Fiiiiskaren Startet 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2010 Jeg er ute etter erfaringer med denne motoren, med tanke på fart, turtall og på hvilken båt (størelse, vekt), hvilket drev som blir brukt og evntuellt størrelse på propeller. Har selv en Schaefer 290 med denne motoren, men sliter med å få fart.. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 ikke en lur motor og ha hvis tungdrevet båt eller større båt, egner seg for sportsbåter opptil 27 fot den motor!! finnes ikke dreiemoment som vil holde tung båt i fart, forskjell på en slik 350 hk og en Volvo D6 på 350 hk , vil være ca 10 knop eller mere mindre fart på Cummins.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) QSD 350 har 704 Nm på 2600 rpm mens D6-350 har 856 Nm ved 2000 rpm. Men 350 hk på topp er nå engang 350 hk så selv om D6-350 kan dra et nummer tyngre propell så skulle det vel ikke utgjøre mer enn et par knop på toppfarten iallefall. Redigert 1.Mai.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Coronet 440hk Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Prøvde med Cummings 350hk med bravo3 i en Coronet 32. Den gjorde 24 knop men da koka drev olja. Byggde om og satte inn 2 stk. Mercrusier 4.2 på 200hk rett opp til 33knop må ha større propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 (redigert) teerex - 150 nm og 600 rpm mindre er ikke lite i praktisk bruk. Det er en stor forskjell En bekjent av meg hadde en Mercruiser 4,2 329 hester i en Aquador 26. Toppet 40 knop - men den var treg opp i plan. Skikkelig treg. Hjelper ikke med toppfart når det tar "et kvarter av fjorten dager" å komme opp i fart. 350'en har om jeg husker rett et annet drev enn 320 - de er vel på racingdrev på 350'en for å tåle kreftene. Redigert 2.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Jeg syns ikke min 4 tonnsbåt med bare 4,2L 250 hk var så treg opp i plan. Men hadde jo minste propeller på 20P så det hjalp vel litt. Nå anbefales det jo ikke å gi max aks med bravo 3-drev uansett men de få gangene jeg prøvde så gikk det ikke et kvarter-14 dager. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
KaRsK Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 (redigert) scand 7600 med 350 hk cummins 48 knop på topp ( trenger litt større prop) bravo 3 XR drev er oppe i plan på ett blunk skulle jeg satt i d6 , som er en mye dyrere motor kan jeg ikke tenke meg det hadde vært bedre. det pga at d6 er mye tyngre. red: hvis jeg ikke husker feil så er båtens vekt 2600 kg Redigert 2.Mai.2010 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei Fiiiskaren, som du vet, så har jeg også en schaefer 290, og jeg har QSD 4.2, 320hk'eren, og jeg gjør 34,6 knop med min. Hvor mye klarer du med din? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
trulsant Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 teerex - 150 nm og 600 rpm mindre er ikke lite i praktisk bruk. Det er en stor forskjell Her er det vel en liten misforståelse... Hvis vi tar utgangpunkt i dette: HK = RPM x Nm X [en faktor] At QSD trengerr 600 o/min ekstra for å oppnå 350hk tyder på lavere dreiemoment. Og det er jo også oppgitt i spesifikasjonene. Men...det er dreiemoment på propellaksling som teller, eller faktisk hvor mye vann som flyttes med hvilken fart. Og sluttutvekslingen i Volvoen er 1:2, gir det 1000 o/min på propellaksling, og 850Nm x 2 dreiemoment = ca 1700 Nm Tilsvarende for QSD, gitt 1:2,6 utveksling gir 1000 o/min på aksling, og 700Nm x 2,6 = 1820 Nm. Men, er jo ikke bare sluttutveksling en måte å regulere belastningen på, en kan jo også kjøre med lettere på propell på QSD enn Volvo, og derved ha høyere turtall, men mindre dreiemoment. Så som trådstarter sier, så er 350 hk = 350 hk. Men må tilpasse propell til fart og kraft. Dersom "like" drev på Volvo og QSD, vil jo propellen til QSD gå fortere, og for å ha samme diameter, og derved grip i vannet, må denne ha lavere pitch. Eller en kan ha samme pitch, men mindre diameter, men vil da få større slip. Hvor stor utveksling er det i drevet ditt, og hvor stor pitch har du? Og hvilket toppturtall? Hvis du når toppturtall, kan det jo være høy slip, og større diameter kan være en ide. Om det ikke går, så kanskje en annen type propell med bedre gret i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 (redigert) QSD trenger ikke 600 rpm mere for å oppnå 350 hk, men 600 rpm mere for å oppnå max dreiemoment (som altså er max effekt pr omdreining). D6 er altså vesentlig sterkere på 2000 rpm men ikke på max turtall som vel er 3800 rpm for QSD og 3500 rpm for D6. D6-350 er vel borte nå og erstattet av D6-370. Ser ut som den yter ca 880 Nm v. 2000 rpm ifølge grafen HER Effekttabell for QSD 350 HER Yter 563 Nm ved 2000 rpm. Redigert 2.Mai.