Jump to content

Vann i sylinder på MD2020 - hva nå?


frobnil

Recommended Posts

Fikk (fersk)vann i sylinder(e) på VP MD2020. Prøvde å starte 2-3ggr før jeg skjønte hva som hadde skjedd. Kun et klikk i startmotor - virket ikke som noe rikket på seg.

 

Skrudde ut injektorene, fikk ut vannet, inn med CRC, lot det tørke, og inn med injektorene igjen. Motoren startet greit og yter normalt. Ser følgende symptomer

  1. mer hvit eksos enn før
  2. diselfilm fra eksos på vannet
  3. klakke-lyd i motor som kommer og går, men er vanskelig å lokalisere.

Etter 3 turer, alle på ca. 2t, er symptomene mindre, men fortsatt merkbare. Symptomene avtar noe med varm motor. Symptomene er korrelert dvs. mer eksos, mer diselfilm, mer klakkelyd.

 

Har målt oljetrykk med manometer direkte på motor til 3,5bar. Normalt intervall oppgitt til 1,5 - 5bar.

 

Har målt kompresjon til 30bar på en sylinder og 27bar på de to andre. Normal kompresjon oppgitt til >29bar

 

Injektorene var uansett mode for renovering, så nå sitter jeg med renovert injektorer i hånda. Men hvordan tolke kompresjonsmålingene? Ble noen råder bøyd da jeg prøvde å starte med vann i sylinder?

 

Er usikker på hvilket alternativ jeg velger nå:

  1. Skru inn de nye injektorene og la humla suse.
  2. Åpne motoren, som i praksis betyr ta den ut av båten og få proffer til å renovere den
  3. Bytte motor (brukt eller ny)

Mest keen på det første, men har da et praktisk problem. Kobberpakningene under injektorene er stuck i hullet i blokka. Virker flattrykte og presset inn i gjengene i hullet i blokka. Den åpenbare løsningen å vippe dem ut med skrutrekker el. fungerer ikke. Kan heller i være brutal, både pga. plassmangel og frykt for at rester detter ned i sylinderen.

 

Noen synspunkter på hvilket alternativ som er fornuftig, eller hvordan jeg løser problemet med kobberpakningene? Kan legge til at motoren er 7år gml.

Link to post

Det er en seilbåt med motoren halvveis innunder cockpitdørk og i tillegg trangt på sidene så jeg tror det blir et sant (#$)(/#$ å fjerne toppen der den står.

 

Siden to nabosylindre har lavere kompresjon har jeg også tenkt toppakning, men jeg kan ikke helt se at det er korrelert med vannhistorien. Synspunkter?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...