Jump to content

Felles AC/DC jord?

REM

Recommended Posts

Man er jo ikke nødt for bare å kjøpe det som er etablert på maritimt markedet....hvis man altså leter riktig og spørr en elektrikker for montering, da behøver en skilletrafo som leverer 4 til 5000W ikke koste voldsomt mer enn fra kr. 3200,- og oppover,

så klart pluss norsk moms pluss sikringskasse for 59,90 pluss montering som må gjøres likevel.

Men nå ble jeg rett og slett nysgjerrig hva prisene er hos Victron og Farco AS,

f.eks. for en kasse med kobbertråd og jern som kan vandle 2000W til 2000W.

Flere en jeg mener at en land-elektrikker kan gjøre en stor skade på båt og skal ikke slippes løs om bord. Mange av dem mener at trafo kan gjøre stor korrosjonskade på båt og de er på grunn at dem har kun kunnskap om produkter som er inne på dem sitt fagområde.

Ikke skal jeg prate noe stygt om den arbeidsgrubbe der fleste av dem kan sitt fag men kun få prosent av dem har peiling om dette fag vi er inne på nå.

Komponenter til maritim bruk har andre isolasjonskraver og i trafo er eksempel isolert ground (IG) påkrav, ellers kan tinger gå fryktelig galt.

Noen båtutstyrsbutikker selger trafoer som omdanner spenn men jeg har ikke sett at dem oppfyller standardene som sett er.

Hvis du mener at det er så vanskelig da kan du jo forklare hvorfor.

Jeg mener du bør heller forklare hvorfor man kan bruke hvilken trafo som helst til en båt. Mener du kannskje også at hvilken lader som helst kan brukes der?

Ja, de er riktig du siger, jeg legger også merke til at du bruker mindre plass til reklamene disse dagene i dine inlegger og dem blir kortere :wink:

Utrolig at det er mulig til de grader å problematisere noe som egentlig er ganske enkelt. :headbang:

Slik jeg ser det, er det ikke diskusjonene i seg selv som ødelegger (diskusjoner skal vi ha). Det som ødelegger er at noen blander inn salgsargumenter for sine produkter. Da blir det - som vi har sett - røre.

Det som ødelegger er at noen blander inn salgsargumenter for sine produkter. Da blir det - som vi har sett - røre.

Dette er jeg helt enig i, for salgsargumenter viser seg i en rekke sammenhenger å være feil.

I denne tråden ser jeg to former for reklame, hvorav den ene reklameformen er negativt ladet fordi produsenten ikke kan levere dette produktet,- og i stedet for ønsker en annen levering.

Problemet blir da at mangel på kunnskap fordreier sannheten. Når det i tillegg fra forumledelsen ytres et ønske om at forskrifter og fakta bør ties, så blir også feil stående for evig tid.

Jeg kan ta et eksempel. For lenge siden kom BMP i skade for å nevne kravet til isolasjonsklasse i komponenter. I stedet for å ønske fagmannen velkommen slik at man kunne fått en forklaring på hva dette betyr i praksis, så fikk BMP passet påskrevet.

Nå har vi en situasjon hvor en person etter min mening ønsker å sannsynliggjøre at en skilletrafo består av jern og kobber, kan kjøpes ukritisk hvor som helst osv.

Hvis jeg ikke tar helt feil så har vi og andre land noen nasjonale krav på grunn av at,- som det står i teksten fra år 2000: På grunn av at egenskapene i nettet på land ikke kan endres i det aktuelle landet på kort eller lang sikt, må hvert land ha noen nasjonale krav til komponentene i tillegg

Det er (eller var i 2000) ingen automatikk i at en trafo laget for et marked automatisk skulle tilfredsstille et krav for samme installasjon i et annet land eller for et annet bruksområde.

Hva som utgjør forskjellen og hva som gjør en marinetrafo til en marinetrafo kunne blitt forklart, men når BMP ikke fikk lov så skal heller ikke jeg prøve. Jeg tror det står noe om dette i blant annet EN 60950 hvis noen skulle få lyst til å sjekke litt mer.

