Jump to content

Korrosjon på aluminium vinduslister


Das_Boot

Recommended Posts

Det hvite pulveret er aluminium som løser seg opp pga korrosjon. Jeg ville forsøkt å polere listene godt slik at det ligger et beskyttende vokslag oppå lakken.

 

Aluminium belleges enten med lakk eller ved hjelp av elktrolysebad slik at aluminiumen blir eloksert. Eloksert alu kan ha ulike farger, f.eks. gullfarget, og overflaten vil være litt ujevn med tydelige porer, og fargen er "inni" aluminiumen, dvs. ser ut som naturlig farget alu. Om overflaten er helt glatt er nok listene lakkert, enten med pulver lakk eller flytende lakk.

 

Antakelig er listene dine lakkerte ettersom det blir små hull i belegget der den nedbrutte aluminiumen (hvitt pulver) tyter ur. Det kan skyldes at saltvann legger seg i blemmer i lakken som siden sprekker. Kanskje du kan se etter blærer. Om det er blærer i lakken ville jeg tatt hull på disse og flekket over med Bengalakk e.l. Det samme ville jeg gjort der det er hvitt pulver - gjør rent og lakk over.

Link to post

Jeg har problem med at mine sorte (lakkerte?) aluminiumslister korroderer.

Enkelte steder dannes det små hull hvor det igjen dannes hvitt pulver.

Jeg er ikke sikker på om dette pulveret kan være salt fra saltvann

(får ta en smak neste gang).

Det hvite pulver du ser i de små hullene er ganske sikkert aluminiumoksid.

 

Slik "pitting korrosjon" starter hvor salt i fra sjøvannet blir liggende på profiloverflaten. Underveis får man sprut av sjøvann mot vinduene, dette renner ned og kan bli liggende lengst på de nederste profilene.

 

En profil-legering er ikke 100% homogen i sin struktur. De enkelte metallkrystallene, eller fasene mot overflaten, har ulike korrosjonsegenskaper. Når saltet ligger der i kontakt med overflaten med funkitghet tilstede, kan det dannes galvanisk celler som betyr at korrosjonsprossen går der lokalt.  Når det først er blitt et lite hull, har man et sete for mer aktivt korrosjonsangrep.

 

Hvis man buker en voks som forsegler overflaten av aluminiumsprofilen, kan man motvirke denne korrosjonen. :seeya:

Link to post

Og hva anbefaler du å male matte,stygge lister med da PanPan?

Jeg kjenner ikke til noen prosedyre eller noe middel som jeg vil tro er anvendbar for oss vanlige, dødlige amatører.

 

Fra unge dager husker jeg "Mil-spec.." og "Technical-order..." systemet fra da jeg avtjente verneplikten på Kjeller. Der fantes solide prosedyrer mm.... Det er bare det at slikt i praksis ikke lar seg overføre til behandling av vinduslister som sitter på båt.

 

Akternativet: Bytt ut listene, hvis det er mulig og om du vil ta kostnaden.

 

Og/eller: Stell pent med båten din, elokserte aluminiumoverflater har godt av polering/voksing. :seeya:

Link to post

Joda,jeg skjønner det PP. Men mine er malt og er no helt ubegripelig stygge og det tror jeg er pga voks. Malingsoverflaten er slitt og ikke glatt lenger og gammel voks sitter no så in i gampen godt fast. :seeya:  Særlig babord sida ser ille ut... Noen anbefaling ang. maling av tidligere lakkerte vinduslister,det er vel et bedre formulert spørsmål kanskje?

Link to post

Joda,jeg skjønner det PP. Men mine er malt og er no helt ubegripelig stygge og det tror jeg er pga voks. Malingsoverflaten er slitt og ikke glatt lenger og gammel voks sitter no så in i gampen godt fast. :seeya:  Særlig babord sida ser ille ut... Noen anbefaling ang. maling av tidligere lakkerte vinduslister,det er vel et bedre formulert spørsmål kanskje?

