Volvomekanikeren Startet 30.April.2010 Del på Facebook Startet 30.April.2010 God Fredags etter middag båt folket! Har noen spørsmål ang mitt toalett system, som jeg ikke er helt sikker på.. Det første er ett ganske dumt spørsmål, men hvilke vei skal denne kranen skrues for og stenge? Mot eller med klokken? Så har vi kvernen på toalettet, som du ser på bilde her er det en spak på siden av min TMC kvern, det står på siden: Close & Open Flush, men nor den står på Close, altså peker rett opp, hva stenger den for? Og nor den står på Open Flush, hva åpner den for? No står kranen på Open Flush, hva åpner den for?: Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Elmer Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Hei. Når spaken står på "open flush", åpner den for sjøvann inn. Denne innstillingen bruker du først; da får du sjøvann i skåla når du pumper. Når du har nok vann setter du spaken til "closed flush". Når du da pumper, kommer det ikke sjøvann inn, men vannet i skåla pumpes fra do til septiktanken. Når det gjelder krana, trur jeg den vris mot klokka for å åpne, og med klokka for å stenge. Shit au-det går sikkert bra! Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 -Skrur du det røde hjulet ned (med klokka)lukker du det, -Du stenger for vann INN i bolla når den lille hendelen står på close. Skal du noengang bytte ut dassen så burde du bytte merke også. (Har selv TMC for tida) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Du har kanskje lyst på denne Hvis du skulle trenge og fikse på den du har Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 Takk for svar mine gode venner! Ka skulle eg gjort uten dere innimellom? Jo, kunne jo bare gått opp til naboen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
tobixen Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Jeg tror jeg har samme toalett ... husker ikke hva merke det var, og jeg er på land akkurat nå ;-) Kranene virker normalt, åpnes mot klokka og lukkes med klokka. Jeg vet ikke om det er noe galt med mitt toalett, ser overhodet ikke noe forskjell på når jeg har den på "open flush" og "closed flush". I begynnelsen piplet det bare dråper sjøvann inn, men den pumpet fint ut. Etter at seksåringen prøvde toalettet kom det mye sjøvann inn ved pumping. Også lekker tilsynelatende pumpa litt ... håper det er sjøvann, og ikke kloakk. Hm. Har foreløbig ikke prøvd toalettet for større ærender, og håper strengt tatt at jeg slipper det. (jeg har skylt litt dopapir igjennom) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Jeg tror jeg har samme toalett ... husker ikke hva merke det var, og jeg er på land akkurat nå ;-) Kranene virker normalt, åpnes mot klokka og lukkes med klokka. Jeg vet ikke om det er noe galt med mitt toalett, ser overhodet ikke noe forskjell på når jeg har den på "open flush" og "closed flush". Akkuratt derfor jeg lurte, har samme promblem, kommer vann på begge veier Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
tobixen Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Toalettet mitt lekker ... instillingen på hendelen ser ikke ut til å ha noe særlig effekt ... og nå har det tilsynelatende gått tett også :-( Jeg får vann inn, men ikke ut. Mulig jeg kastet noe tørkepapir i doen, men dersom den ikke tåler litt tørkepapir kan jeg ikke forestille meg at den kan takle store ærender. Dog, det var ikke TMC ... det var et annet merke tror jeg. Nå er jeg i land igjen, så husker ikke hva det stod ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 (redigert) Hm, greide å dobbeltposte ... det går visst an å redigere innlegg her, men ikke å slette? Redigert 8.Mai.2010 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
SeaRaymond Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Tørkpapir løser seg sent og dårlig opp (våtservietter løser seg ikke opp i det hele tatt og er dømt til å skape problemer). En glont løses fort opp og sklir lett unna (unnskyld formuleringen, men slik er det) så det kan ikke sammenlignes. Anbefaler lettoppløslig papir som blant annet fåes på båtutstyrsbutikker, koster litt mer en vanlig papir, men verdt hver krone ettersom det kan være avgjørende for å slippe arbeid med blokkerte rør og ventile/pumper. En annen ting er at en bør se på disse løsningene som litt mer primitive og sårbare en toalettet hjemme, skyld gjerne ned flere ganger underveis, du greier ikke å pumpe ned en hel rull i en engang (får de som presterer å bruke det) Brukes med omhu, så går det stort sett bra er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Tørkpapir løser seg sent og dårlig opp (våtservietter løser seg ikke opp i det hele tatt og er dømt til å skape problemer). En glont løses fort opp og sklir lett unna (unnskyld formuleringen, men slik er det) så det kan ikke sammenlignes. Anbefaler lettoppløslig papir som blant annet fåes på båtutstyrsbutikker, koster litt mer en vanlig papir, men verdt hver krone ettersom det kan være avgjørende for å slippe arbeid med blokkerte rør og ventile/pumper. Papir ja ... det er vel der det ligger. Har foreløbig (heldigvis!) ikke turt bruke toalettet til noe stort, men pumpa lekker litt, så jeg tok noe tørkepapir (ikke dopapir), tørket gulvet og pælmet det oppi doet. Det var kanskje mindre smart. Kanskje problemet utbedrer seg selv etterhvert som papiret får tid til å løse seg opp? Sitter det fast i selve pumpa eller et annet sted? Jeg har også tenkt tanken om at problemet kanskje løser seg bare jeg får skrudd opp (og kanskje fått skiftet noen gummipakninger mens jeg først er i gang). Sjøvann spedd ut med litt piss er vel strengt tatt ikke det værste jeg kan få utover dørken... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tom-ass Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Mulig jeg kastet noe tørkepapir i doen, men dersom den ikke tåler litt tørkepapir kan jeg ikke forestille meg at den kan takle store ærender. Bare vent til noen kaster våtservietter i skåla! Da er det demontering som gjelder. Har opplevd det 2 ganger og ALLE skal være glad jeg er alene når jeg gjør den møkkajobben! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Jaja, du heter jo Tom-ASS, så passer no vell utmerked Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
tom-ass Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Du skulle bare visst... :) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 hehehhehehehehehehe Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
haraldk Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Det finnes pakningsett å få kjøpt,eneste løsning når det lekker. Er usikker på forhandler i Norge, men her er et par linker fra Australia: Service Kit TS Tmc Manual Toilets BILGE PUMPS & ACCESSORIES / TOILETS Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Mitt toalett lekker ikke... eneste er at det renner vann uansett vilke vei kranen står, men sålenge drittet forsvinner er jeg fornøyd Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
haraldk Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Mitt toalett lekker ikke... eneste er at det renner vann uansett vilke vei kranen står, men sålenge drittet forsvinner er jeg fornøyd Unnskyld dårlig presisering av mottaker for tips, det var myntet på tobixen: Toalettet mitt lekker ... instillingen på hendelen ser ikke ut til å ha noe særlig effekt ... og nå har det tilsynelatende gått tett også :-( Jeg får vann inn, men ikke ut. Mulig jeg kastet noe tørkepapir i doen, men dersom den ikke tåler litt tørkepapir kan jeg ikke forestille meg at den kan takle store ærender. Dog, det var ikke TMC ... det var et annet merke tror jeg. Nå er jeg i land igjen, så husker ikke hva det stod ... Nå i etterkant ser jeg at at ikke engang har TMC, så "I rest my case" Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Hehe, sikkert ikke verdens undergang, du har no gitt ett tips, og om det e TMC eller ikke så spiller ikke det noe rolle Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.