Jump to content

Eksperiment: Elektrolysevask av motordeler

Nightlife

Recommended Posts

Jeg og en kompis driver for tiden og pusser opp en Summer Dream, og i den annledning har vi sanket sammen diverse motordeler. Da noen av disse hadde mer enn anntydning til rust, fant vi ut at elektrolysevask var en god løsning. Siden vi er gjør-alt-selv-mennesker tenkte vi at dette burde vi kunne fikse selv.

Et kjapt søk på google avslørte at vann, kaustisk soda, en bit stål og strøm skulle gjøre nytten. Og litt tid, da.

Oppskriften er:

Plastkar av et eller annet slag.

Batterilader.

1:25 forhold soda:vann

Bit stål (vi brukte syrefast, siden vi hadde det slengende)

Plusspolen på stålbiten, over blandingen.

Minuspolen på rustbiten, slippes ned i blandingen.

Ca 24 timer, og det skal vistnok gå fortere om man tar opp biten og børster den med en stålbørste innimellom. Vi hadde ingen stålbørste, men vi en kraftig spyler gjorde nytten.

Obs! Dette utvikler ganske ubehagelig gass, la være å puste den inn, tenne deg en røyk eller stå inne.

Kløne som jeg er har jeg ikke noe før-bilde. Men jeg kan forsikre om at denne platen var 100% dekket av rust.

0.jpg

Laboratoriet i all sin prakt

1.jpg

Etter 9-10 timer

2.jpg

Etter ca 16 timer

All rust er oksidert, og mye er allerede borte. Jeg tror at neste gang skal vi bruke litt større metallbit som offer. Spent på resultatet til slutt, men ting ser lovende ut.

Pass på at metallene ikke rører hverandre nedi karet:)

Redigert av Nightlife (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...