Om du kan ta av vinduslistene  - puss de ned og lever dem til en lakkerer. Om ikke du kan a dem av, puss dem ned og bruk f.eks. Bengalakk. Alu tar så vidt jeg vet ikke skade av Sicaflex - har aldri hørt at det skader alu. Min erfaring med alu er at vi kjøper et par hundre tonn i året på jobben. Har aldri hørt om noe som skader aluminium (bortsett fra vær og riper)

 

Men om du har elokserte lister - da er fargen en del av legeringen (se mitt svar over), og da bør du kunne fikse dette med stålull/vannslipepapir for å få bort det korroderte skiktet for så å polere over.

Link to post

Men om du har elokserte lister - da er fargen en del av legeringen (se mitt svar over), og da bør du kunne fikse dette med stålull/vannslipepapir for å få bort det korroderte skiktet for så å polere over.

Fargen "en del av legeringen"? Fargen sitter i aluminiumoksidskiktet som dannes ved eloksering.

 

For heavens sake, - hvis du bruker noe som sliper det elokserte skiktet, da fjerner du det slik at "ubehandlet aluminiumoverflate" eksponeres til luft. På sikt mener jeg dette blir det verste av alt!!

Link to post

Det kommer an på hvor hardt du sliper. Om du forsiktig sliper over for å fjærne korrosjonen bør dette gå bra. Om du sliper hardt kan du gå gjennom det elokserte skiktet. . Det er jeg enig med deg i. Men hvorfor er ubehandlet alu så farlig?

 

Forøvrig avhenger det helt av elokseringsprosessen hvor tykt skikt det er. Fra noen leverandrøer er det tykt - fra andre er det tynt. Ubehandlet aluminium bør heller ikke være noe problem - så lenge man polerer det. Er seilbåtmaster som leveres i "natur alu" farge i dag behandlet? Ikke vet jeg - men de ser ubehandlet ut. De alu produktene vi selger og som er sølvfarget er ubehandlet alu. Jeg tror også at alu vindusrammen på den Nidelv 690 jeg hadde var ubehandlet alu.

 

For å unngå at aluminiummen korroderer pga salt kan man spyle av båten etter hver tur med ferskvann - også kan man passe på å ha på litt polervoks et par ganger i løpet av sesongen ettersom solstrålene også tærer en hel del.

 

Poenget med å forklare at fargen er "del av legeringen" var fra min side at man skulle forstå at det ikke er en lakk som ligger som en hinne utenpå, men at det ser ut som om fargen er "integrert" i aluminiumen (ref. hvordan gamle, gull fargede alu master ser ut).

 

Men om jeg har forstått rett her er det lakkert alu-lister - og da mener jeg at man bør slipe ned og lakke over.

 

Akkruat hva dette har med For heavens sake å gjøre er jeg ikke sikker på - mulig vi kommer

nærmere himmelen om vi gjør rett her også  :seeya:

Link to post

Har Sikafleks noen negativ effekt på aluminium (naturell, ikke eloksert)

Vet ikke om Sikaflex skader aluminium naturell, men tviler på det. Jeg har iallefall brukt svart Sika (291?) rundt vinduslistene på min båt. De er riktignok elokserte. Var lei av all den svarte guffa som tøt ut fra listene. Dette er vel tetningsmasse for vinduene, men i årenes løp blir denne massen bløtere og tyter ut, og får man først dette stoffet på klærne eller huden, så er det nesten umulig å bli kvitt igjen. (Dette har nok sammenheng med at jeg bruker flytende vaselin på skrog og overbygg om vinteren. Har sett at tetningen blir mer klinete av vaselinen.)

Derfor tok jeg en liten kniv og skar/pirket forsiktig bort det overskytende av massen. Deretter la jeg på en fuge av svart Sikaflex utenpå den gamle guffa, slik at det ble en pen fuge mellom  vinduet og listen som forseglet det gamle stoffet. Dette er det noen år siden jeg gjorde, og det ser like bra ut i dag som den gang jeg gjorde jobben.

Har heller aldri vært plaget av oksidering på listene, da jeg pleier å polere dem også når jeg først holder på.

Link to post

Det kommer an på hvor hardt du sliper. Om du forsiktig sliper over for å fjærne korrosjonen bør dette gå bra. Om du sliper hardt kan du gå gjennom det elokserte skiktet. . Det er jeg enig med deg i. Men hvorfor er ubehandlet alu så farlig?

Hvis aluminium har korrodert, går det gjennom det elokserte skiktet. Ergo det å fjerne korrosjonsproduktet vil i seg selv eksponere ubehandlet aluminium. Hvis du blir sittende igjen med en overflate som er delvis eloksert, delvis ubehandlet, vil denne med tiden bli forferdelig stygg.

