Jump to content

Felles AC/DC jord?

REM

Recommended Posts

Monterte opp jordingskabelen fra dynaplata til AC jord i sikringskapet i kveld. Hvor skal jeg kopple opp DC jordingskabelen (-) som kommer fra gods på motor og som igjen henger sammen med utvendig sink, propellaksling, dieseltank osv. Skal denne også tilkoples AC jord?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Takk Dreamer. Kopplet det slik i går kveld, men så begynnte jeg å tvile etterpå. Bra, da slipper jeg å gjøre det om igjen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Ja, i den forstand at jeg henter jord (minus) til 12VDC fra motorblokka.

ad. planlegging:

Monterte opp jordingskabelen fra dynaplata til AC jord i sikringskapet i kveld. ..................

Kobler du fra landstrømsjord nå når du har etablert lokaljord?

Det enkleste slik jeg ser det da er vel og ha alt innkoblet i båten, men lage en kort skjøtekabel kun for bruk på sjøen der jordforbindelsen er frakoblet.

Merke denne godt.

Redigert av OLPI (see edit history)
Kobler du fra landstrømsjord nå når du har etablert lokaljord?

Ja landstrømjord er frakoblet i landstrømkabelen og merket godt synlig.

ad. planlegging:

Må da være letter å holde jord fra landstrøm inni ledningene slik det er andre plasser?

Mitt landstømsystem er bygd likens som i garasjen feks. Allt ligger klamret i rør. Allt er jordet. Kabel til brygga har jord.

Ved evt jordfeil på feks element i berederen min, så går det i jordspydet på land. Da slipper en anke på kjettinger på brygga og propell...

Kvifor er det slik at mange kopler opp fellesjord med 12V?

Sender masse strøm i sjøen rundt båtene ved feil på en komponent vel?

Og så det er sagt... eg er ikkje elektrikker. Så eg spør for å lære nå :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

AC jord og DC-jord må IKKE legges i felles punkt, disse skal være adskilt og ha sine egne potensialer. Om du skal oppette disse punktene må de være fysik adskilt fra hverandre slik at det ikke kan ved uhell komme kontakt mellom dem med redskap eller andre ting. Strømmen i de forskjellige systemene vil gå hver sin vei. Som en annen også skrev tidligere om det oppstår feil i en av kretsene kan du risikere at det kjøres full AC spenning inn på DC-minus. En annen ting er at AC jord har et eget potensiale og om du kobler sammen disse ombord i båten vil det ved sammenkobling til landstrøm oppstå en kortsluttning i kretsen pga høy potensialforskjell, tar du bort jordledningen i kabelen vil du oppnå at det fungerer men du har skapt en ny farlig situasjon ved at jord nå flyter i anlegget, potensialet på den sammenkoblede skinnen i båten vil nå ha økt i spenning og om du nå målte mellom fase og minus vil du ha ca 130VAC på minus siden i DC kretsen. Dette er ikke utstyret ombord så veldig glad i. Men mulig jeg tar feil. Mitt råd uannsett er på holde AC og DC adskilt i egne kretser så er du helt sikker i at ditt elektriske anlegg ikke skaper noen farlige situasjoner for deg eller båten din. God kobling :smiley:

Nordkapp 22 som hevder å vite mye om dette temaet kan sikkert svare på dette:

Spenning = potensialforskjell, uansett om det er AC eller DC, stemmer det?

Potensialforskjellen er mellom 2 ledere ?

Å si at det er f.eks 130V i en leder blir feil hvis man ikke refererer til noe?

Hvor vil du bli fysisk bli utsatt for disse 130V ved feil i jordleder (ved feil)?

Er det et annet åpent punkt som har 130 V lavere/høyere spenning?

Er det + 12V some er farlig?

12 minus, jordledning, motor og vannet har jo same potensiall uansett om det er 0V eller 130V AC?

Kan sikringer, jordfeilbryter etc forhindre fare?

...............................

Redigert av OLPI (see edit history)

Jeg har meldt meg litt ut av disse diskusjonene, men for de som ønsker å uttale seg så hadde det vært en fordel om egenskapene til de forskjellige systemene som benyttes også ble forklart.

De forskjellige systemene skal jo utføres korrekt og ikke blandes feil sammen. Gjør man dette riktig så spiller det etter min mening liten rolle, for da er det jo i orden.

Vi har forskjellige AC systemer, forskjellige DC systemer, vi har lynavleder, potensialutjevning og kanskje lekkasjestrømsbeskyttelse, påtrykt spenning, katodisk beskyttelse, potensialutjevning i drivstoffsystemer, RF jord og forskjellige overvåkningssystemer.

Dette er over hode ikke komplisert, det er bare å begynne å sette seg inn i hvordan systemene virker først, og så uttale seg etterpå med litt mer i ryggsekken.

Du må huske på at du diskuterer på et forum for fritidsbåtbrukere, Ole Petter.

Greit at det også i noen få slike båter (de største og nyeste) kanskje operers med mange systemer.

Hovedsaklig er det imidlertid 12V DC enpolet, og 230V AC lanstrøm som benyttes i de aller fleste fritidsbåter.

Synes derfor at det har lite for seg å komplisere det mer enn nødvendig. Noen har generator også, men det er også en liten gruppe.

I denne tråden var det REM som la ut et spørsmål, og får svært ulike svar.

At du som fagmann da kun rører rundt i grøten finner jeg merkelig.

Jeg rører ikke rundt i grøten, men opplyser om at dette er forskjellige systemer. Med andre ord kan man ikke stole på at et svar er riktig med mindre den som svarer har samme båt og skjønner hva han snakker om.

Norske sjø gjør samme feil, -pålegger båteiere å gjøre endringer i systemet som bringer båten ut av samsvar ved å blande to systemer ukontrollert.

Så du mener at det å koble AC jord til 12V minus (enpolet anlegg) ikke bør gjøres?

Fotutsetning: 12V minus er som normalt koblet til motor som også normalt er i kontakt med sjøen.

Hvordan kobler man lovlig opp et tradisjonelt landstrømsanlegg i fritidbåt mht til disse punktene (se bort fra skillettafo eller lokaljord)?

At du som fagmann da kun rører rundt i grøten finner jeg merkelig.

Hysj då... :smiley::wflag:

Så du mener at det å koble AC jord til 12V minus (enpolet anlegg) ikke bør gjøres?

Fotutsetning: 12V minus er som normalt koblet til motor som også normalt er i kontakt med sjøen.

Får da håpe det.....!

Tenk om mine unger bader i i nærheten, og kanskje holder seg i badeplattformen din....og kanskje sparker borti roret ditt...og du har sjøfeil( tidligere kaldt jordfeil) i berederen din.... , eller eg har min båt fortøyd på sida av ein som kjører strøm i sjøen neste vinter.......

Yanmar 6LYA-STP 340hk

eller eg har min båt fortøyd på sida av ein som kjører strøm i sjøen neste vinter.......

Det er et poeng om båten din ligger i destillert ferskvann, eller i saltvann. Dessuten er det et poeng om du har jordet propellen din til f.eks. landjord. Det er en rekke ting man kan gjøre for å få det til å gå til helvete, med suksess.

Takk Dreamer. Kopplet det slik i går kveld, men så begynnte jeg å tvile etterpå. Bra, da slipper jeg å gjøre det om igjen.

Når man leser alle de forskjellige svar og teorier på dette og lignende spørsmål om el i båt, er det lett å la tvilen slippe til------ :eek::crazy:

Merkelig at det alltid skal være så mange forskjellige meninger om dette tema :headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...