tobixen Startet 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2010 Jeg har en ganske slunken økonomi for tiden - så jeg er for øyeblikket ganske kostnadsfokusert. Jeg trenger nytt ankertau, det må vel være langt og solid, så det ser jeg for meg at kan bli noe dyrt ... Er biltema riktig sted å kjøpe tau? De har et bredt utvalg, veldig stort sprik både på priser, type tau, tykkelse, bruddkraft og farger (fargen er veldig likegyldig for min del). Jeg ser ingen merking der på om tauene er flytetau eller synketau, og etter min erfaring er det en del av tauene som det står "mooring" på som er flytetau. Hvor langt tau trenger jeg til ankeret, og hva slags bruddkraft? Det er snakk om en 24' finnkjølt seilbåt, vekt rundt 1200 kg hvis jeg husker riktig. Ankertauet som fulgte med båten var flytetau - det er jo ikke særlig smart. Jeg greide å få dette tauet så ille viklet rundt kjølen at jeg måtte ha hjelp fra NSSR til å få kuttet tauet (vurderte å kjøpe våtdrakt - men sesongen for salg av våtdrakter hadde ikke startet i noen av butikkene jeg var innom - og vannet er jo ganske kaldt, så fant ut at jeg skulle sjekke hva totalmedlemsskapet var verd ) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 hjelper vel lite å spørre da ansatte vil eg tru men mooring synker vel? meiner å huske at bruddstyrke står på alle tau fra biltema. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kvistadbonden Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Du trenger ett ankertau som synker og kjetting de første meterne fra ankeret, alternativt ankertau med blykjerne. Du trenger tyngden for å få ankeret til å sette seg. Noen bruker også en daumann - et eget lodd på ankertauet. Dette lager du enkelt selv. Bare søk på forumet for detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Jeg ville kjøpt en anne plass enn Biltema. Biltema sitt tauverk oppfører seg ofte litt "snodig", og til ankertau er det greit å ha noe som ikke roter seg til så lett. Men du finner rimelig tau andre steder også, jeg kjøpte synketau hos en lokal båtbutikk vel så rimelig som hos Biltema... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mariell Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Min erfaring med Biltema tauverk er at det er utrulig løst slått og slites veldig fort. Ja du trenger synketau. Vet ikke hvor du er fra, men hvis i nærheten av Larvik. Ta en tur til Albert Bøe i Larvik. De har ofte meget bra tilbud på kvalitets tauverk. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
tobixen Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 hjelper vel lite å spørre da ansatte vil eg tru På biltema, ja. I spesialisert båtbutikk får man vettige svar skulle jeg tro. men mooring synker vel? Tau med påskrift "mooring" bør synke. Jeg har kjøpt en del tau fra biltema, det meste står det "mooring" på, noe synker og noe flyter ... dessverre har jeg ikke notert meg hva som gjør hva (og heller ikke prøvd alle tauene). meiner å huske at bruddstyrke står på alle tau fra biltema. Ja, det gjør det ... men hva skal jeg gå for? 3000 kp? Er det størrelsen på båten eller størrelsen på ankeret som er relevant? Hrm, noe sier meg at jeg burde kunne finne ut av dette vha en del googling ;-) Du trenger ett ankertau som synker og kjetting de første meterne fra ankeret Ja, det vet jeg. Det er allerede kjetting de første metrene, og det ser bra ut. Men tauet fra kjettingen til båten var altså bare ræl (flytetau) og må byttes ut. (Daumann er vel billigere enn kjetting - men jeg har hørt at kjetting er å foretrekke, både fordi en daumann på et spent tau ikke bidrar til nok neddrift og fordi tau som subber langs bunnen kan slites fortere ... men det er vel en annen diskusjon). Jeg ville kjøpt en anne plass enn Biltema. Biltema sitt tauverk oppfører seg ofte litt "snodig", og til ankertau er det greit å ha noe som ikke roter seg til så lett. Men du finner rimelig tau andre steder også, jeg kjøpte synketau hos en lokal