Forøvrig avhenger det helt av elokseringsprosessen hvor tykt skikt det er. Fra noen leverandrøer er det tykt - fra andre er det tynt. Ubehandlet aluminium bør heller ikke være noe problem - så lenge man polerer det. Er seilbåtmaster som leveres i "natur alu" farge i dag behandlet? Ikke vet jeg - men de ser ubehandlet ut. De alu produktene vi selger og som er sølvfarget er ubehandlet alu. Jeg tror også at alu vindusrammen på den Nidelv 690 jeg hadde var ubehandlet alu.

Tja. Den forskjellen i tykkelse på elokseringskiktet er i denne sammenhengen (overflatebehandling) for helt marginell å regne. Blanke aluminiumsmaster er også elokserte, det er bare ikke noe fargestoff i elokseringsbadet.

 

Er du helt sikker på at at resten som du snakker om, inklusive produkter ditt firma selger, er ubehandlet aluminium???

For å unngå at aluminiummen korroderer pga salt kan man spyle av båten etter hver tur med ferskvann - også kan man passe på å ha på litt polervoks et par ganger i løpet av sesongen ettersom solstrålene også tærer en hel del.

Et overflatebelegg i form av et relativt stabilt voksbelegg vil alltid beskytte mot korrosjon.

Poenget med å forklare at fargen er "del av legeringen" var fra min side at man skulle forstå at det ikke er en lakk som ligger som en hinne utenpå, men at det ser ut som om fargen er "integrert" i aluminiumen (ref. hvordan gamle, gull fargede alu master ser ut).

Nei, fargen er ikke integrert i aluminiumen, men i eloksalskiktet.

Men om jeg har forstått rett her er det lakkert alu-lister - og da mener jeg at man bør slipe ned og lakke over.

Det er her jeg har mine store tvil om hvor enkelt det er å oppnå et godt resultat. Håper noen som har forsøkt dette, noen som har praktisk erfaring kan si noe om dette. Det vil være trist om noen følger din anvisning og blir sittende med skjegget i postkassa. Jeg synes du tar vel lett på problemet.

Akkruat hva dette har med For heavens sake å gjøre er jeg ikke sikker på - mulig vi kommer

nærmere himmelen om vi gjør rett her også

Du bør heller oppfatte det som et meeeeget stor utropstegn, en advarsel fra min side! :seeya:
Link to post

Hmm. Skal jeg dømme etter vindskjerm listene så har ikke de samme overflate finish som cabin vinduene. Vindskjermen listene/rammene er av svart eloksert aluminum i mine øyne. Disse er stort sett greie

i finishen selv om de ikke har blitt polert siden jeg kjøpte båten.

Det blir de til helgen.

Cabin vinduene på denne båten er relativt lange og smale.Stb vinduer

vil jeg si er grundig slitt sort alu eloksering.Bb side har ikke samme glatte overflate som vindskjermene og er mere nuppete i overflaten enn stb side.

Voks som setter seg på vindusrammene til cabin er helt umulig å få

av.Det ligger en matt hvit film igjen i porene. Kan heller ikke se spor av at omlakkering er gjort.Jeg vet båten har vært skadet på

stb side mellom vindskjerm og dekk,men det er et stykke unna cabin

vinduene,og såvidt jeg vet er det eneste skrogskaden av noe betydning

den har vært utsatt for. Kanskje de har vært tatt av båten og lakket engang?

Link to post

Det vil være trist om noen følger din anvisning og blir sittende med skjegget i postkassa. Jeg synes du tar vel lett på problemet.

Greit for meg - jeg tar det til etterretning at du mener det.

 

Ettersom  du spurte om aluen vår sjekket jeg med leverandøren vår - og du har helt rett - den har vært gjennom et bad for å få en sølvfarget overflate som beskytter aluminiummen- og dermed beskyttelse. Takk for at du fikk meg til å sjekke det  :smiley: Man kan sjekke om aluminiummen er behandlet ved å ta litt spytt på fingeren og gni på aluminiummen. Om man blir svart på fingeren er den ubehandlet.

