Lind Startet 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2010 Er det noen her som vet hva som skjer hvis en dieselmotor er 180 grader feil på tenninga? er det mulig å starte den og vil den oppføre seg tilnærmet normalt?Det er snakk om en ford 2704et. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Vil nok tenne,men kommer til å ryke og ose noe forferdelig.......... Og ikke minst gå dårlig Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Confusius Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 En dieselmotor tenner ikke som en bensinmotor, ved at blandingen antennes vha en gnist. Tenningstidspunktet kan derfor ikke justeres på samme måte som en bensinmotor. Prinsippet er selvantennelse vha kompresjon. Det som gjelder da er at ventilene må være stengt når stempelet nærmer seg toppen, slik at brennstoffblandingen lukkes inne og blir komprimert til høyt nok trykk til at den selvantenner. Ventilene styres av kamakselen og ventilene kan justeres. Hvis du mener at du har 180 grader feil på tenningen, må det være 180 grader feil på registeret, og det er vel ikke sannsynlig dersom du ikke har hatt alt "i biter" da. Da vil den i alle fall ikke gå. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 det er just det den gjør.den er slapp og turboen kviner veldig, men bare på høyt turtall.er det da den skal kvine eller er det "på tur opp" at den skal kvine? Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 til deg confusius. forrige eier har "overhalt" motoren, så jeg vet ikke hvor mange biter den har vært i. den ryker veldig som andre forder, men er også tunstartet.må bruke kaldstartknappen på pumpa.er det bare ett merke på registerhjulet slik at man ikke kan ta feil der?Du mener altså at den ikke skulle starte med en så stor "tenningsfeil"? Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Korrekt, den starter ikke. På 180 grader feil, så har ikke ventilene stengt enda. På en dieselmotor trenger man ikke å sette sakene 180 grader feil. Det holder med noen meget få grader for at det ikke funker skikkelig. Det beste du kan gjøre er vel å time opp hele motoren på nytt. Altså, back to the basics. Når stempel nr. 1 er grammet før topp, skal begge ventilen være stengt, og det skal komme et piff med diesel ut av dysen. Det foreligger sikkert en instruksjon for denne motoren på nettet, les denne først. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Du mener altså at den ikke skulle starte med en så stor "tenningsfeil"? Den vil nok starte.... Men er tungstartet og man må holde full gass for at den skal gå.eksosen blir som oftest grå. Motoren vil gå "halvt" på de fleste sylindrene og mulig nermest riktig på en eller to av dem. Slik du beskriver stemmer det nok heller at pumpa sprøyter litt for sent,mulig "kun" en tann eller to feil. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
index Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Den vil nok starte.... Hvordan ser du for deg at den kan starte uten kompresjon? Med 180 grader feil får den innsprøytningen med stempelet i bunn, den må i så fall starte på restene av dette når den kommer på topp. Men min erfaring med diesler er at med kun noen få grader feiltenning så starter den rett og slett ikke. Og absolutt ikke med 180 grader feil! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
68 GT Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 med kun noen få grader feiltenning så starter den rett og slett ikke. Og absolutt ikke med 180 grader feil! Snodig at man kunne starte og "kjøre" en VW 2.4D som ei mus hadde klint seg rundt hjulet på pumpa,slik at pumpa glapp i forhold til kammen. Har noen prøvd å sette ei pumpe 180 grader feil,for siden å prøve å få start? eller er det kun i teorien det ikke fungerer?? Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Lind Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 i fjord prøvde jeg å justere tenninga.når jeg hadde merket på pompa slik som beskrevet i boka, da så jeg ikke gradeskiva på svinghjulet.måtte av med pompa og justere den en tann for å kunne nå 24 grader. må ha full gass for å få start med kaldstartknappen inne.masse grå røyk men når den først har startet, så går den greit, men er noe dau ja. