegangsregistering.

Hvis du har båten liggende på et offentlig sted lønner det seg å gjemme eller ta med ting av verdi ut av båten når du forlater den, samme regel som med bil...

Ellers kan jeg advare mot å få dregg tauet i propellen  :confused:

Aldri ha dreggen ute i vannet mens du rygger eller lignende.

Det er lite som skal til og jeg har prøvd det, å dykke ned med kniv kunne jeg godt vært foruten, men det gikk jo greit.

Ellers bør du skaffe deg et sjøkart over området du ferdes i. Selv om det er nær land er kartet greit å ha.

Lykke til..

JOH

Gratulerer !!!

Barna er som regel glade for å være ute i båt, og uten at jeg skal "være gledesdreper", vil jeg minne om de tragiske drukningsulykker med barn i sommer hvor de er falt over bord uten at foreldre har merket det.

En uhyre viktig regel er da at barn ikke skal ha lov til å løsne opp kalesje selv, og at denne tettes godt om kvelden slik at barna ikke faller ut. Barn tenker jo gjerne av og til at de kan fiske eller lignende før foreldre står opp osv......

Dette som en påminnelse til alle ....

Noe av det aller viktigste for de to gutta: Krabbesnøre med klesklype for agn, hver sin hov og en pøs.

Ellers; La alltid den mest skeptiske ombord bestemme når det er på tide å gi seg for vær og vind. En annen ting er at sjø og hav er det samme overalt og etter kort tid kjedelig, det er som regel "kantene" som er morsomst. La båtturen forgå på konas og barnas premisser til du skjønner at de er hekta...... derfra bare tar det helt av.

Noe av det aller viktigste for de to gutta: Krabbesnøre med klesklype for agn, hver sin hov og en pøs.

Ellers; La alltid den mest skeptiske ombord bestemme når det er på tide å gi seg for vær og vind. En annen ting er at sjø og hav er det samme overalt og etter kort tid kjedelig, det er som regel "kantene" som er morsomst. La båtturen forgå på konas og barnas premisser til du skjønner at de er hekta...... derfra bare tar det helt av.

Kloke ord dette!!! :smiley:

Kapteinen har ofte store lang turer i bakhodet det har ikke admrialeinnen og alle små sabeltannene! Da er det som sigurd sier best og la de bli hekta først!

Gratulerer :cheers:

Jeg har alltid hørt at det ikke skal byttes navn på båt.... (god gammel overtro som selfølgelig ikke har noen ting å si :lol:) så jeg har ikke byttet og kommer heller ikke til å bytte navn hvis (når) jeg bytter båt.

Når det gjelder barn; små  barn sover ofte veldig godt i båten også på småturer på dagen, så det er greit hvis du har mulighet til litt skygge i deler av båten (under kalesje eller i kabin.) ellers har jeg erfart at det er et must å ha dobbelt opp av bøtter,spader, oppblåsbare dyr, baderinger  og sånt. Det er ikke gøy og glemme det de liker å leke med. Så Majali sin kabin ser mer eller mindre ut som en filial av en lekebutikk  :lol:

Førstehjelpspute, myggspray og aloveragel til brennmanetsvie er std. utstyr.

Ellers fikk jeg et tips en gang om å henge opp et sykkelbarnesete til de aller minste, så satt de alltid vanrett og slapp å sitte i setet på dørken.... Spesielt fint til seilbåter...

og husk: forskjellen på en god og en dårlig båtfører; En god en har god tid og omvent. dvs; ikke stress i full fart ved tillegging osv... finn frem anker, fendere, bergkiler tauverk osv i god tid før du når fjellet i rolig fart.  Tenk også på at hvis båten er smal og du skal inn i en trang bås eller noe er det greit at ikke folk trrasker rundt i båten. Da går det gjerne i alle retninger...

Til sist vil jeg anbefale deg å finne en bøye eller noe ute i åpnet vann og bruk noen (mange)  timer på å øve deg å lagge til denne både med baugen, sidene og gjene også akter... fra forskjellige veier med tanke på vinden.. da finner du ut ettervært hvodan båten oppfører seg uten at det blir dyrt. Dette har jeg alltid gjort når jeg har kjøpt ny båt og er veldig glad for det!!!

Lykke til, Det er et deilig liv som venter :yesnod:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Mange gode tips her, her er et par til.....

Som tidligere sagt, IKKE legg ut i for stor sjø, før kvinner og barn er "modne" for det.  Hvis du MÅ fra A til B og du tror det er røft, så sjekk om det er noe alternativer. Eks. I sommer skulle vi fra Risør til Jomfruland, og jeg visste at det ville sjøe litt, så da tok kona og jentene (6 og 13) bussen til Kragerø, mens Jr (16) og jeg hadde en artig tur i 1 - 2 meters bølgene  :flag:. Vi ankom Kragerø samtidig, og gikk så i smul sjø til Jomfruland....alle fornøyd :eek:

En annen ting som er viktig å drille for deg og mannskap er dette med å legge til.  En ting som i alle fall jeg har måttet jobbe mye med hos rederinnen og arvingene er at jobben ikke er ferdig i det øyeblikk de hopper i land med tauet.  Dette er spesiellt viktig når det blåser.......og du driver.... Tommelfinger regel nr. 1 er å alltid ha riktig(e) tau klart, dvs på oppvindsiden, og at mannskapet forstår at det viktigste er å få gjort det FAST så du kan stramme dreggen før du driver avgårde og treffer noe eller noen. Har hatt (og sett) så mange tilfeller hvor en perfekt timet tillegging har blitt bare bambus fordi mannskapet (til tross for et forsøk på god briefing  :flag: ) har hoppet i land  og med allverdens tid har tredd 5 m/ tau gjennom øyet i en bolt på "nedvindsiden"... :seeya:.