båtbutikk vel så rimelig som hos Biltema... Hm ... kanskje en ide å sjekke biltemaprisene, for så å gå til spesialisert båtforhandler. Dersom prisene i proffbutikken er 50% høyere enn hos biltema skyr jeg unna ;-) Min erfaring med Biltema tauverk er at det er utrulig løst slått og slites veldig fort. Heh, la oss si at dersom proffprisene er dobbelt så høy som hos biltema, skyr jeg unna ;-) Hvor mange meter vil dere anbefale å ha? Det er snakk om en seilbåt som stikker 1.20 ned, stort sett brukt i Nord-Norske fjorder ... jeg har lest at man bør beregne minst 5-6 ganger avstanden fra kryssholt til sjøbunnen, men hva slags dybder bør man ta høyde for? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Jeg har 50 meter, og har aldri hatt for lite til mitt bruk. 3-4 ganger dybden pleier å fungere helt OK, så da kan jeg ankre på opptil 12-15 meters dybde. Og det holder i alle fall langveis for meg. Bruddstyrke er ikke veldig viktig, du får neppe mer enn 6-700 kg belastning på tauet uansett. Det som er viktig er håndterbarhet. Jeg har 12mm ankertau nå, men kunne godt tenkt meg 14mm for at det skal ligge bedre i hånden når det skal opp igjen. Men så langt har ikke utskiftning blitt prioritert, vi liker oss uansett best langs en av Fritidsrådets brygger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Salt Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 dybdene på de stedene der du vanligvis har tenkt å ankre, kanskje? Jeg har brukt å ha ca 50 m ankertau/kjetting/bånd i båtene jeg har hatt. Det burde være greit ved oppankring på dyp ned til en femten meter. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Tintin Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) Du er i tromsø? Jeg ville tatt turen innom Tromsø Sjøsenter, Nofi, maritim senter og den butikken som ligger rett nord for Farmen kjøpesenter for å se hva som finnes. Nordnorske fjorder er ofte nærdype, så beregn godt med tau. Jeg ville begynt med 1-2 kveiler ala www.maritim.no/product.aspx?id=10040&groupkey=004004001 . Kjøper du en, kjøper du sikkert en til etter første turen Billig tau er greit nok MEn det varer atskillig kortere og tåler ikke gnag spesielt bra. Redigert 1.Mai.2010 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
phjens Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Jeg kjøpte en gang 50 meter ankertau på Europris og det funket ihvertfall utmerket.Hadde en 23 fots plastsnekke.Da jeg byttet ut paraplydreggen med en 7,5kg m anker fra Biltema,så la jeg til 6meter med blytau ytterst mot dreggen.Mistet ikke festet en eneste gang.Husker desverre ikke prisen for dreggtauet på Europris. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 http://www.ostbatutstyr.no/index.php?side=...ri=2&id=503 Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
tobixen Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Bruddstyrke er ikke veldig viktig, du får neppe mer enn 6-700 kg belastning på tauet uansett. Det som er viktig er håndterbarhet. Jeg har 12mm ankertau nå, men kunne godt tenkt meg 14mm for at det skal ligge bedre i hånden når det skal opp igjen. Ja ... jeg har vel kommet frem til at kjettingen skal dempe godt nok til å ta opp omtrent alt av rykk og napp, og dersom draget på ankeret blir stort nok kommer uansett ankeret til å drifte. (Ankeret som fulgte med er en paraplydregg, så vidt jeg skjønner det bør jeg helst bytte til et ploganker e.l. dersom jeg skal ankre opp på sandbunn, og bruke paraplydreggen som reserveanker/sekundæranker. Jeg har også lest at noen er tilhenger av tandemanker, men at det egentlig er bedre å bruke ett godt nok dimensjonert anker). Har ikke helt tenkt på at tauet bør være tykt ... tvert om, et tynt tau tar mindre plass og er billigere? dybdene på de stedene der du vanligvis har tenkt å ankre, kanskje? Jeg er jo helt grønnskolling, og vet ikke hvor jeg vanligvis har tenkt til å ankre enda ;-) Jeg har vært ute og seilt noen ganger alene, samt sammen med 6-åringen ... det kan være stressende når det er en del vind og/eller strøm ... og når 6-åringen da skriker etter oppmerksomhet og er både sulten og tørst og trøtt og jeg-vet-ikke-hva, er det greit å ha muligheten til å raskt kunne ankre opp. Ellers har jeg jo visjoner om å kunne ankre opp og gjøre strandhugg eller dra på besøk uten å måtte bekymre meg for båten ... samt å kunne ankre opp for å sove en hel natt. Du er i tromsø? Jeg ville tatt turen innom Tromsø Sjøsenter, Nofi, maritim senter Jepp, tenker å ta turen dit. og den butikken som ligger rett nord for Farmen kjøpesenter for å se hva som finnes. Ehr ... Farmen, det er Rema ved Giæverbukta? Nord for Farmen, det må vel bli Obs? Nordnorske fjorder er ofte nærdype, så beregn godt med tau. Jeg ville begynt med 1-2 kveiler ala www.maritim.no/product.aspx?id=10040&groupkey=004004001 . Kjøper du en, kjøper du sikkert en til etter første turen Kanskje http://www.maritim.no/product.aspx?id=1003...upkey=004004001 er greit nok? Halve prisen :-) 400 kroner for ankertau høres ikke så ille ut, så med 10033 har jeg råd til 80 meter, men med 10040 har jeg bare råd til 40 meter ;-) Men, jeg tror ikke jeg har lyst til å bestille dette på postordre. Billig tau er greit nok MEn det varer atskillig kortere og tåler ikke gnag spesielt bra. Kanskje det kan være en ide å kjøpe billig tau nå og satse på dyrere tau senere. Det ikke alltid lønnsomt å betale dobbelt for en vare som har dobbelt så lang forventet levetid. Angående biltema, det er visst mer informasjon på nettsidene enn hva som står på selve tauene, på nettsidene står det hva som er flytetau og hva som er synketau. http://biltema.no/no/Bat/Tau/Fortoyning/Fo...--og-ankerline/ - i likhet med maritim.no selger de også 8mm tau til 5 kr/meter, men med litt lavere bruddstyrke, ti meter lengre tau, og uten ferdig spleiset øye m/ plastkaus ... så maritim.no kommer visst bedre ut. Jeg tror jeg konkluderer med at jeg trenger mellom 40-60 meter tau, at 8mm ikke bør koste så veldig mye mer enn 5 kroner meteren, men at man kanskje bør opp til 12-14mm, som ikke bør koste så veldig mye mer enn 10 kroner meteren. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mini Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (fargen er veldig likegyldig for min del). Fargen er nok ikke likegyldig for andre, når du ligger for anker. Det er viktig med hvitt tau , det er det enkleste å se i de fleste lysforhold. Det er jo tross alt ikke kjekt å få andre båter i ankertauet fordi det ikke er synlig?? Dårlig stemning kan det fort bli av slikt. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Siden pengene rår for deg nå så ville jeg begynt med en billig-variant (ikke nødvendigvis BT) siden du er ganske så usikker på hvordan du egentlig skal bruke anker-remediene. Dersom det skulle vise seg at bruken din blir kun kaffeankring på dagtid så er det jo mye ankerutstyr som på en måte blir "overkill". Dersom det viser seg at bruken blir lang sesong med ankring for overnatting osv så kan du jo bare utvide med bedre kvalitet etterhvert og da allerede ha et reserveanlegg klart. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
REM Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Mye billig taugverk er laget av Polypropylen (PP). PP-taugverk vil flyte. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Salt Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Tau med påskrift "mooring" bør synke. Jeg har kjøpt en del tau fra biltema, det meste står det "mooring" på, noe synker og noe flyter "mooring" på engelsk betyr fortøying; jeg har blå, fletta fortøyningstau fra Biltema som alle var merket "mooring". De flyter ikke, men for ta mellom båten og land spiller det vel ikke egentlig noen rolle om de er tyngre eller lettere enn vann. Men jeg er naturligvis enig i at ankertau bør være hvite og tyngre enn vann! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Tintin Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Ehr ... Farmen, det er Rema ved Giæverbukta? Nord for Farmen, det må vel bli Obs? Metro - som såklart ligger rett sør for farmen. Med utgangspunkt i det du skriver ville jeg kjøpt et 7,5 eller helst 10kg brucekopi-anker, noen meter kjetting, sjakler, og en til to kveiler 12mm ankertau - f.eks det biltema kaller 250815. De ferdige og billige er helt greie til ditt bruk - bare pass på gnag. 35 meter er ofte for kort. Tauet blir du sikkert å bytte i løpet av et par år. Ankeret derimot blir du å ha glede av lenge. Redigert 3.Mai.2010 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