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Når du hadde av pumpa, hadde du også av dekselet foran over rigisteret? Her er det to merker som skal være overett, et på motor og et på pumpa. Pumpa må være satt inn slik at disse merkene stemmer ellers vil ikke tenningen bli rett med den beskrivelsen som står i instruksjonspumpa. Det skal ikke være problem å finne gradskiven på svinghjulet når pumpa er rett satt inn. Sitér dette innlegget Link to post
Confusius Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Nå vet jeg ikke helt hva en "instruksjonspumpe" er for noe, men en dieselmotor vil definitivt ikke gå dersom det er 180 grader feil innstilling på registeret. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Takk for at du gjorde meg oppmerksom på skrivefeilen! Det skal selfølgelig være instruksjonsboken. Var litt for sein til å redigere feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 hadde ikke av dekslet i front ,skal ta en runde med tenningsjekk. hva med turboen? den kviner mye ved 2200 omdr.får heller ikke flere omdr.ingen sort røyk,men motoren virker lat.kan det være at han ikke får nok diesel?har påmontert en såkaldt røykbegrenser på innspr.pompa.kanskje feiljustert eller at den ikke får nok turbotrykk.bare masse tanker fra meg.hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Er det mulig at noen her taler om litt forskjellige ting ? Trådstarter spør om motoren kan gå med tenningen feil. Tenningen er det tidspunkt dieselinnsprøytingen foregår. På en fordmotor det her er snakk om, har dette ikke noen relevans iforhold tilventilåpning ! Dette er en motor som er bygget for å gå leeeeeenge, og er derfor ikke utstyrt med register reim, men med tannhjul. Etter at hjulet på veiv og kam er montert og i inngrep med hverandre, kan innspr.pumpen fritt monteres av/på UTEN at dette har noen innvirkning på forholdet mellom kamaksel og veivaksel. Så dersom kam/veiv er rett innrettet i forhold til hverandre, kan motoren fortsatt gå selv om innspr."tenningen" er feil montert. Og det er ikke usannsynlig i ditt tilfelle ! Tannhjulene er skråskjært, og vil derfor vri seg ganske mye i forhold til hverandre når dieselpumpen monteres. Denne skyves inn bakfra , og vrir seg derfor en eller to tenner feil. Husker ikke i farten om du ser noen overettmerker på baksiden av registeret når pumpen er dratt ut. Da må dekselet på fremsiden av motoren av, og da vil du kunne kontrollere hele registeret. Ikke noen vanskelig jobb, bare litt skruing ! Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Har du røykbegrenser, hvordan ser den ut? Den skal ikke ha noe med kraften på motoren å gjøre. 2200 er jo for lavt turtall når du gir maks gass, men det kan jo like godt være for tung propell. Hvis du har en Halco 26 så kan vi jo sammenligne med den farten jeg får på min Halco 29. Båtene var jo levert med kjøl eller "uten" kjøl og hengede aksling. Den med kjøl klarte ikke samme farten som den andre "uten" kjøl som også kan bruke hekkaggregat istedet for rett aksling. Hvis du ikke har gjort det allerede, det er lurt å sjekke at turtelleren er riktig. Jeg kontrollerte min med et instrument som leser av turtallet optisk på reimskiven og oppdaget at den viste over 100 rpm feil. Justerte så instrumentet så det viste rett turtall ved marsjfart. Da ble feilen størst ved tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 den har røykbegrenser og den innvirker, etter mine begrensede kunskaper, på motorkraften.selve dieselpompa gir en viss mengde diesel.når turbotrykket øker, så åpner røykbegrenseren for mere diesel og motoren får mer å leve av.håper dette stemmer. har en halco 26 med kjøl og får ca 17.5 knop ved full guffe.ingen sort røyk.det skulle vel være en indikator på at propell og turbo er ok? Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei ! Interessant tankeekspiment ! Snodig at man kunne starte og "kjøre" en VW 2.4D som ei mus hadde klint seg rundt hjulet på pumpa,slik at pumpa glapp i forhold til kammen. Må med en gang understreke at jeg ikke har erfaring på området, men i tankene kan jeg se for meg at det kan være mulig ! Som mann med musa indikerer - kan det altså være mulig å kjøre en diseselmotor selv om innsprøytningspunktet er rav suskende galt. Det er riktig som det sies lenger opp itråden at tenning i denne sammenheng dreier seg om innsprøytningstidspunkt, men at det er kompresjon som skaper selve antennelsen. SÅ - om en tenker seg at innsprøytningen skjer mens sylinderen er i bunnen med ventilene åpne , vil det jo være diesel i sylinderen, og når kompresjonen blir stor nok vil den tenne. Så om kompresjonen er såpass slakk at dette ikke inntreffer før man nærmer seg stempel på topp, og at man kanskje har et tungt og godt svinghjul - tror jeg det kan være mulig å få motoren til å gå. Ting blir jo rimelig feil i forhold til hvordan dette var tenkt, og gasspådraget blir jo litt indirekte men som det antydes går den jo heller ikke helt optimalt. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 det er nok riktig at den starter med feil tenning.det gjorde den i tidligere, og da var den steinfeil på tenninga.har begynnt å tvile på at jeg fikk den riktig etter justernga. turtelleren viser feil, men det har jeg kontroll på.har målt direkte på akslingen og feilen er den samme på hele turtallregistret. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 (redigert) Hei igjen ! Her ser du hvordan det gjøres på min motor - "match up the marks" står det enkelt og greitt :-) NB dette er en Yanmar - men slik ting er beskrevet ellers i tråden høres det ut som om ting i prinsipp er det samme. PS - vet ikke hvorfor kvaliteten på bildet ble så dårlig - mitt originalbilde er helt OK - men du skjønner antakeligvis tegninga likevel - kan maile det om du likevel vil studere nærmere. -koh Redigert 2.Mai.2010 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 hei Koh Ja det er vel i prinsippet likt.Hadde tenkt meg i båten for å sjekke de mange tips og råd fra forumet, men det snør og er lite trivlig utendørs. løyer det i ettermiddag, så blir det vel en tur for sjekk av tenninga. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Snodig at man kunne starte og "kjøre" en VW 2.4D som ei mus hadde klint seg rundt hjulet på pumpa,slik at pumpa glapp i forhold til kammen. Har noen prøvd å sette ei pumpe 180 grader feil,for siden å prøve å få start? eller er det kun i teorien det ikke fungerer?? Vet du har erfaring fra bil, men dette blir noe snodig fra mitt ståsted.. jeg har selv en 2,4 d 78hk , og har hatt endel oppjusteringer av de. ei tann feil , går , men da blir den svært tungstartet og ryker som besatt.. 2 tenner , å starter den ikke. 180 grader feil , vil jeg påstå den ikke starter heller. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lind Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 La oss glemme dette med 180 grader feil.var bare en tanke, dersom det var to merker på registerhjulet eller noe i den rettningen. det man kan konkludere med, er at symptomene på min motor, kan man få dersom den er feil på tenninga. kan man hente inn feilen ved å vri pompa, dersom det er snakk om ei eller to tenner feil? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Kom til å tenke på at det muligens er merke på tannhjulene man kan se fra den siden også, altså der dieselpumpa er montert. Skal i båten i dag og skal se etter om der og finnes merke. I så fall slipper du å ta av dekselet framme for det blir jo mer omfattende. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 når man tar ut pluggen med umbrakonøkkel på pompa, da ser man det merket som du snakker om.tenkte bare at hvis det var to merker,da ville det jo bli helt feil hvis man justerte etter feilt merke.det er jo fort gjort å feile når man setter på pompa pga skråskjerte spor på tannhjulet.kan kanskje bli både ei og to tenner feil.kan dette hentes inn ved å vri pompa? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.