Volvomekanikeren Startet 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2010 God dag Trenger svar så fort som muligt, jeg står her med kalesjen og holder på og vaske den, men er redd jeg ikke har nok impregnering, kan den blandes litt ut i vattn? Flasken er på 1 l. Evt. Blande 3 dl vann, på 1 l. Impregnering Her er impregneringen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Gurba Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Skeptisk Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) Tror ikke det lønner seg å tynne ut impregneringen. Brukte Biltema sin impregnering i fjor på både vinter- og sommerkalesjen. Vinterkalesjen var potte tett hele vinteren, mens sommerkalesjen impregnert med samme type impregnering lekkte som en sil hele sesongen, den var kun tett når det var oppholdsvær . Kalesjen er vel normalt del i to? Impregner ene delen med det du har og kjøp mer på mandag til resten. Redigert 1.Mai.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Den er delt i 2 ja Den kan jeg gjøre, holder på og vaske del 1 med grønnsåpe vattn no Blåser jo så jævligt ute, så holder meg i garasjen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hafrsfjord Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 .......................Blåser jo så jævligt ute, så holder meg i garasjen Blir god klestørk (kalesjetørk) da vett du Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Hehe, jah, det blir vell det Men tar og henger den opp på en åre i garasjen, sjekk bilder på den andre tråden min: Vasking og impregnering av kalesje. Kommer bilder senere Er i full gang med vasking no Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Eureka Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Bare nevner sånn i forbifarten at du for all del ikke må få den impregneringa på kalesjevindua... om så skjer tørk bort fort... eventuelt med vaselinolje...kjøpes på obs bygg Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Dette er jeg fulstendig klarover Men ellers takk! Tar og teiper 10 cm, inn på ruten, med en fille i venstrehånda Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
m/s draugen Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Hvorfor er det så ille med impregnering på "vinduene"? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Ruten blir helt går/hvit.. Får det aldri av igjen, sto med whitesprite i ca 5 timer på den gammle kalesjen min Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Worry II Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Får det aldri av igjen, sto med whitesprite i ca 5 timer Du må bruke vaseninolje, Sjømann.22 ! Vidundermiddel ! Men 179,- for en liter Tro meg ! Prøv ! Jernia har ! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Ca. 70 kroner for vaselinolje på Obs Bygg.. Behandlet rutene på kalesjen min tidligere i uken etter gamle synder med impregneringsspray.. ble umiddelbart rene og blanke og der de så slitt ut ble det pent. Polleringsduken jeg brukte måtte skiftes jevnlig for den ble så skitten og svart. gikk med o,1 liter på kalesja til en 19 fots båt. ergo, 7 kroner for vedlikeholdet. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Hvorfor skal du på død å liv impringnere kalesja etter du har vaska den med grønnsåpe ,prøvde jo å si i den andre tråden din .At jeg vaska kalesja mi ifjor,å den er tett enda .Har du ikke råd til ei flaske til med biltema guffe ,så vent heller da vel å se hvordan den er når det regner neste gang.Sikkert ikke den store katastrofen det ,om det skulle lekke litt.Da kan du jo gå over den evt ,så hadde ikke giddi å masa så mye med det før jeg hadde sett om den er ok eller ikke.Grønnsåpa tetter så det holder den.... Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
franken Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Vaselinolje! er det vedunder stoff for kalesjevindu?mine skulle hatt seg ein tørn vis det er bra greier. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 stemmer stemmer, ta vaselinolje, syrefri, på en myk klut, pollerduk eller lignende. med fordel noe som ikke loer for mye og ikke microfiber .. har jeg lest..eller annet som kan "pusse "på vindene. Stryk utover og gnikk vennlig av med sirkulære bevegelser.. eller den bevegelsen som du finner ut funker, jobb deg systematisk bortover vinduet... jeg har bare gjort dette en gang... løft opp og se på vindet om du har fått bort alt...se etter flekker... overskuddsolje kan sikkert lørkes lett bort... JEg la presseningen ned på et stort rent bord og la en gammel håndduk under vindet jeg jobbet med.. da unngår du ekstra slitasje på ruta... behandelet også innsiden av ruta... Husk å skru på korka hver gang du har tatt mere olje..plutselig..i ekstasen over hvor bra dette er glemmer du deg bort, setter flaska på bordet ved siden av kalesja...og pokker...den veltet... men tror ikke den store skaden er skjedd :) lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) Husk å skru på korka hver gang du har tatt mere olje..plutselig..i ekstasen over hvor bra dette er glemmer du deg bort, setter flaska på bordet ved siden av kalesja...og pokker...den veltet... Ja ! Den blir driiit glatt og sleip den flaska etter hvert ! Ikke alt i båten eller hjemmet som liker vaselinolje ! Godt tips, Eureka ! Ok jeg har selvølgelig ikke glippet den flaska ! Redigert 1.Mai.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
franken Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Takk for det, eg skal prøve dette. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) TineIV, Jeg skal ta og spraye/Impregnere kalesjen der den går over fører posisjonen, sann i tilfelle den ikke er helt tett, så renner det ikke ned på display, instrumenter og Spilleren Så ser jeg om den er tett bakigjennom Redigert 1.Mai.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.