Jobbes inn må også det ansvaret som påligger mannskapet å følge med på hva som skjer med båten, mens de gjør fast tau etc.  Noen ganger blir jeg helt imponert over at dette skal være så vanskelig.........driver båten mot noe så må den stoppes, og det av den som er nærmest......ikke stå med ryggen til og fikle med tauene....

Ved å bli kjent med båten så du vet hva du kan forvente i gitte situasjoner....så kan du også forberede mannskapet slik at alle forstår hva som er prioriterte oppgaver.........

Når det gjelder barn i båten, så er noe av det viktigste å finne plasser som er morsomme for de. Steder med sandstrand er alltid en vinner...... :eek:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Gratulerer med ny båt og velkommen på sjøen. Det er et deilig liv!

Her var det mange gode råd fra mange andre

Jeg våger meg utpå og fyller på med et par til:

Planlegg reisen i hodet ditt.

Om ungene er så små at de ikke kan være til nyttig hjelp ved tillegging - be de gå under dekk slik at de ikke er i veien.

Når du skal legge til eller gå i fra - ta det med ro. Jeg vet det er lettere sagt enn gjord  :flag: - men alt er enklere når det går sakte.

Har du ikke kartplotter - ønsk deg det så fort som mulig. Livet for skipperen med og uten plotter er som natt og dag. Og en lykkelig skipper gir en lykkelig båt  :seeya:

Mange bra tips her. Men jeg savner et - anskaff deg lærebok for båtførerbeviset og gjerne tilhørende oppgavehefte. Jobb deg igjennom denne i ledige øyeblikk. Faktisk ganske kos mye av stoffet. Avslutt gjerne med å gå opp til prøven så beviser du for deg selv at du besitter et visst minimum av kunnskap for å kunne ferdes trygt. Snakker av egen erfaring her - begynner man fra scratch og ikke er født og oppvokst i et maritimt miljø, vil det ta flere sesonger før man via erfaring har snappet opp en del helt essensielle ting. F.eks. hvordan ser man at det er dykkere i farvannet foran seg og hvordan skal man oppføre seg da? Det er mange slike eksempler på ting som kan gå riktig galt hvis man ikke kjenner til de. Ting som det kanskje er i det seneste laget å lære via egen erfaring. Lykke til!

Råd til nybakt båteier?

Tja.

Ikke gjør noe som du ikke føler du har har full kontroll over.

Ikke gjør ting som gjør andre i båten utrygge.

Utforsk dine nærmeste farvann.

Ikke dra til Danmark fordi "alle" gjør det.

Gjør det den dagen dere nyter turen.

Hygg dere med båtlivet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Många goda råd ovanför her !

Båtdilla er inne på dette med båtförerbeviset !

jag skulle råda deg (og ev även din dam) til o utnyttja hösten o gå en kurs som leder

fram til båtförerbeviset,  sådana kurser brukar ta  7-10 kvällar og sen blir det ett

prov !  (enkelt prov!  :crazy: inget att oroas för!)

til en sådan kurs kommer folk med litt olika bakgrund, allt från direkta nybörjare til

sådana som hållt på några år!  De fleste står alltså på samma nivå!

Det blir mycket båt-snack om allt möjligt..........

samtidigt som du lär deg grunderna i navigasjon og sjövett !

Sen er Krapyl inne på något veldi viktigt...............'den fegaste i båten bestemmer'.......

det er veldi lett o skrämme en som ikke er van vid småbåter så att dom aldrig setter

sin fot mer i en båt !

........................alla i besettningen skall ha kul................... :lol:.....

förr eller senare kommer du til Danmark eller Vest-Indien ändå !  :smiley:

allra sist ett litet småråd.......

vid förtöjning, om du står vid ratten, ALDRIG, ALDRIG ropa att hun skall hoppa med tampen

det er Du som skall kjöre båten o manövrera såpass nära kajen/bryggan att hun hoppar av seg själv när hun vågar!

Det får aldrig bli en press på henne att hoppa! Det har hänt att

att folk hoppar trots att det er flere meter, på grund av press fra  (oerfarna-)skeppare....

i beste fall blir dom bare våta

i verste fall så kan dom slå seg rejält eller bli 'överkörda' eller klämda.....

(självklart gäller detta omvänt om det er hun som står til rors!)

träna tilleggningar og lär deg hur din båt uppför seg, alla båter uppför seg lit olike!

Vad har du kjöpt för båt ?

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...