Nightlife Startet 30.April.2010 Del på Facebook Startet 30.April.2010 (redigert) Jeg og en kompis driver for tiden og pusser opp en Summer Dream, og i den annledning har vi sanket sammen diverse motordeler. Da noen av disse hadde mer enn anntydning til rust, fant vi ut at elektrolysevask var en god løsning. Siden vi er gjør-alt-selv-mennesker tenkte vi at dette burde vi kunne fikse selv. Et kjapt søk på google avslørte at vann, kaustisk soda, en bit stål og strøm skulle gjøre nytten. Og litt tid, da. Oppskriften er: Plastkar av et eller annet slag. Batterilader. 1:25 forhold soda:vann Bit stål (vi brukte syrefast, siden vi hadde det slengende) Plusspolen på stålbiten, over blandingen. Minuspolen på rustbiten, slippes ned i blandingen. Ca 24 timer, og det skal vistnok gå fortere om man tar opp biten og børster den med en stålbørste innimellom. Vi hadde ingen stålbørste, men vi en kraftig spyler gjorde nytten. Obs! Dette utvikler ganske ubehagelig gass, la være å puste den inn, tenne deg en røyk eller stå inne. Kløne som jeg er har jeg ikke noe før-bilde. Men jeg kan forsikre om at denne platen var 100% dekket av rust. Laboratoriet i all sin prakt Etter 9-10 timer Etter ca 16 timer All rust er oksidert, og mye er allerede borte. Jeg tror at neste gang skal vi bruke litt større metallbit som offer. Spent på resultatet til slutt, men ting ser lovende ut. Pass på at metallene ikke rører hverandre nedi karet:) Redigert 30.April.2010 av Nightlife (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thomza Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Artig prosjekt... Hvor mange amper var laderen deres på, eller enda bedre, hvor mange amper dro vasken? Regner med at det ble gjort med 12V? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 (redigert) ikke dumt! Skal prøve dette jeg også:) Redigert 1.Mai.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nightlife Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Vel, vi begynte på et ukjent antall amper, ca 10 tror jeg. Så kastet vi forsiktighetsregler til vinden og doblet til 20. En vanlig 12v batterilader ja. Jeg skal oppdatere med final bilde litt senere, når jeg får tatt et:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.