Jump to content

Ankervinsj akter, fritt fall eller kontrollert?

Marial

Recommended Posts

Jeg skal montere ankervinsj akter på en seilbåt 46 fot. Har tidligere hatt kontollert fall på en 39 fots seilbåt. Var egentlig fornøyd med det, men lurer på hva jeg nå bør velge. Antar jeg bør ha et anker rundt 20 kg. Hadde 15 kg forrige gang.

Om noen har synspunkt på dette og også hvilket merke, så kom gjerne med det!

Jeg hadde Ancorlift sist. Er ikke kjent med kvalitet på andre merker, men Ancorlift fungerte alltid utmerket.

Et lite søk vil fort vise deg at ankervinsjer her på forumet nesten er som relgion :wink: Holder selv på med montering av en vinsj akter og jeg har valgt frittfall. Tanken er at da kan jeg slippe ankeret og konsentrere meg om det som skjer forut.

PS! Velkommen til forumet.

PS2 Har du ikke allerede gjort det, anbefaler jeg deg å lese denne https://baatplassen.no/i/index.php?act=Help...E=01&HID=51

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Jeg har sett det at Sjur på Lundebaat ikke anbefaler det, men de store kreftene kommer ikke i forbindelse med frittfall. De kommer når ankeret sitter fast, eller når det er dårlig vær. Akterspeilet på nye Bavariaer med flat hekk bør forsterkes uansett ved montasje av vinsj. Sist sommer holdt en båt på å stikke av med hekk og vinsj for meg. Nabobåten vinsjet seg ut og var i ferd med å gi gass da jeg oppdaget at han hadde min kjetting på ankeret. Jeg rakk å slippe ut(ikke så dumt med frittfall) samtidig som jeg fikk ropt til han. Hekken min hadde nok ikke holdt igjen en Bavaria 32 med dobbeltinstallasjon.

Takk for gode tilbalemeldinger! Det er også Bavaria det er snakk om både nå og på min forrige båt.

Den hadde også solid ekstra forsterkning i akterspeilet (glassfiber osv) både for ankervinsj og ikke minst festebraketten for autopiloten. Det er merekelig nok ikke standard fra produsenten, selv om "alle" egentlig trenger det! Dermed blir mitt valg antagelig fritt fall, men nå kanskje blytau fremfor kjetting. Får sjekke mer! Om flere vil melde på med sine erfaringer, er jeg veldig glad for det!

Hei igjen! Ja for å nevne utfallet til slutt: Bestilte i dag Quick ankervinsj fra Seatronic i Moss. Hyggelig og hjelpsom kar der forresten ved navn Ketil Jacobsen. Det ble da ikke fritt fall, men en vinsj som kjører ut 40 meter på 1 minutt ifølge de tekniske opplysningen. Dårligere tid enn det har jeg vel ikke likevel! Da er sommeren helt klar når det hele er instalert om en ukies tid, håper jeg! God sommer!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...