Jump to content

Kjøling - Suzuzki DT4

Jori

Recommended Posts

Hei,

skal en liten påhengsmotor kjøle på tomgangskjøring. Kjøle slik at man ser kontrollstrålen?

Jeg har byttet impellersett på min, men fortsatt ser jeg ikke noen kontrollstråle på tomgang. Jeg har desverre ikke stor tønne, slik at jeg kan ikke prøve den i gir, kun en bøtte som dekker innsugingshullet, dermed spørsmålet. Når jeg blåser med trykkluft i kontrollhullet, bobler det i bøtten, så det virker som den er åpen. Det er vel ikke mulig å bomme med kraftoverføringsstangen som impelleren sitter på? Noe sier meg at det burde komme vann ut selv på tomgang??

Vel hva sier dere som har erfaring med dette?

Har du fått stråle i denne bøtta før? Om den er for grunn eller lignende kan dette lage tull. Platen under impeller går bare på en vei, men dersom du ikke har vridd impelleren riktig da du satte på lokket (altså, man vrir vanligvis lokket fordi det er enklere) kan bladene stå feil vei. Du kan selvsagt også bomme på det lille sporet den skal inn i, men jeg går ut i fra at du sjekket dette nøye da du satte den sammen. Husk også at det lille hullet kan bli tett:)

Den skal ha kjølestråle på tomgang, ja.

Her kom ett par tips til ja.

Jeg får rive opp igjen for å se at impelleren sitter riktig vei med bladene. Det lille sporet er på plass, sitter i en halvmåne, platen sitter riktig. Men ut og sjekke en gang til. Nei bøtten er ikke brukt før, men dekker innsuget, så burde gå. Takk for tips, jeg sjekker og ser

Kommer det ingen stråle når du ruser motoren litt heller? Husk at det lille hullet kan bli tett av grums, stikk det opp med en binders. Så lenge alle bladene på impeller står vridd i samme retning skal det være greit.

Det kan godt hende at vannstanden er for lav, kan du ikke slippe den ned i en slipp og teste der når du har sjekket alt annet?

Ja har byttet ett kitt. En pakning, en metall pakning også impeller. Er en langstammet motor, så får prøve den i en 200 liters tank/fat. Da bør det hvertfall være dypt nok og trykk nok på vannet som vil inn. I og med at jeg blåser luft igjennom hullet, slik at det bobler i vannet, er jo åpningen ok den med.

Får prøve i tank og komme med tilbakemelding etter det.

Er en langstammet motor, så får prøve den i en 200 liters tank/fat. Da bør det hvertfall være dypt nok og trykk nok på vannet som vil inn. I og med at jeg blåser luft igjennom hullet, slik at det bobler i vannet, er jo åpningen ok den med.

Den jeg holdt på med var også langstammet, men det spiller ingen rolle hvor dypt fatet er eller om den sitter på en båt, halv gass må til for å få sirkulasjon. Kjører du på lavt turtall vil den gå varm siden sylinder ikke får vann, så freser det i motor når du gir gass. Åpne kanaler hadde jeg også, hjalp ingenting det heller. Hadde vært artig å vite hvorfor det er slik.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Nightlife,

du høres ut til å vite litt om disse motorene.

Har nå kjørt den i søppelbøtta, så er dypt nok. Fortsatt ikke stråle, men det kommer eksos ut av hullet i stedet. Noe sier meg at stigerøret må være utett i overgangen inn til motoren. Er bare at dette røret lar seg ikke bytte/kontrollere gjennom stammen. det gjør en bøy øverst og forsvinner av syne. Er det riktig å anta at jeg nå må skru av hele motoren for å komme til å kunne inspisere?

Dette er en 98 modell, går som ei klokke, veldig pent holdt, så verdt å gjøre litt med den.

Noe sier meg at stigerøret må være utett i overgangen inn til motoren.

Her kan det ha tæret hull i røret, det har jeg ikke tenkt på :blush:

Det er vel bare å skru av motorblokka da, for er det hull i dette røret vil det komme eksos inn som du sier.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Nightlife,

du høres ut til å vite litt om disse motorene.

Har nå kjørt den i søppelbøtta, så er dypt nok. Fortsatt ikke stråle, men det kommer eksos ut av hullet i stedet. Noe sier meg at stigerøret må være utett i overgangen inn til motoren. Er bare at dette røret lar seg ikke bytte/kontrollere gjennom stammen. det gjør en bøy øverst og forsvinner av syne. Er det riktig å anta at jeg nå må skru av hele motoren for å komme til å kunne inspisere?

Dette er en 98 modell, går som ei klokke, veldig pent holdt, så verdt å gjøre litt med den.

Nå er jeg sent ute, men jeg har et par ting.

Jeg husker ikke spesifikt på din motor, men på noen påhengere kan du ta ut røret nedenfra. Det kan være et slit å få det på plass igjen, dog. Før jeg hadde begynt med dette hadde jeg prøvd et par ting.

- Ta av termostathuset og blås luft ned der eller opp stigrøret for å se om det er gjennomstrømning. Event. bruk vann.

- Sjekk det samme med undervannshuset. Om det er lekkasje et eller annet sted vil du få trøbbel uansett.

- Om du har en kraftig drill kan du holde undervannshuset nedi bøtta og dra hele greia med den. Kommer det vann opp?

Jeg blåste luft i røret i går.

Finner ut at det er utett ett eller annet sted ved øvre overgang av stigerøret. Tror derfor at den suger falsk luft (noe som blir eksosen) i dette området og derfor ikke orker å ha sug nok til at vannet kommer igjennom.

Når du sier termostathus er jeg litt usikker. Kjenner ikke påhengsmotor så godt, men kan ikke si at jeg tror det er noen termostat i denne motoren (tar jeg sikkert feil). Jeg får sjekke litt rundt det der. Blir liksom mye pes ellers for å få tettet røret. Jeg har ikke nubbsjangs til å nå røret gjennom drivakselhuset, spesielt også siden det gjør en bøy øverst. Sjekker på denne muligheten med termostathus og kommer tilbake.

Takk for mange tips så langt

• 1 måned senere...

Etter lang tid og mye gruing tok jeg meg sammen og delte idag motoren. Årsaken til problemene kom straks for en dag. Svidd toppakning, ca. en cm var svidd/smeltet bort. Eksosen kunne dermed passere inn hvor vannet kommer opp stigerøret og skaper mottrykk. Vel, da kjøper jeg ny toppakning så skulle den saken være i boks. Til info for andre med tilsvarende problem.

• 2 år senere...

Hei

Jeg sliter med samme problem på en Suzuki DT55 1996 mod. Jeg har byttet impeller og sjekket at stigrøret ikke er tett. Blåser fint luft igjennom, men noen vannstråle kommer det ikke. Jeg ser at det kommer noe eksos ut av røret så jeg begynne å tro at det også kan være toppakningen som har ryket.

Jori, hjalp det å bytte toppakningen for deg? Er det vanskelig/mye jobb å bytte den?

Er takknemlig for alle svar/ tips :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...