Synes å kjenne igjen litt av argumentasjonen vi lærte på kurs i salgspsykologi på 1980-tallet. Del 1 består av å "definere" kundens problem. Opplegget gikk ut på å "definere" problemet slik at når man kom til punkt 2, Presentasjon av produktet, så passet produktet perfekt til å løse kundens problem! Surprice og stor glede hos kunden som lykkelig skrev kontrakt!

Jeg mener å registrere antydning til tilsvarende argumentasjon i "elektriske" tråder her på forumet.

Hvorfor er det slik Ole Petter? At du som tydelig vet mest om normer, krav, forskrifter etc. Aldri vil dele dette med oss andre på en slik måte at selv far i huset skjønner hva du sier? Du henviser til EU normer som i bestefall koster en 2-3.000,- kroner, samt består av en tekst på kanskje i overkant av 1000 sider. Nå er det slik, at jeg har "lært", siden jeg også engang måtte sitte på skolebenken å lese eu normen for elektromedisinsk utstyr, at disse normene i stor utstrekning er laget etter produsentenes anbefalinger. En lektyre jeg helst vil slippe å ta opp igjen siden jeg er praktisk anlagt, dog med evnen både til å lese og forstå.

Det hadde vært en befrielse om du kunne komme med konkrete eksempler og henvisninger til hvordan ting skal gjøres siden du har en så sterk mening om dette. La oss se bort fra våre europeiske venner og konsentrere oss om den dagligdagse trauste nordmann. Bør ikke han få best mulig veiledning? Det kan da ikke være så komplisert å gi et råd om 2 jordledninger skal kobles sammen og i tilfelle hvorfor eller hvorfor ikke. Det er vel ikke slik at hver båt får utdelt sine egne forskrifter? Dessuten endrer jo eieren ofte på utstyret ombord og således er vel CE merkingen ofte bortfallende.

Ingar har lagt ned et stykke arbeide i å lage en liten miniblog om dette med strøm i båt. Kan du for syns skyld si om det som står der er riktig eller galt og i såfall hvorfor?

(Og helst på en måte vi forstår)

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Når det i tillegg fra forumledelsen ytres et ønske om at forskrifter og fakta bør ties, så blir også feil stående for evig tid.

Dette er etter min mening en helt urimelig påstand, og stemmer svært dårlig med min oppfatning av ledelsen av Baatplassen!

det er heller regelen at jording/korrosjons-tråder blir tåkelagt til de ikke lenger har noen nytteverdi.

Dessverre ja.

Følger alltid samme mønster.

Spørsmål : Hvor mye er 2+2?

Svar 1: Det er 4.

Svar 2: Jeg har hørt i båthavna at det er 3.

Svar 3: Under noen omstendigheter kan det være 5.

Svar 4: Man må ta hensyn til, og ha innsyn i, gjeldende regler og Stortingsvedtak for å avklare dette.

Det der, Mulligan, var vel en svært så korrekt oppsummering av bl.a. denne tråden :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Spørsmål : Hvor mye er 2+2?

Svar 1: Det er 4.

Svar 2: Jeg har hørt i båthavna at det er 3.

Svar 3: Under noen omstendigheter kan det være 5.

Svar 4: Man må ta hensyn til, og ha innsyn i, gjeldende regler og Stortingsvedtak for å avklare dette.

Svar 5: Addisjonsdepartementet opplyser at i den nye forskriften som kommer til høsten, vil 2+2 trolig bli 3,14.

Jeg så i forskrifter om motordrevet kjøretøy at de er forbud mot økning i volum på motor. Men min bil har 3500 cubic cm og jeg kan endre den til 3500 cubic inc, de er samme for meg og de jeg las var kun prat om taler. Der jeg ikke gidder å kjøpe meg materialer med lovverk eller bruke mer tid på å lese meg til om disse sakene ser jeg fram til at de blir gøy på veiene i sommer... :cool:

Tror vi må skille mellom klint og hvete her Srvicemannen.