tobixen Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Fargen er nok ikke likegyldig for andre, når du ligger for anker. Det er viktig med hvitt tau , det er det enkleste å se i de fleste lysforhold. Det er jo tross alt ikke kjekt å få andre båter i ankertauet fordi det ikke er synlig??Dårlig stemning kan det fort bli av slikt. Takker for tipset ... slikt har selvfølgelig ikke en grønnskolling som meg tenkt på ;-) Siden pengene rår for deg nå så ville jeg begynt med en billig-variant (ikke nødvendigvis BT) siden du er ganske så usikker på hvordan du egentlig skal bruke anker-remediene.Dersom det skulle vise seg at bruken din blir kun kaffeankring på dagtid så er det jo mye ankerutstyr som på en måte blir "overkill". Dersom det viser seg at bruken blir lang sesong med ankring for overnatting osv så kan du jo bare utvide med bedre kvalitet etterhvert og da allerede ha et reserveanlegg klart. Med utgangspunkt i det du skriver ville jeg kjøpt et 7,5 eller helst 10kg brucekopi-anker, noen meter kjetting, sjakler, og en til to kveiler 12mm ankertau - f.eks det biltema kaller 250815. De ferdige og billige er helt greie til ditt bruk - bare pass på gnag. 35 meter er ofte for kort. Tauet blir du sikkert å bytte i løpet av et par år. Ankeret derimot blir du å ha glede av lenge. Jeg er usikker på hvor jeg kommer til å ha bruk for ankeret og hvor mye jeg kommer til å bruke det, men jeg ønsker meg veldig sterkt muligheten til å ankre opp og dra i land med lettbåten uten å konstant bekymre meg for at seilbåten skal drifte avgårde ... samt å kunne ankre opp og sove godt og ubekymret. Dersom problemet med billigtau først og fremst er at de blir fortere slitt, og slitasjen er synlig og lett kan løses (ved å bytte ut tauet) ser jeg absolutt et poeng i å kjøpe godt anker nå, men billig tau. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 (redigert) Jeg endte opp med en tur på Tromsø Sjøsenter. Der selger de taurester for kilospris, så jeg fikk med meg mengder med hvitt ankertau. Jeg kjøpte også et litt overdimensjonert anker (M-anker / bruce-kopi), kjetting og en rekke andre ting. Jeg sparte kanskje noen kroner på tauet, men greide å bruke alvorlig mye penger totalt sett ... nå kan jeg ankre opp omtrent hvor som helst og føle meg trygg på at båten ikke flytter på seg ;-) Jeg tror ikke jeg betalte så alvorlig mye overpris på noen av tingene jeg kjøpte. Redigert 8.Mai.2010 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
jernkjøl Svart 8.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Du har sikkert med deg en ekstra dregg. Bruk denne som daumann. I trange uthavner og også i en del havner fikk jeg noen kjedelige episoder hvor seilbåter traff dreggtauet med kjølen. Selv om jeg hadde synketau og kjetting ble dreggtauet så stramt i litt vind at det kom for høyt opp i vannet. En hyggelig pensjonist tipset meg om daumann og bruken av denne. Har alldri mistet dreggfestet siden eller fått påkjørsler i dreggtauet. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 (redigert) Du har sikkert med deg en ekstra dregg. Bruk denne som daumann. I trange uthavner og også i en del havner fikk jeg noen kjedelige episoder hvor seilbåter traff dreggtauet med kjølen. Selv om jeg hadde synketau og kjetting ble dreggtauet så stramt i litt vind at det kom for høyt opp i vannet. En hyggelig pensjonist tipset meg om daumann og bruken av denne. Har alldri mistet dreggfestet siden eller fått påkjørsler i dreggtauet. Ja, nå har jeg dreggen som reserveanker. Opplegget du beskriver over er vel en slags form for tandemankring. Jeg har lest noen steder at to lette anker i tandem kan holde mange ganger mer enn ett anker av samme totalvekt ... men jeg har også funnet websider hvor dette avvises. Denne websiden tar for seg tandemankring og konkluderer med at det helst bør unngås: http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/...m-anchoring.php Samme websider avviser daumann: http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/kellets.php Videre har jeg lest at man er avhengig av å ha en viss vekt på anker av Bruce-type for å sikre at de graver seg ned som de skal - så har man valget mellom to lette anker og ett overdimensjonert anker bør man velge det siste. Jeg har også lest en anbefalning om ikke å bruke reserveankeret til tandemankring, fordi man da ikke lengre har reserveanker. Forøvrig, i dag ankret jeg opp og forlot båten. Jeg hadde det noe travelt, var forsinket til en avtale. Ekkoloddet var i ustand, og jeg ville ikke gå for nært land - men da ankeret var kastet og hadde satt seg var jeg noe usikker på om det var bra nok - så jeg bestemte meg for å kaste ut reserveankeret også. Da jeg kom tilbake hadde ankertauene kommet på kryss av hverandre. Jeg var bekymret for at jeg kunne drifte mot land mens jeg sloss med ankrene, så jeg bestemte meg for å skru på motoren - og fikk tauet inn i propellen. Motoren stoppet med et rykk, jeg skjønte ikke med det samme at det var tau i propellen, og var forfjamset nok til å prøve startmotoren. Jeg kjørte startmotoren i kanskje et halvt sekund før jeg skjønte hva som var galt og skrudde av startmotoren. To minutter etter kommenterte seksåringen at det luktet svidd - røyken oste ut av startmotoren! Jeg er totalmedlem av kystpatruljen, men den lokale redningsskøyta har ikke dykker om bord, så jeg måtte ut med 1200 bare for å kutte løs ankertauet fra propellen - jeg er redd for at tusenlappene kommer til å fly ved bytte av startmotor også. Uff, det skal ikke være enkelt å være båteier ;-) Toalettet er tilsynelatende også modent for utbytting, det har gått tett, jeg får ikke pumpet ut innholdet. Redigert 10.Mai.2010 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Tintin Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Uff. Ikke artig å plages. Men det er bare å puste med magen og finne ut av en ting av gangen. Toalettet er sikkert helt greit så snart du har fått åpnet det. Bruk riktig og lite papir. Tau og styr blir enklere og enklere etter hvert. Om et år blir du sikkert å se tilbake på sommeren 2010 som den litt plagsomme perioden der du hadde en bratt læringskurve Så får vi håpe det var flytetauet som gikk i propellen, så du endelig får kassert det. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
tobixen Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Ikke artig å plages. Men det er bare å puste med magen og finne ut av en ting av gangen. Jepp ... akkurat det jeg har gjort frem til nå ... løst ett problem for hver tur, og observert eller forårsaket to nye problemer ;-) Toalettet er sikkert helt greit så snart du har fått åpnet det. Bruk riktig og lite papir. Papir ja ... det er vel der det ligger. Har foreløbig (heldigvis!) ikke turt bruke toalettet til noe stort, men pumpa lekker litt, så jeg tok noe tørkepapir (ikke dopapir), tørket gulvet og pælmet det oppi doet. Det var kanskje mindre smart. Kanskje problemet utbedrer seg selv etterhvert som papiret får tid til å løse seg opp? Sitter det fast i selve pumpa eller et annet sted? Tau og styr blir enklere og enklere etter hvert. Om et år blir du sikkert å se tilbake på sommeren 2010 som den litt plagsomme perioden der du hadde en bratt læringskurve Heh, ja, ordene "bratt læringskurve" har jeg brukt en del ganger de siste ukene ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.