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mr. Import Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 hele poenget er at den Mercruiser egner seg på lette båter som skal gå fort, 350 hk er ikke bare 350 hk hvis man sammenlikner i reel livet en Volvo D6 og en mercruiser. kan ta ett enkelt exempel , Sea Ray 315 Sundancer går ca 29 knop med en Volvo KAD 300 hk, men med 10 hk mere i en D6 310 hk går samme båt nesten 39 knop , jeg vet dette var jeg som leverte båten . og snakket med endel eiere av samme båt med KAD 300. så der ser dere forskjell, se og hva han sier han med Coronet. 24 knop på skiten.. ville gjort 34 eller 35 med D6 350 . Scand 7600 er perfekt båt montere en mercruiser 350, lett båt og går fort. Men uansett om er X drev eller XR drev, må disse ha drevkjøler eller koker oljen og det er bye bye etter 200 timer på drevet. Bør og tilsette www.qmi.no smøremiddel i oljen for og minske friksjon. utregninger her og der ,,, er hva som fungerer i praksis som teller. OPPLEST OG VEDTATT , eller noen som vil protestere mot realiteter? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 (redigert) D6 er vel nærmere 200 kg tyngre enn CMD 4,2, det betyr jo en del på lettere båter eller dobbelinstallasjon iallefall. Dobbelinstallasjon av CMD 4,2 veier ca 350 kg mere enn singel D6, men man får 1126 Nm v. 2000 rpm mot 877 Nm for singel D6-370, dvs. nesten 30% mere dreiemoment på samme turtall mens båtvekten øker med 6-7 % (700 hk er vel kanskje i overkant for mange båter i dette segmentet, men QSD 320 har jo ca samme dreiemoment og 640 hk høres litt snillere ut ) Ble det OT nå kanskje? Redigert 2.Mai.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fiiiiskaren Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei alle sammen!! Takker for svar, det er interessant å se hvordan motoren oppfører seg forskjellig fra båt til båt. På min Schaefer 290 har jeg XR Drev 1:1,81 med 24" cuppa propeller. Da jeg satte den ut for 2 uker siden fikk jeg 35,6kn. Det rareste er at jeg har brukt båten på småturer 5 ganger, og hver gang går farten ned. Nå er jeg nede i 31kn.. Har ikke fyllt hverken diesel eller vann etter jeg satte den ut, så det har ikke noe med vekta å gjøre.. (kan det være dieseldyr el lignende som blokkerer filteret??) Tidligere hadde jeg 26" propeller og da gikk den 28-30kn. Ulv 1: Hvilken størelse propeller bruker du, og hvilket drev? Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 hvordan har turtallet forandret seg siden du satte ut? turtallet med di forskjellige proppellene? Sitér dette innlegget Link to post
Fiiiiskaren Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Hallois, nor star 290!! Da jeg satte den ut, så var jeg så opptatt med å følge med på temperaturen, så det var det jeg hadde fremme på den digitale skjermen. På turtelleren lå den tett opptil 3900. Nå viser den 2770-2780 på den digitale.. Det er det samme som jeg hadde tidligere med 26" popeller. Har det blitt bestemt når "vårsleppfesten" skal bli? Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 håper du mener 3780 ? jeg får 3980 ca på topp , men får ikke tak i større propellsett. Sitér dette innlegget Link to post
Fiiiiskaren Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Ja, jeg mener selvsagt 3770-3780 ;) Selger sa at den burde "hoppe på plan og rett i turtallsperra" Jeg har aldri vært i nærheten av noen turtallsperr.. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Hei Fiiiskaren.. Jeg mente jeg hadde bilder av detaljene fra drevet og propellene, men finner ikke igjen bildene :( Men de tallene dine på drevet var de samme som jeg mente mitt var også. Leter etter bildene. håper jeg finner de, for det er vel litt vanskelig å lese det av mens båten ligger på vannet. btw, min bror har en 360 med 2x320 maskiner, og han sleit med å få fart på båten i år, men det var rett og slett drivstoff tilførselenen. Kan det være for lite filter gjennomstrømming? for tynne slanger? Luft i systemet? Har du fått båten veid ifm oppløfting eller utsetting av båten? Redigert 3.Mai.2010 av Ulv I (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
sundancer31 Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Qsd motoren trenger et filter med stor gjennomstrøming. Har selv kjøpt Separ filter hos Lekang Maskin Mener det filteret skal ha en gjennomstrøming på 200 l/t (som også er kravet fra motorleverandør) Har en Sea Ray 315 med QSD320. Venter på nye 24 cuppa propeller. Gikk i turtallsperra på 3800 med 22 propeller i fjor (32 knop maks) Håper på å nå ca 35 knop, men viktigst er marsjhastighet 3- 4knop høyere, ca 27. Sitér dette innlegget Link to post
Fiiiiskaren Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Jeg har ikke fått veid båten nei.. Jeg har også vært inne på tanken om at tilførslen er for dårlig. Kanskje verd å prøve det filteret du snakker om. Ulv 1: Husker du hvilket turtall får du på fullt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.