Salvsagt skal forskrifter følges. Men. Nå er det slik, enten du eller andre liker det, at det gjøres en hel del arbeider på elektriske anlegg i egne båter. Være seg lovlig eller ikke. Det gjøres uansett. Du vet nok like godt som meg hvor tung lesning Eu normer og forskrifter kan være. Skulle hver og en av oss som gjør enkle reparasjoner, drasse med oss 10 kg med EU normer ned i båten hver gang noe skal gjøres?

Er det ikke da bedre om de som KAN disse forskrifter, kan gi en vanlig mann et godt råd? Tross alt er det bedre at hobbymekkeren gjør ting innenfor det som kan kalles trygt enn å pålegge vedkommende å lese forskrifter.

Problemet i slike tråder er jo som oftest at ekspertisen blir igjen til slutt uten egentlig å ha gitt et tilfredstillende svar.

Svar 6: Hva _vil_ du at det skal være?

Svar 7: Addisjonsdepartementet trekker tilbake svaret og legger ned seg selv da brorparten av deltakerene i denne tråden tok harakiri grunnet komplett forvirring.

Har selv fulgt disse trådene (og muligens vært så uheldig å starte en også). Konklusjon: Ambisjon er å ordne meg iht. link i Ingars signatur, men jeg har visst brukt opp energien til å lese disse trådene. Overføres nok en gang til neste års "måltavle" :smiley:

Men det har ikke kommet mange nye svar her siste tiden, så ekspertisen sitter kanskje å pugger?

I det store og hele er regelverksforståelsen noe som opparbeides over tid, i kombinasjon med kompetanse, praksis og kursing.

Det vil være en umulighet å formidle dette i sin helhet på en korrekt måte, til et publikum som i utgangspunktet helst skulle se at det var fritt frem.

Pugging er nok ikke nødvendig i den forstand de fleste forstår ordet pugging. Oppdatering derimot, ja det er en kontinuerlig prosess,-som ofte utløses av en meningsutveksling. (Det er erfaringsvis det man diskuterer med andre (likesinnede) man husker best.

Nå ser det imidlertid ut som om uklarheten mellom Sjo og DSB er avklart med hensyn til hvem som har tilsynsmyndighet for fritidsbåt etter at båten er satt ut på markedet. Se FME på Lovdata oppdatert 6 mai 2010.

Ny side. Trodde jeg hadde kommet feil.

I det store og hele er regelverksforståelsen noe som opparbeides over tid, i kombinasjon med kompetanse, praksis og kursing.

Det vil være en umulighet å formidle dette i sin helhet på en korrekt måte, til et publikum som i utgangspunktet helst skulle se at det var fritt frem.

Nå må du ikke undervurdere ditt publikum Ole P

Når det stilles et spørsmål på et enkelt grunnlag burde det være mulig å gi et konkret svar. Jeg antar at ny forståelse av problematikken ikke burde stå i veien for å gi et gennerellt svar. Spørsmålet er jo så enkelt som om man bør koble sammen er gul/grønn ledning fra 220V ac anlegget med en sort minus ledning fra et 12 V anlegg. Jeg kan jo ikke forestille meg at det burde være vanskelig å svare på dette.

Nå må du ikke undervurdere ditt publikum Ole

På ingen måte, men av og til finnes et tilnærmet riktig svar uten referanse til noe regelverk allerede i tråden.

Erfaringen er at hvis jeg støtter et av forslagene og begrunner dette med hva regelverket sier, så blir det ytterligere en diskusjon ut av hvorvidt regelverket gjelder for fritidsbåt, hvordan teksten skal tolkes osv.

I dette tilfellet så gjør man ikke noe feil hvis beskyttelsesjord og batteri minus potensialutjevnes, og velger man skilletrafo og galvanisk isolert likestrømsanlegg står man friere med hensyn til valg av løsning. :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...