frobnil Startet 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2010 Fikk (fersk)vann i sylinder(e) på VP MD2020. Prøvde å starte 2-3ggr før jeg skjønte hva som hadde skjedd. Kun et klikk i startmotor - virket ikke som noe rikket på seg. Skrudde ut injektorene, fikk ut vannet, inn med CRC, lot det tørke, og inn med injektorene igjen. Motoren startet greit og yter normalt. Ser følgende symptomer mer hvit eksos enn før diselfilm fra eksos på vannet klakke-lyd i motor som kommer og går, men er vanskelig å lokalisere. Etter 3 turer, alle på ca. 2t, er symptomene mindre, men fortsatt merkbare. Symptomene avtar noe med varm motor. Symptomene er korrelert dvs. mer eksos, mer diselfilm, mer klakkelyd. Har målt oljetrykk med manometer direkte på motor til 3,5bar. Normalt intervall oppgitt til 1,5 - 5bar. Har målt kompresjon til 30bar på en sylinder og 27bar på de to andre. Normal kompresjon oppgitt til >29bar Injektorene var uansett mode for renovering, så nå sitter jeg med renovert injektorer i hånda. Men hvordan tolke kompresjonsmålingene? Ble noen råder bøyd da jeg prøvde å starte med vann i sylinder? Er usikker på hvilket alternativ jeg velger nå: Skru inn de nye injektorene og la humla suse. Åpne motoren, som i praksis betyr ta den ut av båten og få proffer til å renovere den Bytte motor (brukt eller ny) Mest keen på det første, men har da et praktisk problem. Kobberpakningene under injektorene er stuck i hullet i blokka. Virker flattrykte og presset inn i gjengene i hullet i blokka. Den åpenbare løsningen å vippe dem ut med skrutrekker el. fungerer ikke. Kan heller i være brutal, både pga. plassmangel og frykt for at rester detter ned i sylinderen. Noen synspunkter på hvilket alternativ som er fornuftig, eller hvordan jeg løser problemet med kobberpakningene? Kan legge til at motoren er 7år gml. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Med de symptomene du nevner, tror jeg ikke du har noe valg. Topplokket må av. Det kan være så enkelt som en topp-pakning som har sviktet. Er det så trangt i motorkassen at motoren må ut for å klare dette? Eivind Sitér dette innlegget Link to post
frobnil Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Det er en seilbåt med motoren halvveis innunder cockpitdørk og i tillegg trangt på sidene så jeg tror det blir et sant (#$)(/#$ å fjerne toppen der den står. Siden to nabosylindre har lavere kompresjon har jeg også tenkt toppakning, men jeg kan ikke helt se at det er korrelert med vannhistorien. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
frobnil Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Kan legge til at det er ingen symptomer i verken oljesystem eller kjølesystem (ikke vann i olje, kjølevann i lukket krets blir ikke borte, ikke luftbobler i lukket kjølevannskrets). Selv heller jeg mest til at 2 av rådene har fått seg en (lett) bøy. Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 hva med eksos manifoil? kan vann komme inn i sylindre bakveien hvis denne er defekt. litt variasjon på komp er ganske vanlig og jeg synes vel ikke du har så store variasjoner att det gjør mye. Men jeg er ikke kjent med disse motorer og ingen mekaniker heller Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.