 

Hvordan elokseringen fungerte var ganske interessant. Totalt er det 10 ulike bad aluminiummen går gjennom (mulig det varierer). Når man legger på farge legger man aluminiummen i et bad som åpner porene på aluminiummen, og fargen binder seg til alumiummen. I et senere bad skjer elokseringen - der dette gis en beskyttende hinne. Hos oss er den 12-15my tykk

 

Vedrørende behandling av korrodert aluminium mente de at det burde kunne fungere med å pusse ned og legge på en lakktype. Akkurat hva slags lakk visste de ikke, men den må tåle miljøet den er i (vds. saltvann og sol). Han sa også at det burde vurderes å ha på en grunning for å få bedre heft for lakken.

Link to post

Hva med sliten eloksering da Bitteliten? Og hva slags primer?

Basert på tibakemelding fra Pan Pan er det bra om jeg er litt forsiktig i mine uttalelser ettersom jeg bare selger en del alu produkter, og ikke produserer dette. Vår leverandør mente at det beste burde være å prate med Hydro som lager mye av alu råvaren for å få helt korrekte, vitenskapelige råd. Vår leverandør forsker ikke på alu, men har jobbet med det som leverandør til pressverk for aluminium i en del år. Således er det viktig at dere vet bakgrunnen slik at dere ikke blir "sittende med skjegget i postkassa om noen år" som Pan Pan så fint uttrykker det.

 

Men basert på dette sa vår leverandør det samme som jeg foreslo først - at man kan bruke en form for lakk, og at det kanskje bør grunnes. Jeg snakket med Bretun Interiør i Moss, og de anbefalte å grunne med Arcanol. Om du vil ha en blank finnish kan du lakke med Bengalakk. Bretun påpekte at Arcanol burde testes på et lite område først for å se om det hefter. Når dere først skal grunne, kan det etter min mening også pusses godt ned slik at flatene blir rene og pene.

 

Det ble spurt her tidliger om nuppete overflater. Jeg har sett nuppete overflater både på pulverlakkerte alu produkter og elokserte alu produkter - det skyldes mest sannsynlig urenhenter i prosessen - som for eksempel dårlig rengjøring før eloksering eller støv i lufta når profilen tas opp av elokseringsbadet (ettersom det er opptil 10 bad i prosessen er det viktig at hele prosessen er ren).

 

Dette med silikonspray vet jeg ikke -men ut i fra det Pan Pan skriver virker det for meg som om det viktigste er å hindre at alu kommer i kontakt med luft og saltvann, og om silikonspray hindrer det kan det kanskje fungere. Merk at om du skal lakkere senere må du ikke bruke silikonspray. Den vil gjøre at malingen ikke hefter, og for å si det litt forsiktig - silikon er ikke enkelt å fjerne.

Link to post

Takk. PanPan har jobbet med alu saker og ting vet du så han har kunnskaper om det over gjennomsnittet :crazy:

Har god erfaring med Toplac fra International,men gudene vet hva som skjer under Toplacen da.Det tenkte jeg ikke på før Pan Pan nevnte det :smiley: Ønsker ikke å bruke Toplac på cabin vinduene av flere grunner,hovedgrunn er at det er veldig blankt og her er intet magebelte som skal males. Lurer på om jeg skal prøve lett sliping med fin stålull og Zalo.Høres det dumt ut? Bare for å jevne overflaten på listene liksom. Etter hva jeg skjønner av det PP skriver så burde en være forsiktig med å slipe vekk  elokseringen.

Link to post

Hvis man skal lakkere på aluminium så er grunningen meget viktig. Det eneste som egentlig fester skikkelig på aluminium er en 2-komponent etsprimer (wash primer). Alt annet vil før eller siden føre til avflassing. Deretter kan det jo lakkeres med blank eller matt emaljelakk el. lign.

 

Før du går til så drastiske skritt som stålull eller slipepapir, så hadde det kanskje vært en ide å prøve en skikkelig rengjøring/polering med Autosol? Dette tar vekk lettere korrosjon og skjolder på aluminium, og skader ikke overflaten i samme grad som stålull. Jeg har brukt dette mange ganger på aluminiumslister på gamle biler med bra resultat.  :smiley:

 

Elokseringen er meget tynn, så om du begynner å slipe i denne så er det nok ingen vei utenom lakkering etterpå. :lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...